Menu Zavřít

Provizorium u Libeňského mostu vznikne za dva roky. Bude stát 85 milionů korun

11. 10. 2018
Autor: čtk

Provizorní most sloužící jako náhrada při opravě Libeňského mostu v Praze by měl stát proti proudu Vltavy vedle toho stávajícího. Měl by sloužit pro automobily a chodce. Souběžně by mohl vzniknout i most pro tramvaje. Podle dokumentu, který vypracovala Technická správa komunikací, bude příprava pro vybudování provizoria trvat 26 měsíců a stavební náklady budou asi 85 milionů korun. Libeňský most je v havarijním stavu.

„Podařilo se najít smysluplné a cenově přijatelné řešení,“ řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Která varianta ale bude nakonec vybrána, bude podle něj záležet na rozhodnutí nového vedení města.

Technická správa komunikací (TSK) pracovala původně se čtyřmi variantami. V první se uvažovalo o mostu v ose ulic Komunardů a U Náhonu a Thámova na Praze 8. Podle druhé varianty mělo provizorium vést z ulice Jateční v Holešovicích přes řeku do Urxovy v Karlíně a třetí z Jankovcovy k Invalidovně. Poslední varianta počítá se stavbou provizoria podél Libeňského mostu proti proudu řeky. Tuto variantu vedení města TSK doporučila jako nejvýhodnější.

K vybranému řešení bylo vypracováno ještě několik variant. Jako nejpravděpodobnější se z nich jeví vybudování nízkého silničního provizorního mostu, který by sloužil v obou směrech pro automobily a chodce. Na most by mohly rovněž autobusy. „Výhodou je zajištění relativně komfortního rychlého propojení břehů,“ řekl Dolínek. Nevýhodou je malá výška mostu, která by ho při začínající povodni vyřadila z provozu. S tramvajemi tato varianta nepočítá, proto by vedle vnikl ještě jednosměrný tramvajový most.


Vltavu překlene nový Dvorecký most. Má jisté kouzlo, ikonou se ale nejspíš nestane. Přečtěte si rozhovor:

Koucký: Novým mostem Praha propásla jedinečnou příležitost

 Roman Koucký


Kromě nákladů na samotné vybudování provizoria by Praha musela platit také přípravy projektu za 13 milionů a následně nájem skládacího mostu. Ten je podle TSK odhadnut na 34 milionů. Stavbu provizorního mostu podporuje Praha 7. „Podpoříme tu nejrychlejší variantu a tu, která bude garantovat veřejnou dopravu a přenese ji s co nejmenším počtem zásahů. Jak se to technicky udělá, je druhotné. Důležité je, aby to lidem přineslo co nejméně problémů,“ řekla radní Lenka Burgerová (Praha Sobě).

Libeňský most z roku 1928 je ve špatném stavu. Politici se v minulosti přeli, zda jej zbourat, nebo zrekonstruovat. Letos v lednu musel být zhruba na měsíc pro automobily a MHD uzavřen a následně podepřen. Osud mostu v minulosti řešilo i ministerstvo kultury, památkou ho ale neprohlásilo. Nově vznikající koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09, STAN a KDU-ČSL) se ve středu na společném jednání shodla, že má být most opraven.

WT100

Dále čtěte:

Praha chce postavit nový Rohanský most, spojil by Holešovice a Karlín

Další v řadě: Praha prověří stav mostu Legií, počítá s rekonstrukcí v roce 2022

Na spadnutí. Železničnímu mostu pod Vyšehradem hrozí kvůli korozi demolice

Na odstřel. Pražští radní schválili zbourání Libeňského mostu

Praha počítá se šesti novými mosty, na obzoru je jediný

Pražské mosty, ilustrační foto

  • Našli jste v článku chybu?