Menu Zavřít

Přebujelá aplikace může váš startup potopit. Nové funkce proto vyvíjejte s rozvahou, radí šéf Better Stack Masár

17. 8. 2023
Doba čtení: 3 minuty
Autor: Better Stack

(KOMENTÁŘ) Všechny konkurenční appky už mají tmavý režim, přidejme ho do té naší! A co ji přeložit do němčiny? Proč nevytvořit k webové aplikaci i verzi pro iOS? Nezapomeňte na Android! Podobné výzvy slyšel nejspíš každý, kdo někdy vyvíjel vlastní produkt. Ne každý vývojář si ale uvědomuje, jak dalekosáhlé důsledky s sebou přidání nové funkce nese. I nepatrná změna totiž může způsobit změny takového rozsahu, který jste možná nečekali. V dobré víře, že svůj produkt inovujete, můžete jeho vývoj vážně ohrozit, varuje v komentáři pro Euro.cz Juraj Masár, šéf a spoluzakladatel česko-slovenského startupu Better Stack, jenž se zabývá monitorováním webových služeb.

Obvykle to začíná podobně neškodným dotazem: „Mohl bys tam přidat tuhle featuru?“ Pokud jste těmi, kteří nedovedou říct ne, může se dotaz stát hlavní příčinou velkých problémů. Většina vývojářů a produktových manažerů se při zavádění nové funkce řídí stejnou formulí – jednoduše si sečtou náklady a porovnají je s potenciálními přínosy. Ačkoli by řadě lidí přišlo takové uvažování logické, rozhodně nezohlední, jak se přidání nové funkce odrazí na celém produktu. Ve skutečnosti ho ovlivní dalekosáhleji, než jste si možná mysleli. A bohužel většinou jinak, než byste si přáli.

Sněhová koule problémů

Sečíst pro a proti není vše. Sám jsem se setkal s tím, že vývojáři často přehlížejí změny, které nová funkce v budoucnu způsobí. V čem spočívá kámen úrazu? Tmavý režim, verze pro iOS i jazykové mutace mohou znít jako skvělý nápad. Úsměv na rtech vám ale zmizí ve chvíli, kdy si uvědomíte, že každá nově zavedená funkce musí vyhovovat všem verzím vašeho produktu.

Tady vám vytvoří appku na počkání. V Contemberu využili hozenou rukavici jménem ChatGPT a dělají ,vývojáře‘ i z těch, co nikdy nekódovali
Přečtěte si také:

Tady vám vytvoří appku na počkání. V Contemberu využili hozenou rukavici jménem ChatGPT a dělají ,vývojáře‘ i z těch, co nikdy nekódovali

Světlý a tmavý režim, webová verze i iOS, Android i Electron a anglický i německý jazyk vám dohromady dají šestnáct různých variant téže stránky. Z vlastní praxe mohu potvrdit, že kontrolovat všechny její verze je velmi náročné a někdy může být nad síly vašeho týmu. Nadšení z nové funkce tak vystřídá zoufalství nad uživatelským prostředím plným chyb, narušenou konzistencí a zpomalením vývoje. Ten může v nejhorším scénáři znamenat i úplnou zkázu produktu – přidání nové funkce vás tak nakonec může stát mnohem více, než jste si původně mysleli.

EBF24

Nesázejte vždy na intuici

Rozhodnout, jak při vývoji produktu postupovat a na jaké funkce se od začátku soustředit, nebývá zrovna jednoduché. Řada startupistů se bohužel často spoléhá na intuici a opakuje stále stejné chyby. Co se na první pohled může zdát jako jasná cesta, může být ve skutečnosti ta největší past. U nás v Better Stack proto při vývoji následujeme osvědčená pravidla:

  • Vydávejte rychle a vylepšujte podle zpětné vazby – pokud by existoval recept na startup, určitě by v něm toto pravidlo nemělo chybět: vydejte co nejrychleji první verzi produktu a vylepšujte ji až na základě zkušenosti uživatelů. Spousta startupů selhalo, protože svůj produkt vyvíjelo moc dlouho a na základě vlastních domněnek. Ještě žádný ale nepohořel na příliš rychlém vývoji.
  • Nepřestávejte vyvíjet nové funkce – možná se vám zdá, že si touto radou protiřečím. Nechci samozřejmě říct, že byste svoji aplikaci měli dělat stále složitější. Právě naopak – pokud budete hledat způsoby, jak používání vašeho produktu uživatelům zjednodušit, tím spíše si ho zamilují a přivedou k němu nové. Navíc je to nejlepší forma marketingu – startup, který naslouchá potřebám zákazníků, si získává jejich věrnost.
     
  • Obávejte se podstatných věcí – strach je v byznysu normální. Můžete se bát, že vám shoří server a vy přijdete o důležitá data, konkurence, která vás předběhne v patentu důležité technologie, nebo že se najednou ocitnete před kompletním rebrandingem, který vám zabere celý rok. Takové obavy jsou však marginální. Pokud nebudete ignorovat potřeby svých zákazníků, nemusíte se bát, že uděláte chybu, která by váš startup položila.
     
  • Pro novinky je prostor vždycky – má smysl přidávat do aplikace sociální rozměr, když existuje Facebook? Proč vyvíjet nový vyhledávač, když každý na planetě používá Google? Mnoho lidí se obává, že zavedené technologie nelze nahradit. To ovšem není zdaleka pravda. Ve skutečnosti lze vždycky přijít s takovou, která přinese do dané oblasti svěží vítr a nabídne uživatelům více než globálně používané nástroje. Proto se hegemony trhu příliš nezabývejte a raději se dívejte na to, kde budete za deset nebo dvacet let.
  • Na dokonalou aplikaci zapomeňte – vyvinout perfektní produkt chce každý. To ale neznamená, že takový vyvinete na první dobrou. Pokud se budete snažit především o to, aby vaše technologie oslovila masy, dost možná zjistíte, že jste vyvinuli produkt, který nikoho nezajímá. Raději svým uživatelům dejte prototyp, který si budou moci okamžitě vyzkoušet a dát vám zpětnou vazbu.
     

Znamená to, že se máte novým funkcím vyhýbat? Určitě ne. Než se ale se svým týmem vrhnete po hlavě do inovací, vzpomeňte si na staré dobré přísloví ,dvakrát měř, jednou řež. Vězte, že vám ušetří mnoho času a peněz.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).