Menu Zavřít

Online, sdílená ekonomika i noví senioři. Pojišťovny vyhlížejí klienty zítřka

29. 11. 2016
Autor: Pixabay.com

Pojistný trh v současnosti mírně roste. V prvních třech čtvrtletích letos pojišťovny vybraly na pojistném podle České asociace pojišťoven (ČAP) 89,6 miliardy korun, meziročně o 1,8 procenta více. Pohled zpět ale ukazuje na stagnaci. Podle pětileté statistiky asociace činilo v roce 2010 pojistné 116,7 miliardy korun, v roce 2015 pak 116,1 miliardy. Šéfové pojišťoven proto řešili, jak oživit trh a jak bude vypadat klient zítřka.

„Přichází výrazná změna rizikovosti některých segmentů. Všechny velké světové automobilky už dnes vyvíjejí auta s autopilotem. Pokud budou autonomní vozidla řídit počítače, škodní náklady nemusí klesat o jednotky, ale třeba o 90 procent,“ předpokládá předseda představenstva Allianz pojišťovny Jakub Strnad.

Počítače budou z hlediska pozornosti logicky mnohem dokonalejší než řidič. Nebudou za jízdy telefonovat, povídat si se spolucestujícími nebo myslet na jiné věci, uvedl Strnad na konferenci Pojišťovnictví jako garant bezpečné budoucnosti klienta.

 Autonomní vůz Valeo Cruise 4you Autonomní vůz Valeo Cruise 4you

„Z bodu A do bodu B budou jezdit bezpečněji než řidiči. Jestliže dnes ročně pět vozidel ze sta způsobí škodu, pak tento poměr může být v budoucnu klidně 1:1000 a méně. To se zásadně odrazí i v cenotvorbě pojišťoven,“ předpovídá Strnad.

Pojišťovnictví bude muset podle Strnada reagovat na nové trendy v oblasti vlastnictví věcí. Mladí lidé už totiž nemají na rozdíl od předešlých generací takovou potřebu věci vlastnit.

„Zelenou dostane sdílená ekonomika. Očekávám, že našimi klienty se v ní do značné míry nestanou fyzické osoby, ale firmy, které budou zprostředkovávat například sdílení automobilů,“ předpokládá šéf Allianz.

Jaký je zájem o pojištění
Neživotní pojištění vzrostlo za tři čtvrtletí 2016 na 57 miliard korun, meziročně o 4,2 procenta. V povinném ručení trh rostl o 2,9 %, jeho zrychlení způsobil především vzrůstající počet pojištěných vozidel. Havarijní pojištění stouplo o 9,4 %.
Pokračuje oživení u podnikatelů. Díky příznivému ekonomickému vývoji je mezi nimi větší zájem o pojistnou ochranu, což potvrzuje 4,3% růst v počtu pojistných smluv i výsledek meziročního posílení předepsaného pojistného o 2,1 %.
V životním pojištění předepsané pojistné kleslo za tři čtvrtletí 2016 o 2,1 % na 32,6 miliardy korun. Oslabování životního pojištění je výraznější u produktů s jednorázově placeným pojistným, kde se pojistné snížilo o 30 %. U produktů s běžně placeným pojistným představuje pokles 0,8 %.

Zdroj: ČAP

IT a stárnutí populace

Marek Jankovič, generální ředitel a předseda představenstva České pojišťovny zdůrazňuje, že i nadále poroste význam internetu a mobilních technologií, ale také nositelné elektroniky.

Její využití poskytne lidem přesné informace o jejich zdravotním stavu a pojišťovnám zase možnost propojit tato data s nabízenými produkty.

Velký potenciál pro pojišťovací sektor vidí Jankovič ve stárnutí obyvatelstva: „Dnešní populace má řadu chorob, které se dříve tolik nevyskytovaly. Když se nemoc projeví se všemi důsledky, což bývá nejčastěji v pozdějším věku, poroste i poptávka po pečovatelských a asistenčních službách. Produkty, které zabezpečí financování této péče, se začnou na trhu objevovat.“

Teenageři a senioři

Podle předsedy představenstva ČSOB Pojišťovny Vladimíra Bezděka budou muset pojišťovny pracovat s odlišnými skupinami lidí - generací dnešních teenagerů a generací „nových“ seniorů.

„Mladí lidé hledí na dnešní svět úplně jinýma očima, žijí v online světě, mají velmi otevřené myšlení. Až procestují svět, budou kromě cestovního pojištění potřebovat i pojistit zdraví, auto, majetek. Nebudou vůbec rozumět dnešní logice uspořádání produktového portfolia, nabídce souvisejících služeb, způsobu prodeje. Těmto lidem se bude muset pojistný trh přizpůsobit a začít chápat svět tak jako oni,“ míní Bezděk.


Přečtěte si: Češi podváděli opět více. Pojišťovny odhalily podvody za víc než miliardu korun


Generace „nových“ seniorů podle něj ocení i takové služby, jako domluvení a pohlídání termínu u lékaře, zajištění domácího úklidu, zprostředkování přezutí auta na zimní pneumatiky: „Poptávka po takových službách bude růst a já se domnívám, že právě v tomto segmentu.“

„Nejenže jsme svědky velkého nástupu těchto technologií, možná se ocitáme i na prahu celkové změny přístupu klientů k pojištění. Sdílení aut, bydlení, majetku, samořídící vozidla, to vše jsou výzvy, s nimiž se pojišťovny budou muset umět vypořádat,“ navázal na kolegy generální ředitel Kooperativy pojišťovny, VIG Martin Diviš.

Jak si vedly pojišťovny v prvních třech čtvrtletích 2016
FirmaPojistné v mld. KčPodíl na trhu v %
Česká pojišťovna20,422,6
Kooperativa18,120,3
Allianz9,510,7
Generali6,57,3
ČSOB Pojišťovna6,26,9
Česká podnikatelská pojišťovna5,76,3
Pojišťovna ČS4,75,3
UNIQA4,65,1
NN3,03,4
Metlife1,71,9

Zdroj: ČAP


Čtěte ještě:

CIF24

České pojišťovně loni vzrostl zisk o půl miliardy

Auta „bez řidiče“ nepotřebují světla, vidí i potmě


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).