Auta „bez řidiče“ nepotřebují světla, vidí i potmě

15. dubna, 07:00  -  crv
15. dubna, 07:00

Takzvané autonomní vozy představují podle mnohých budoucnost automobilového průmyslu. Na jejich vývoji pracuje nejenom Google či Tesla, ale i celá řada tradičních výrobců automobilů. Ford si nedávno vyzkoušel, že prototypy „aut bez řidiče“ se udrží na silnici i v naprosté tmě.

Plně autonomní vůz si budeme moci koupit okolo roku 2020. Anebo také v roce 2030 či později. Záleží na tom, koho se zeptáte. Jisté je, že na vývoji „aut bez řidiče“ překotně pracují jak technologické firmy typu Google či Tesly, tak tradiční automobilky od Nissanu před Daimler až třeba po Ford. Ten se nyní pochlubil výsledky zajímavé zkoušky z arizonské pouště.

Okolí sledují laserem

Testovací flotilu autonomních prototypů Fordu tvoří upravené modely Fusion Hybrid (americká obdoba Mondea HEV). Ty monitorují okolí prostřednictvím různých typů senzorů: Kamery, radaru a tzv. lidaru (Light Detection And Ranging). Lidar měří vzdálenost od překážek na základě výpočtu doby šíření pulsu laserového paprsku odraženého od snímaného objektu. Každou sekundu vyšle lidar do okolí 2,8 milionu laserových pulzů.

„Díky lidaru nepotřebují testovací vozy sluneční světlo ani kamery, které by sledovaly čáry vodorovného značení na asfaltu,“ uvádí v tiskové zprávě Jim McBride, technický vedoucí Fordu pro autonomní vozy. „Lidar umožňuje autonomním vozům jezdit ve tmě stejně dobře jako ve dne.“

Bez 3D mapy to potmě nejde

Aby se vůz v prostoru zorientoval, potřebuje podrobnou 3D mapu okolí. Při jízdě za snížené viditelnosti pak prostřednictvím lidaru vyhodnocuje v reálném čase svoji aktuální polohu na této trojrozměrné mapě uložené v paměti. Nelze tedy vyrazit bez světel do terénu, který si vůz (popřípadě externí dodavatel podkladů) předtím patřičně nezmapoval.

Průběh zkoušek přibližuje video Fordu:

Automobilka pracuje na vývoji autonomních vozů již více než 10 let a v současné době testuje prototypy Fusion Hybrid na silnicích hned několika amerických států. Do konce roku 2016 by takovýchto prototypů mělo v USA jezdit přibližně třicet.

Mohlo by vás zajímat

 Tomáš Plekanec (vpravo) během přípravného utkání Česka s Ruskem na Světový pohár

Světový pohár je jen začátek. Sport ovládne virtuální reklama

Praha  Vizualizace depo Písnice

Hlavní město bude ladit podobu stanic metra D

 Slovensko, náš dálniční vzor

Cvičení kvůli migraci: policie hlídá hranice

 Juan Manuel Santos

Historická chvíle v Kolumbii: mír po 52 letech

 Donald Trump a Hillary Clintonová po první prezidentské debatě

První debata Trump vs. Clintonová: obvinění z rasismu či vzestupu islamistů

Migranti, ilustrační foto

EU rozdává uprchlíkům v Turecku platební karty. Vyplatí jim 81 miliard

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče