Auta „bez řidiče“ nepotřebují světla, vidí i potmě

15. dubna 2016, 07:00  -  crv
15. dubna 2016, 07:00

Takzvané autonomní vozy představují podle mnohých budoucnost automobilového průmyslu. Na jejich vývoji pracuje nejenom Google či Tesla, ale i celá řada tradičních výrobců automobilů. Ford si nedávno vyzkoušel, že prototypy „aut bez řidiče“ se udrží na silnici i v naprosté tmě.

Plně autonomní vůz si budeme moci koupit okolo roku 2020. Anebo také v roce 2030 či později. Záleží na tom, koho se zeptáte. Jisté je, že na vývoji „aut bez řidiče“ překotně pracují jak technologické firmy typu Google či Tesly, tak tradiční automobilky od Nissanu před Daimler až třeba po Ford. Ten se nyní pochlubil výsledky zajímavé zkoušky z arizonské pouště.

Okolí sledují laserem

Testovací flotilu autonomních prototypů Fordu tvoří upravené modely Fusion Hybrid (americká obdoba Mondea HEV). Ty monitorují okolí prostřednictvím různých typů senzorů: Kamery, radaru a tzv. lidaru (Light Detection And Ranging). Lidar měří vzdálenost od překážek na základě výpočtu doby šíření pulsu laserového paprsku odraženého od snímaného objektu. Každou sekundu vyšle lidar do okolí 2,8 milionu laserových pulzů.

„Díky lidaru nepotřebují testovací vozy sluneční světlo ani kamery, které by sledovaly čáry vodorovného značení na asfaltu,“ uvádí v tiskové zprávě Jim McBride, technický vedoucí Fordu pro autonomní vozy. „Lidar umožňuje autonomním vozům jezdit ve tmě stejně dobře jako ve dne.“

Bez 3D mapy to potmě nejde

Aby se vůz v prostoru zorientoval, potřebuje podrobnou 3D mapu okolí. Při jízdě za snížené viditelnosti pak prostřednictvím lidaru vyhodnocuje v reálném čase svoji aktuální polohu na této trojrozměrné mapě uložené v paměti. Nelze tedy vyrazit bez světel do terénu, který si vůz (popřípadě externí dodavatel podkladů) předtím patřičně nezmapoval.

Průběh zkoušek přibližuje video Fordu:

Automobilka pracuje na vývoji autonomních vozů již více než 10 let a v současné době testuje prototypy Fusion Hybrid na silnicích hned několika amerických států. Do konce roku 2016 by takovýchto prototypů mělo v USA jezdit přibližně třicet.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni…
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Technologie
Ryzen Threadripper byl „delidován“ na videu. Uvnitř se schovává překvapení
WhatsApp stále roste. Denně jej používá miliarda lidí, proteče jím 55 miliard zpráv
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Google po sedmi letech vypnul Instant Search. Návrhy výsledků vyhledávání se již nezobrazují
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít