Auta „bez řidiče“ nepotřebují světla, vidí i potmě

15. dubna 2016, 07:00  -  crv
15. dubna 2016, 07:00

Takzvané autonomní vozy představují podle mnohých budoucnost automobilového průmyslu. Na jejich vývoji pracuje nejenom Google či Tesla, ale i celá řada tradičních výrobců automobilů. Ford si nedávno vyzkoušel, že prototypy „aut bez řidiče“ se udrží na silnici i v naprosté tmě.

Plně autonomní vůz si budeme moci koupit okolo roku 2020. Anebo také v roce 2030 či později. Záleží na tom, koho se zeptáte. Jisté je, že na vývoji „aut bez řidiče“ překotně pracují jak technologické firmy typu Google či Tesly, tak tradiční automobilky od Nissanu před Daimler až třeba po Ford. Ten se nyní pochlubil výsledky zajímavé zkoušky z arizonské pouště.

Okolí sledují laserem

Testovací flotilu autonomních prototypů Fordu tvoří upravené modely Fusion Hybrid (americká obdoba Mondea HEV). Ty monitorují okolí prostřednictvím různých typů senzorů: Kamery, radaru a tzv. lidaru (Light Detection And Ranging). Lidar měří vzdálenost od překážek na základě výpočtu doby šíření pulsu laserového paprsku odraženého od snímaného objektu. Každou sekundu vyšle lidar do okolí 2,8 milionu laserových pulzů.

„Díky lidaru nepotřebují testovací vozy sluneční světlo ani kamery, které by sledovaly čáry vodorovného značení na asfaltu,“ uvádí v tiskové zprávě Jim McBride, technický vedoucí Fordu pro autonomní vozy. „Lidar umožňuje autonomním vozům jezdit ve tmě stejně dobře jako ve dne.“

Bez 3D mapy to potmě nejde

Aby se vůz v prostoru zorientoval, potřebuje podrobnou 3D mapu okolí. Při jízdě za snížené viditelnosti pak prostřednictvím lidaru vyhodnocuje v reálném čase svoji aktuální polohu na této trojrozměrné mapě uložené v paměti. Nelze tedy vyrazit bez světel do terénu, který si vůz (popřípadě externí dodavatel podkladů) předtím patřičně nezmapoval.

Průběh zkoušek přibližuje video Fordu:

Automobilka pracuje na vývoji autonomních vozů již více než 10 let a v současné době testuje prototypy Fusion Hybrid na silnicích hned několika amerických států. Do konce roku 2016 by takovýchto prototypů mělo v USA jezdit přibližně třicet.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
Intel prý chystá už i dvoujádrové Kaby Lake-X, extrémní Core i3 pro platformu X299
Nvidia nabízí levnější Shield TV. V balení však nemá gamepad
Jedna z nejlepších hororových her je teď zdarma. Stáhněte si Outlast
Nordic Telecom letos vypne CDMA. Než vybuduje LTE, přesune zákazníky k O2
Malý iPhone SE nebyl nikdy takhle levný. Operátoři šli s cenou výrazně níž než Apple
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít