Menu Zavřít

Nejsme žádný lowcost, říká šéf Českých drah Krtek

20. 5. 2018
Autor: Martin Pinkas

České dráhy chtějí zlepšit kvalitu a nakupovat. Aby jim neujel vlak.

České dráhy by v příštích letech mohly utratit až desítky miliard korun. Nové vlaky mají jezdit zejména na frekventovaných regionálních linkách. Není divu, ČD se chtějí ucházet znovu o jejich obsluhu, když v příštím roce vyprší smlouvy s kraji. Půjde tak o první výrazný projev otevírání trhu na železnicích, který bude v regionech znát. „Třetina krajů nám je nakloněna, třetina nikoliv a zbytek nemá zřejmě zatím žádný plán,“ popisuje vyjednávání o nových smlouvách generální ředitel ČD Pavel Krtek.

Drahám přibyly meziročně tři miliony cestujících. Je to pro vás potvrzení toho, že se lidé vracejí do vlaků?

Ten trend sledujeme už dlouho. V prvním čtvrtletí 2018 máme opět meziročně o 850 tisíc cestujících víc. Pomáhá tomu výrazně dálková doprava, typicky do Brna či Ostravy. Daří se nám dostat lidi z aut do vlaků. Velkým plusem je rovněž příměstská doprava. Lidé se naučili zaparkovat auta na hranici aglomerací a zbytek jet vlakem. Vědí, že ve velkých městech nezaparkují a že dojíždění autem by pro ně nebylo výhodné.

U té osobní dopravy zůstaňme. Většina smluv s kraji končí za rok. Budete se znovu ucházet o všechny tratě?

Jako obchodní společnost, která má své akcionáře, věřitele a společenskou odpovědnost, chceme obhajovat sto procent spojů. Je důležité vědět, že až 25 procent výkonů máme zasmluvněných už nyní, a to až do roku 2023. Do krajů jsme pořídili nové vlaky díky dotacím EU a ty smlouvy platí dál.

Jak jsou krajské reprezentace nakloněny tomu, že by při otevírání železnice měly opět dát šanci národnímu dopravci?

Máme 14 krajů, takže 14 partnerů k jednání, což není málo. Každý kraj má svou politickou reprezentaci, své vlastní potřeby a názory. Z toho, jak s kraji jednám, vím, že třetina nám je nakloněna, třetina není a zbytek krajů nemá zřejmě koncepci žádnou. Z tohoto pohledu stojí za pozornost Rakousko. Je to přibližně stejně velká země, má devět milionů obyvatel, ale tamní státní dráhy jednají jen se sedmi regiony a navíc ministerstvo dopravy má v této věci samo o sobě dost kompetencí.

Krajské reprezentace slibovaly před volbami nové vlaky v regionech, ale žádný velký nákup se nekonal. Proč?

Dostat nový vlak na koleje je záležitost na několik let. To není jako odjet za pár týdnů z autosalonu novým autem. Vysoutěžit dodavatele trvá rok či dva. Termín dodání je pak další dva roky. Když objíždíme továrny, třeba v Německu Bombardier, říkají nám, že dodávají za tři roky poslední objednanou soupravu.


Dráhy na talíři. Soukromí vlakoví přepravci dosáhli vítězství v boji s ČD

 Leo Express, ilustrační foto


Přesto jste oznámili, že chcete nové vlaky pořizovat, což je pro kraje asi důležitá zpráva v době, kdy rozhodují, jestli podepíšou smlouvy s vámi, nebo s konkurencí...

Postupně vypisujeme soutěže na rámcové smlouvy. Šlo by o pořízení desítek souprav různých typů. Samozřejmě, pokud nebudeme u krajů úspěšní, objednáme úměrně méně vlaků. Proto ty rámcové smlouvy s jejich výrobci.

Pokud byste získali v regionech stejně zakázek, jako máte nyní, kolik byste nakoupili vlaků?

Chtěli bychom pořídit asi 150 vozidel, jde o vozy i celé jednotky. Některé smlouvy už schválilo vedení drah, další jsou v přípravě a někde už soutěžíme. Obecně se ale potýkáme s tím, že máme příliš široké portfolio vlaků, což nám neulehčuje jejich údržbu a opravy. Pokud se zase podívám na Rakousko a jejich OBB, udělali velké výběrové řízení a místo 15 typů souprav, které máme my, jich mají pět. Chceme pořizování vlaků více unifikovat. Dnes jako cestující ani nevíte, co přijede.

Čím ještě chcete kraje přesvědčit?

Nabídneme naši znalost regionu, obchodní historii. Nejsme lowcost, který by chtěl jen jednu lukrativní linku. Máme zájem o celé soubory, výkonné linky i ty méně rentabilní. Máme svá depa, zálohy za případné nefunkční vlaky. Umíme zajistit služby síťově.

Mluvil jste o krajích, kde nevědí, jak s otevíráním železnice naložit. Jaká je jejich taktika?

Říkají, že o rok nebo o dva s námi prodlouží stávající smlouvy, a pak se uvidí. Ale my jsme obchodní firma a nemáme zájem o provizorium. Máme odpovědnost vůči akcionářům a věřitelům a rok nebo dva pro nás nejsou ekonomicky výhodné.

Takže jaké je východisko?

Vybrat si musejí sami. Ohledně otevírání železnice říká takzvaný čtvrtý železniční balíček EU, že do roku 2023 je možné přímé zadávání na deset let za určitých parametrů. Zároveň platí, že pokud proběhne soutěž, cena musí být jasně definovaná včetně sociálního smíru a nemůže to být tedy lowcost na pokrytí variabilních nákladů.

Což dost nahrává národním dopravcům.

Ano, velmi jsme lobbovali za změny v tom balíčku, protože ten původní návrh byl takový překotný. Jednalo by se v podstatě o otevření trhu po vzoru letecké dopravy, což se pochopitelně velkým národním dopravcům z Rakouska, Německa či Francie nelíbilo. Znamenalo by to rozpad systému železniční dopravy.

Co říkáte na slova ministra dopravy, který prohlásil, že nepříliš dobře reagujete na liberalizaci železničního trhu?

Nevím, v jakém kontextu to řekl. My máme řídicí výbor a dozorčí radu, kde má ministerstvo své zástupce. Materiály ohledně liberalizace regionální i dálkové dopravy se tam prezentují. Jsou na ně dotazy, ale žádné výtky jsem nezaznamenal.


Růst na železnici: České dráhy loni vydělaly téměř miliardu

Lokomotiva Českých drah


Vy se o svou pozici obáváte? Přece jen s nástupem nové vlády se změnil i řídicí výbor ČD.

Mám mandát od dozorčí rady, je to spíš otázka na ni a na valnou hromadu.

Ptám se ale vás. Vy jste v klidu?

Já ano.

Co je podle vás překážkou Českých drah při přechodu na plně tržní železnici?

Řeknu to jednoduše - fixní osobní náklady. Máme deset odborových centrál a každý rok od září do konce roku tvrdě jednáme a vždy navyšujeme mzdy. Jakkoliv do tohoto systému sáhnout je politicky citlivé. Počítejte se mnou: máme 23 tisíc zaměstnanců, dalších zhruba 18 tisíc má Správa železniční dopravní cesty. Pak se k tomu připočítají senioři z drážního prostředí, kterých je také mnoho, všichni zaměstnanci našich subdodavatelů plus rodinní příslušníci a máte z toho nějakých 200 tisíc voličů.

==== S novou vládou přišla také novinka, že senioři nad 65 let a studenti budou mít 75 procent slevu na veřejnou dopravu.
Jak se vám to líbí? ====

Když se sestavoval program vlády, volali mi, že se bude jezdit zadarmo jen na občanku. Co prý já na to. Řekl jsem, že je to nesystémové. Výraznější slevy nám ale nevadí.

Co se stane, až novinka začne platit?

Mohlo by nám to posílit stagnující regionální dopravu. Máme naopak trochu obavy z náporu na dálkovou a příměstskou dopravu. Nicméně vnímáme to i jako podnět pro zvýšení příjmů, protože stát bude všem vlakovým a autobusovým dopravcům jízdné kompenzovat.

Kapacitně to zvládnete?

Budeme připraveni. Ne bez problémů, ale víme o všem dostatečně dopředu a připravíme se.

České dráhy mají čisté zadlužení 27 miliard korun a před sebou dvě vlny splátek dluhopisů za 12 miliard korun. Budete na to mít?

Zhruba čtyři miliardy, které jsou splatné letos, máme z naší stránky vyřešené. Máme prostředky, které jsme obdrželi za prodej nádraží do rukou Správy železniční dopravní cesty, část peněz se také podařilo ušetřit předchozím refinancováním našich závazků. Co se týká zbylých 300 milionů eur, které jsou splatné v roce 2019, tam je situace poněkud jiná. Splátku budeme řešit novou emisí dluhopisů, kterou bychom rádi realizovali za výhodnějších podmínek, čímž ušetříme úrokové náklady v řádu desítek milionů ročně. Stejně jako u tranše z roku 2016, kde je úspora kolem 80 milionů ročně. Pomáhá nám dobrý rating od agentury Moody’s, který se daří držet v pásmu Baa2. Teď jsme ve fázi, kdy vybíráme mandátní banky a právní poradce, v lednu začne samotný výběr.


České dráhy na nákupech

Dálková doprava

• Soutěž na 50 kusů osobních vozů (200 km/h) pro linku Praha-Budapešť. Předpokládaná hodnota nebyla publikována, soutěž probíhá.

Regionální doprava

• Nákup devíti kusů dvouvozových jednotek RegioPanter pro Plzeňský kraj za zhruba jednu miliardu korun. Do provozu bude uvedeno od roku 2018.

• Tendr na deset kusů dvouvozových motorových vlaků pro linku Praha-Kladno. Očekávaná hodnota kontraktu není publikovaná, výběrové řízení probíhá.

• Výběrové řízení na pět dvoupatrových třívozových netrakčních jednotek push-pull pro Moravskoslezský kraj za přibližně jednu miliardu korun. Výběrové řízení bylo vyhlášeno 2. března 2018.

• Vyhlášené výběrové řízení na 50 kusů elektrických souprav za více než šest miliard.

• Kromě toho ČD vyhlásily výběrové řízení na pronájem 15 kusů moderních elektrických lokomotiv (160 km/h).


Dále čtěte:

Tendr za šest miliard. České dráhy koupí 50 elektrických vlaků

Donaha. Leo Express věří, že se ukáží predátorské praktiky Českých drah

KL24

Slevy na železnici? Wir schaffen das nicht!

 Jan Brož


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).