Menu Zavřít

Místo svíčkové cheeseburger. Inflace žene lidi do ,Mekáče‘, jeho čisté zisky meziročně vzrostly

2. 2. 2023
Doba čtení: 2 minuty
Autor: Depositphotos
  • Stále více zákazníků ve snaze ušetřit omezuje návštěvu restaurací. Místo toho upřednostňují levnější alternativu v podobě jídla od McDonald's
  • Společnost tak v posledním kvartálu oproti loňsku zaznamenala o 16 procent vyšší čisté zisky. Významný podíl na tom mají nejen provozovny v USA, ale také v největších evropských zemích
  • Kromě snahy lidí šetřit těží řetězec také ze zdražení svých menu. K tomu byl nucen přistoupit kvůli vyšším cenám surovin a energií i rostoucím nákladům na pracovní sílu

S tím, jak rostou ceny, stále více spotřebitelů omezuje návštěvy restaurací. Ty následně nahrazují levnější alternativou v podobě fast foodu, což se samozřejmě pozitivně projevuje na tržbách jednotlivých provozoven. Ze změny chování zákazníků momentálně těží třeba americká franšíza McDonald's.

Ta za poslední čtvrtletí loňského roku vykázala čistý zisk ve výši 1,9 miliardy dolarů (přibližně 41,7 miliardy korun), což je zhruba o 300 milionů dolarů (asi 6,6 miliardy korun) více než loni. Celkové příjmy naopak o jedno procento klesly a nakonec dosáhly 5,93 miliardy dolarů (zhruba 130,2 miliardy korun). Jedná se o již druhé čtvrtletí po sobě, kdy společnost na domácím trhu zaznamenala rostoucí návštěvnost, čímž se zcela vymyká trendům v daném odvětví, upozorňuje zpravodajská televize CNBC.

Práce u McDonald’s není pro padavky, říká majitelka fastfoodových restaurací u D1
Přečtěte si také:

Práce u McDonald’s není pro padavky, říká majitelka fastfoodových restaurací u D1

Celosvětově pak srovnatelné tržby, tedy tržby z provozoven, jež existují alespoň jeden rok, vzrostly o 12,6 procenta za čtvrtletí. Přispěla k tomu silná poptávka ve Spojených státech a na největších evropských trzích, jako je Velká Británie, Německo a Francie. Zvyšující se zájem zaznamenaly také licencované prodejny v Japonsku a Brazílii, naopak nejméně pozitivní výsledky přinesly provozovny v Číně, kde se na příjmech podepsala vládní omezení související s politikou nulového covidu.  

„Naše strategie Accelerating the Arches je hnacím motorem růstu a budování síly značky, díky čemuž jsme v roce 2022 dosáhli výjimečných celoročních výsledků s více než desetiprocentním růstem srovnatelných tržeb a pětiprocentním růstem srovnatelného počtu hostů po celém světě,“ uvedl v prohlášení společnosti prezident a generální ředitel McDonald's Chris Kempczinski. Dále dodal, že neustupující tlak zapříčiněný inflací očekává i v letošním roce.

Dvojí zdražení v českých provozovnách

V závěru roku řetězec vydělával zejména na vyšších cenách svých menu, které byl nucen zdražit v reakci na růst cen energií, surovin a nákladů na pracovní sílu. Jen na americkém trhu tento krok zapříčinil růst tržeb o 10,3 procenta. Tím firma překonala odhady společnosti StreetAccount, jež předpokládala navýšení o 8,1 procenta.

Pokud jde o tuzemský trh, jen loni McDonald's v Česku přistoupil ke dvojímu zdražení, v důsledku čehož vyskočily ceny takřka všech nabízených položek až o desítky korun. Třeba za produkty v rámci sýrové sezóny, kterou franšíza tradičně uvádí na podzim, zákazníci nově zaplatili o dvacet procent více než v předchozím roce.

MMF24

Přes miliardu dolarů na nové restaurace

Fastfoodový gigant McDonald's patří mezi přední světové prodejce rychlého občerstvení. V celkem 100 zemích aktuálně provozuje více než 40 tisíc poboček a předpokládá, že během roku 2023 otevře 1900 nových restaurací, přičemž více než 400 z nich bude v USA a na mezinárodních provozovaných trzích, zbytek otevřou držitelé vývojových licencí.

Když nejsou lidi, tak tam dáme roboty. Americké restaurace se otevírají automatizaci, budoucí zaměstnance tím ale spíše odradí
Přečtěte si také:

Když nejsou lidi, tak tam dáme roboty. Americké restaurace se otevírají automatizaci, budoucí zaměstnance tím ale spíše odradí

Na kapitálové výdaje plánuje společnost v letošním roce vynaložit 2,2 až 2,4 miliardy dolarů (asi 48,3 až 52,7 miliardy korun). Přibližně polovina těchto prostředků bude určena právě na výstavbu nových restaurací. „Jsme hrdí na naše trvale dobré výsledky, ale nejsme spokojeni. To je charakteristickým znakem společnosti McDonald's,“ uzavřel Kempczinski.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).