Fiat se rozjel ve velkém stylu
Opatrnost se vyplácí jen do jisté míry. Finanční potíže přiměly italskou automobilku, aby revidovala přístup k produkci svých automobilů. A vznikla nová panda. Autíčko vynikající střídmým designem, ale zato na svou třídu velkým vnitřním prostorem a dosud nebývale bezchybným zpracováním. (Její kvalita je na Fiat natolik šokující, že novinář James May z motoristického pořadu Top Gear televizní stanice BBC zavtipkoval: „Co si o sobě ti Italové myslí… že jsou Němci?“)
Úspěch Pandy však dopadl dvojsečně. Velkoprostorová multipla neprodělala facelift, ale totální plastickou operaci, po níž vypadá k uzoufání nudně. Nová croma má sexappeal talíře špaget. Vrcholem hlouposti automobilky pak bylo oslavit nedávné padesáté výročí prvního vyrobeného Fiatu 600 speciální edicí nikterak kultovního a přitažlivého seicenta.
Grande Punto však ukazuje, že se ve Fiatu přestali bát. Jeho maska se světlomety odkazující k Maserati je přesvědčivějším argumentem o znovuzrození značky než podpis Schumiho na speciální sérii hatchbacku Stilo. Ostatně o podobu vozu se zasloužil kromě návrhářského centra Fiatu rovněž Italdesign-Giugiaro.
A předpokladů k úspěchu má automobil, který se v Itálii začne prodávat v září a v tuzemsku začátkem příštího roku, podstatně víc. Vedení Fiatu se rozhodlo postavit vůz, který je svou velikostí na půl cesty mezi současným puntem a stilem z nižší střední třídy. K prodejně nepříliš úspěšnému stilu tím vznikne pro zákazníky zajímavá alternativa, jež je jen o málo menší. Punto se přitom bude vyrábět paralelně i nadále, takže se mu tím otevírá možná budoucnost coby levného vozu pro rozvíjející se trhy. (Podobným způsobem chce na celosvětový atak Dacie Logan reagovat Peugeot se svým modelem 206.)
Pokud bude Grande Punto vyrobeno se stejnou precizností jako panda, budou se od příštího roku v segmentu malých vozů dít velké věci. A vedení Fiatu se budou líbit.