Menu Zavřít

Firmy jsou v otázce umělé inteligence opatrné. Více než čtvrtina z nich zakázala zaměstnancům AI nástroje používat

13. 2. 2024
Doba čtení: 2 minuty
Autor: Depositphotos
  • Entuziasmus z umělé inteligence střídají skepse a obavy z vyzrazení citlivých informací
  • Mnoho firem přijímá opatření, která používání těchto nástrojů omezuje. A výjimkou nejsou ani přísné restrikce, k nimž přistoupilo 27 procent respondentů průzkumu Cisco Data Privacy Benchmark Study
  • Zároveň stále rostou výdaje podniků na kybernetickou bezpečnost a celkovou ochranu soukromí. Investice se ale většině z nich mnohonásobně vyplatí

Navzdory všeobecnému nadšení z nástupu umělé inteligence (AI) se spousta firem rozhodla tuto technologii zatím aktivně nevyužívat. Podle studie IT společnosti Cisco plynou jejich obavy především z ohrožení legislativních předpisů a práv duševního vlastnictví. Tyto důvody uvedlo 69 procent z celkových 2600 dotázaných. Téměř stejným rizikem je ale podle oslovených podniků i únik citlivých dat.

„Organizace vnímají generativní AI jako zásadně odlišnou technologii s novými výzvami. Více než 90 procent respondentů se domnívá, že vyžaduje nové techniky správy dat a rizik, protože na tom závisí zachování důvěry zákazníků,“ říká bezpečnostní expert Cisco Milan Habrcetl.

Omezení i úplný zákaz

Z průzkumu Cisco dále vyplývá, že určitou formu kontroly zadávání dat do ChatGPT a podobných nástrojů zavedly bezmála dvě třetiny všech podniků. Jen 61 procent společností pak přesně určilo, jaké nástroje mohou jejich zaměstnanci používat, a více než čtvrtina z nich se aktuálně rozhodla pro striktní zákaz AI.

Všestranný pomocník aneb Tři způsoby, jak podle Michala Krňáka využít v e-commerce AI ke zlepšení služeb a zisku konkurenční výhody
Přečtěte si také:

Všestranný pomocník aneb Tři způsoby, jak podle Michala Krňáka využít v e-commerce AI ke zlepšení služeb a zisku konkurenční výhody

Podobná zjištění přitom přinesly už analýzy provedené v minulém roce, a to například společností BlackBerry, která shodně poukazovala na obavy z bezpečnosti u minimálně dvou třetin respondentů, a navíc zjistila i to, že restrikce nejčastěji navrhuje IT oddělení těchto firem, zatímco generální ředitelé kontrolovali situaci jen zhruba u poloviny případů.

Nyní se navíc ukazuje, že zaměstnanci často do nástrojů generativní umělé inteligence zadávají problematická data včetně interních informací. Společnosti Cisco to potvrdila téměř každá druhá organizace. A dalších 48 procent pak přiznalo, že došlo dokonce ke sdílení dat o ostatních zaměstnancích. Ke gigantům typu Amazonu, Samsungu nebo Deutsche Bank, kteří oznámili omezení umělé inteligence už v loňském roce, se tak rychle přidávají další společnosti.

KL24

Rostoucí investice do ochrany soukromí

V souvislosti s ochranou soukromí podnikají firmy i řadu dalších kroků. Nejvíce se jim přitom podle výsledků zmíněného průzkumu vyplácí investice do kvalitního zabezpečení dat. Výdaje na tyto účely se z jejich strany za poslední dva roky více než zdvojnásobily, přičemž až 95 procent z nich tvrdí, že díky tomu má i lepší ekonomické výsledky – výnosy z takových investic by měly být dokonce 1,6krát vyšší než náklady.

Umělá inteligence může prohloubit sociální nerovnost, říká šéfka MMF. Ve vyspělých zemích technologie ovlivní až 60 procent míst
Přečtěte si také:

Umělá inteligence může prohloubit sociální nerovnost, říká šéfka MMF. Ve vyspělých zemích technologie ovlivní až 60 procent míst

Velmi důležitá je navíc ochrana soukromí i pro samotné spotřebitele, kteří v tomto směru očekávají hlavně transparentnost a jasná stanoviska. „Ochrana osobních údajů je neoddělitelně spjata s důvěrou a loajalitou zákazníků. Ještě více to platí v éře umělé inteligence. Čtyřiadevadesát procent respondentů se domnívá, že jejich zákazníci by u nich nenakupovali, pokud by nedostatečně chránili data,“ uzavírá Milan Habrcetl.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).