Provozovat internetový či kamenný obchod je náročné. Provozovat internetový či kamenný obchod tak, aby byl dlouhodobě úspěšný, je ještě náročnější. Tím spíš když v posledních letech zdejším podnikatelům komplikuje situaci rozmach velkých zahraničních online tržišť, jako je AliExpress, Temu či Shein, které se snaží zákazníky nalákat extrémně nízkou cenou a širokou nabídkou zboží.
Aby tedy čeští obchodníci ve stále konkurenčnějším prostředí obstáli, musí spotřebitele zaujmout především tím, že jim poskytnou kvalitní služby. Zmíněný trend potvrdil i nový průzkum finančně-technologické platformy Adyen, z něhož vyplývá, že zdejší prodejci chtějí letos investovat značnou sumu peněz do svého rozvoje, expanze, a inovací.
Vůbec největší částku přesahující 427 milionů korun plánuje v tomto roce investovat přibližně 11 procent českých firem. Zhruba každá sedmá společnost se chystá na svůj rozvoj uvolnit částku mezi 143 a 214 miliony, na 13 procent prodejců počítá se sumou v rozmezí 14 až 17 milionů korun a další desetina maloobchodníků pak hodlá investovat mezi 26 až 29 miliony.
Každá čtvrtá firma chce do USA
Jedním z hlavních směrů, kam mají vysoké investice zamířit, je zahraniční expanze. Čeští obchodníci se podle průzkumu nejvíce zajímají o Německo, kde se chce nově etablovat asi 45 procent respondentů. Spojené státy americké pak lákají každého čtvrtého, Čína každého pátého, přičemž z dalších zemí je zájem o Francii či Velkou Británii. „Expanzní plány jsou jasným signálem strategického posunu v českém maloobchodu – od důrazu na lokální odolnost k ambici uspět v globální konkurenci,“ uvedl Matouš Michněvič, country manager Adyenu pro Českou republiku.
Vedle rozšíření byznysu do zahraničí čeští obchodníci na letošní rok plánují rovněž významné změny ve struktuře svého podnikání. Přibližně třetina z nich chce letos na trh uvést nové produkty, vstoupit na online tržiště nebo se pustit do rozšiřování vlastního produktového portfolia.
„Rostoucí ambice provozovat multibrandová tržiště představuje zásadní posun, úspěch však závisí na více faktorech než pouze na rozšíření nabídky. Maloobchodníci musejí vybudovat bezproblémovou platební infrastrukturu, která podpoří externí prodejce, umožní výplaty v reálném čase a snadno zvládne přeshraniční transakce. Nejde jen o širší sortiment, ale především o vytvoření platformy, jíž budou důvěřovat zákazníci i prodejci,“ vysvětlil Michněvič.
Google Pay, WeChat nebo odložené platby
České obchody se letos chtějí intenzivně věnovat také již zmíněnému rozvoji platebních možností. Uvažují tedy například nad přijímáním Apple Pay a Google Pay, které aktuálně akceptuje asi 44 procent kamenných a 46 procent online obchodníků. Každý pátý pak plánuje zavést nové mezinárodní platební metody jako Alipay a WeChat, zatímco další třetina chce rozšířit nabídku bankovních plateb. Koncept odložených plateb, kam spadá třeba Klarna, Twisto či Skip Pay, plánuje v tomto roce zavést více než pětina obchodníků.
„Čeští spotřebitelé dnes nastavují nový standard v oblasti pohodlí a flexibility – pokud nemají možnost zaplatit svým preferovaným způsobem, jednoduše odcházejí. Platební proces se tak stává klíčovým bodem konverze. Aby si maloobchodníci udrželi konkurenceschopnost, nestačí pouze nabídnout digitální peněženky, ale je třeba přijmout jednotnou platební strategii, která zohledňuje místní preference, umožňuje platbu jedním kliknutím a odstraňuje překážky v každém bodě kontaktu se zákazníkem,“ shrnul Michněvič.
Kromě nasazení širší škály platebních metod hodlají čeští obchodníci dosáhnout zjednodušení nákupního procesu i dalšími způsoby. Čtyři z deseti firem plánují zrychlení procesu platby, a to například implementací mobilních prodejních míst pro rychlejší odbavení zákazníků a vyhnutí se frontám.
Slevy a akce jsou stále velmi důležité
V neposlední řadě si dali zdejší obchodníci letos za cíl výrazněji propojit svůj online byznys s tím offlinovým. Téměř polovina respondentů průzkumu ostatně uvedla, že jejich zákazníci mohou bez problémů kombinovat různé prodejní kanály – například nakoupit na internetu a vyzvednout zboží v kamenné prodejně. Tento trend potvrzuje rostoucí poptávku po flexibilitě a pohodlí, kterou lidé v současnosti očekávají.
Firmy se zároveň snaží u nakupujících výrazně posílit jejich loajalitu, takže věrnostní programy aktuálně nabízí už 45 procent obchodníků. Téměř třetina společností zároveň pro zákazníky pořádá exkluzivní akce a zážitky přímo na prodejnách, přičemž zájem je rovněž o různé personalizované služby. Cílem všech těchto aktivit je odlišit se od konkurence, což posiluje šanci, že daný zákazník ve stejném obchodě nakoupí znovu.
Odborníci ovšem upozorňují na fakt, že ačkoliv spotřebitelé podobné „bonusy“ oceňují, pouze 17 procent z nich je považuje za skutečně důležité. Pro většinu zákazníků jsou totiž stále klíčové slevy, akční nabídky a jednoduché procesy při nákupu i vracení zboží, na což by firmy rozhodně neměly zapomínat.
„Čeští maloobchodníci výrazně pokročili v propojování online a offline prostředí, což je krok správným směrem. Přesto však mezi inovacemi a tím, co zákazníci skutečně oceňují, stále existuje určitá mezera. Například věrnostní programy jsou často zavedené, ale nepřinášejí reálné benefity. A zatímco technologie jako umělá inteligence nebo nové zážitky v kamenných prodejnách poutají pozornost, mnoho nakupujících stále dává přednost rychlosti, přehlednosti a pohodlí. V konkurenčním prostředí bude dlouhodobý úspěch záviset na tom, jak dobře budou investiční rozhodnutí odpovídat očekáváním zákazníků,“ uzavřel Michněvič z Adyenu.