Zboží privátních značek tvoří téměř pětinu obratu, loni za něj lidé utratili 42 miliard korun - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Zboží privátních značek tvoří téměř pětinu obratu, loni za něj lidé utratili 42 miliard korun

, čtk,
Zboží privátních značek tvoří téměř pětinu obratu, loni za něj lidé utratili 42 miliard korun
Zdroj: Jan Rasch/Mladá fronta

Tržby za zboží privátních značek obchodníků s potravinami a drogerií loni stouply o tři procenta na více než 42 miliard Kč. Vlastní značky tvoří téměř pětinu z celkového obratu potravinářského a drogistického košíku. Vyplývá to z údajů společnosti Nielsen.

Alespoň jednou týdne nakupuje zboží pod privátní značkou obchodníků 53 procent Čechů, hlavním motivem je přitom nižší cena. Dalších 37 procent lidí kupuje tyto produkty alespoň jednou měsíčně. V případě drogerie je frekvence nákupu produktů vlastních značek obchodníků daleko menší, alespoň jednou týdne je kupuje jen šest procent lidí. Vyplývá to z průzkumu společnosti Nielsen.

Nejčastěji nakupují lidé ze zboží pod privátní značkou mléko, oleje a smetanu. V případě mléka pochází 43 procent tržeb této kategorie z produktů privátních značek. V kuchyňských olejích je to 42 procent, u smetany 36 procent a konzervované zeleniny 35 procent. V případě drogerie se pod vlastní značkou prodá nejvíc papírových kapesníků (54 procent), kuchyňských utěrek (53 procent) a toaletních papírů (44 procent).

Hlavním motivem nákupu privátních značek je jejich nižší cena, ale zároveň až polovina respondentů v průzkumu uvedla také dobrou předchozí zkušenost s daným produktem. Do nejčastěji uváděných důvodů nákupu se dostala i zvyšující se kvalita privátních značek. Téměř třetina spotřebitelů vnímá za jejich hlavní nevýhodu nejasný původ výrobku – jak zemi původu, tak i výrobce.

Podle dřívějších údajů společnosti Nielsen podíl vlastních značek obchodníků na prodejích potravin dosáhl v loňském prvním pololetí 17,9 procenta, což je meziročně o 0,5 procentního bodu víc. Český maloobchodní trh je v porovnání se západními zeměmi typický dlouhodobě vysokým procentem zboží prodaného ve slevových akcích a s tím spojeným nízkým podílem privátních značek. To se mění jen pomalu. V druhém loňském kvartále se ve slevách prodalo 55 procent rychloobrátkového zboží, evropský průměr byl přitom 29 procent.

Lidl vstupuje do byznysu zpracování odpadů. Ušetří miliardy

Plastové obaly v řetezci Lidl, ilustrační foto

Dále čtěte:

Rohlík.cz chce zdvojnásobit obrat na 5 miliard korun. Plánuje expanzi do Maďarska

Lidl okopíroval naši biolimonádu a napustil ji cukrem a barvivy, stěžuje si startup

Lidl chtěl dobýt Ameriku. Skončilo to debaklem

Modelka Heidi Klum měla pomoci řetězci Lidl uspět na americkém trhu, ilustrační foto

Ohodnoťte tento článek
Diskuze