Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jaké jsou výhody online půjčky?

Potřebujete doplnit svůj finanční rozpočet, ale do výplaty je daleko? Nebo se objevily…

Objevte e-shop specializovaný na obalové materiály

Dnes už není nic výjimečného vlastnit e-shop či jinak prodávat věci přes internet. Má to…

Let It Roll Open Air 2019 – Rozhovor Zdeněk Souček

Suki, vlastním jménem Zdeněk Souček, je jednou z nejdůležitějších postav české drum…

 Letoun L-39NG
Letoun L-39NG
Autor: čtk

V Aeru Vodochody začala sériová výroba letounů L-39NG, prvních šest bude za rok

22. února, 16:45 - čtk
 Letoun L-39NG
Letoun L-39NG
Autor: čtk
22. února, 16:45

V závodu Aero Vodochody nedaleko Prahy už začala sériová výroba letounů L-39NG. Prvních šest jich bude pro zákazníky připraveno v roce 2020, dalších 12 v roce 2021. Od roku 2022 bude závod schopný dodat 20 strojů ročně, případně i více, pokud zavede výrobu v několika směnách. Výroba jednoho stroje zabere 18 měsíců. Pokračují i testy pro zisk certifikace, kterou by měl letoun získat do konce letošního roku.

V Aeru Vodochody pracuje kolem 1800 lidí, na začátku února společnost ohlásila restrukturalizaci souvisejícím s větším zaměřením na vlastní výrobu a odklon od subdodávek. Na žádost zákazníka byla ukončena mimo jiné dlouhodobá výroba kokpitů pro vrtulníky Black Hawk pro společnost Sikorsky. Aero hodlá letos propustit přibližně desetinu pracovníků včetně lidí na kancelářských a manažerských pozicích.

Tržby společnosti za rok 2017 činily zhruba 3,8 miliardy korun, Aero vytvořilo provozní zisk před odpisy 230 milionů korun, čistý zisk byl neutrální, respektive v mírné ztrátě 5,9 milionu korun. Výsledky za rok 2018 společnost ještě nezveřejnila, ale podle mluvčího Tobiáše Tvrdíka by měly být na stejné úrovni jako v roce 2017.

Do programu L-39NG, výroby i vývoje, plynou podle mluvčího jednoznačně největší investice, další investice jdou i do programu L-159. V minulých letech firma investovala také do Aerostructures programů Airbus A220, vojenského dopravního letounu KC-390 a ST Aerospace, které představují významnou část dnešní výroby v Aeru. „Rostoucí příjmy z těchto strategických programů a nové vojenské zakázky nahradí výpadek příjmů z ukončených programů výroby helikoptér,“ uvedl Tvrdík.


Přečtěte si komentář: Vylétl z Aera nový albatros? K tomu je daleko


Aero má zatím podepsané smlouvy na 38 strojů L-39NG. Prvním zákazníkem je Senegal, který si objednal čtyři letouny v bojové verzi. „Aktuálně probíhá uzavírání dohod mezi exportními bankami na financování tohoto obchodu, poté obdržíme první předplatbu,“ dodal mluvčí. S portugalskou společností Skytech Aero uzavřelo dohodu až na 16 letounů obsahující také finanční závazek. Dalším zákazníkem je americká společnost RSW. Obě tyto soukromé firmy dělají výcvik vojenských pilotů.

Předsériový letoun L-39NG poprvé vzlétl na letišti loni v prosinci. Od jara chce společnost pokračovat dalšími vývojovými lety s cílem získat certifikaci do konce letošního roku. „V dubnu zároveň začnou ve spolupráci s Výzkumným a zkušebním leteckým ústavem (VZLÚ) probíhat náročné statické a únavové zkoušky na draku letounu,“ doplnil Tvrdík. V létě se do vývojových letů zapojí další letoun L-39NG.

Podle mluvčího pokračují jednání se státním podnikem LOM Praha, který zajišťuje výcvik pilotů mimo jiné pro českou armádu. Smlouva na dodávku čtyř letounů by měla být uzavřena letos. Slibná jsou i jednání s dalšími potenciálními zákazníky z evropských zemí a členů NATO, ale také se zeměmi Jižní Ameriky, Asie, Blízkého východu či Afriky, uvedl Tvrdík.

Dále čtěte:

Aero představilo v Británii nový bitevní letoun F/A-259

Aero obsadilo vojenskou základnu. V Čáslavi testuje noční vidění

Armáda nakoupí nástupce Albatrosů. Od Aera pořídí až šest letounů L-39NG

Thajsko má zájem o letouny L-39NG od Aera Vodochody, tvrdí Babiš

Nákup letounů Aero se zadrhl. Babiš chce od Metnara další informace

Bell Helicopter chce stavět vrtulníky v Evropě, jedná s českým Aerem


Čtěte také

 ilustrační foto

Táta nádražáků: rozjela se velká hra o České dráhy

Na židli generálního ředitele Českých drah hodně fouká a málokdo z tohoto postu odešel v…

před 2 hodinami

 David Bowie

Ekonomika superstar. V hudebním průmyslu vítěz bere vše

Digitální moderní ekonomika produkuje stále častěji jen několik hvězdných výherců a…

před 2 hodinami

Události  Demonstrace v Hongkongu - ilustrační foto

Protesty v Hongkongu pokračují. Demonstranti se střetli s policií

Tisíce demonstrantů dnes během další vlny prodemokratických protestů vyšly do ulic…

před 2 hodinami

Pavel Páral

Agrofert: Tlusté do tenkého

Předpověď týdeníku Euro, že Agrofert doplatí na politickou angažovanost svého skutečného…

před 2 hodinami

 Andrej Babiš

Přežil by Agrofert bez státu? Výrobci biopaliv a lesnické firmy jsou na veřejných zakázkách závislé

Údery ze všech stran schytává v posledních měsících holding Agrofert. Část z nich souvisí…

před 2 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Sami jsme šťastní, ale ostatní nemusíme
E-mail – dobrý sluha, nebo zlý pán?
Jak může evidence na úřadu práce zvýšit důchod?
V práci se vám nelíbí? Tak ji změňte
Je Česko kryptoměnovou těžební velmocí? Jak začít těžit?
Auta
Lynk & Co 03 Cyan je čtyřválcová předokolka, která na Ringu…
Porsche Taycan ukázalo své v podstatě poslední tajemství. Podívejte se, jak vypadá uvnitř
Kvíz: Uhodnete model auta na fotce?
Auto jako kafe: V Británii testují možnost koupit nový automobil na ulici v automatu
Videodojmy: Yamaha Niken
Hry pro příležitostné hráče