V Aeru Vodochody začala sériová výroba letounů L-39NG, prvních šest bude za rok - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

V Aeru Vodochody začala sériová výroba letounů L-39NG, prvních šest bude za rok

, čtk,
V Aeru Vodochody začala sériová výroba letounů L-39NG, prvních šest bude za rok
Zdroj: čtk

V závodu Aero Vodochody nedaleko Prahy už začala sériová výroba letounů L-39NG. Prvních šest jich bude pro zákazníky připraveno v roce 2020, dalších 12 v roce 2021. Od roku 2022 bude závod schopný dodat 20 strojů ročně, případně i více, pokud zavede výrobu v několika směnách. Výroba jednoho stroje zabere 18 měsíců. Pokračují i testy pro zisk certifikace, kterou by měl letoun získat do konce letošního roku.

V Aeru Vodochody pracuje kolem 1800 lidí, na začátku února společnost ohlásila restrukturalizaci souvisejícím s větším zaměřením na vlastní výrobu a odklon od subdodávek. Na žádost zákazníka byla ukončena mimo jiné dlouhodobá výroba kokpitů pro vrtulníky Black Hawk pro společnost Sikorsky. Aero hodlá letos propustit přibližně desetinu pracovníků včetně lidí na kancelářských a manažerských pozicích.

Tržby společnosti za rok 2017 činily zhruba 3,8 miliardy korun, Aero vytvořilo provozní zisk před odpisy 230 milionů korun, čistý zisk byl neutrální, respektive v mírné ztrátě 5,9 milionu korun. Výsledky za rok 2018 společnost ještě nezveřejnila, ale podle mluvčího Tobiáše Tvrdíka by měly být na stejné úrovni jako v roce 2017.

Do programu L-39NG, výroby i vývoje, plynou podle mluvčího jednoznačně největší investice, další investice jdou i do programu L-159. V minulých letech firma investovala také do Aerostructures programů Airbus A220, vojenského dopravního letounu KC-390 a ST Aerospace, které představují významnou část dnešní výroby v Aeru. „Rostoucí příjmy z těchto strategických programů a nové vojenské zakázky nahradí výpadek příjmů z ukončených programů výroby helikoptér,“ uvedl Tvrdík.


Přečtěte si komentář: Vylétl z Aera nový albatros? K tomu je daleko

Ondřej Stratilík


Aero má zatím podepsané smlouvy na 38 strojů L-39NG. Prvním zákazníkem je Senegal, který si objednal čtyři letouny v bojové verzi. „Aktuálně probíhá uzavírání dohod mezi exportními bankami na financování tohoto obchodu, poté obdržíme první předplatbu,“ dodal mluvčí. S portugalskou společností Skytech Aero uzavřelo dohodu až na 16 letounů obsahující také finanční závazek. Dalším zákazníkem je americká společnost RSW. Obě tyto soukromé firmy dělají výcvik vojenských pilotů.

Předsériový letoun L-39NG poprvé vzlétl na letišti loni v prosinci. Od jara chce společnost pokračovat dalšími vývojovými lety s cílem získat certifikaci do konce letošního roku. „V dubnu zároveň začnou ve spolupráci s Výzkumným a zkušebním leteckým ústavem (VZLÚ) probíhat náročné statické a únavové zkoušky na draku letounu,“ doplnil Tvrdík. V létě se do vývojových letů zapojí další letoun L-39NG.

Podle mluvčího pokračují jednání se státním podnikem LOM Praha, který zajišťuje výcvik pilotů mimo jiné pro českou armádu. Smlouva na dodávku čtyř letounů by měla být uzavřena letos. Slibná jsou i jednání s dalšími potenciálními zákazníky z evropských zemí a členů NATO, ale také se zeměmi Jižní Ameriky, Asie, Blízkého východu či Afriky, uvedl Tvrdík.

Dále čtěte:

Aero představilo v Británii nový bitevní letoun F/A-259

Aero obsadilo vojenskou základnu. V Čáslavi testuje noční vidění

Armáda nakoupí nástupce Albatrosů. Od Aera pořídí až šest letounů L-39NG

Thajsko má zájem o letouny L-39NG od Aera Vodochody, tvrdí Babiš

Nákup letounů Aero se zadrhl. Babiš chce od Metnara další informace

Bell Helicopter chce stavět vrtulníky v Evropě, jedná s českým Aerem

 Chcete je? Hlavním favoritem obrany se dlouhou dobu zdály stroje UH-1Y Venom. Chyběl ale poslední krok - rozhoupat se k akci.