Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Můžeme od nového roku očekávat zdražení povinného ručení?

Povinné ručení se díky mnoha změnám v pojišťovnictví bude nejspíše nadále zdražovat.…

Výměna výtahu a potřebná povolení

Životnost výtahu v bytových domech je 15–25 let (doba životnosti je ovlivněna prováděnou…

Rondo.cz nabízí řešení, jak získat a udržet zákazníky. Výše platby je přizpůsobená možnostem firem

Kamenné prodejny i eshopy dlouhodobě bojují s tím jak získat a udržet zákazníky. Přitom…

Vylétl z Aera nový albatros? K tomu je daleko

Ondřej Stratilík 15. října, 11:47  -  Ondřej Stratilík
15. října, 11:47

Stroj L-39NG má sice velké ambice, ale jeho úspěch ve světě závisí na české ekonomické diplomacii. A ta má stále velké mezery.

Bylo to téměř přesně padesát let poté, co legendární cvičný stroj L-39 Albatros vyrazil na svůj první zkušební let, když v pátek 12. října 2018 Aero Vodochody představilo jeho nástupce L-39NG. Zatím šlo pouze o slavnostní vyjetí předsériového letounu z hangáru. Premiérový ostrý start by měl přijít během několika týdnů.

A podnik Aero neskrývá své odvážné požadavky. S letadlem chce napodobit úspěch albatrose, kterého se vyrobilo téměř tři tisíce kusů a dodnes jich více než šest stovek létá. Nejumírněnější odhady továrny prý mluví o tom, že do roku 2028 by mohla zákazníkům dodat až 150 strojů L-39NG.

Jenže tohle nebude záviset jen na společnostech Aero Vodochody a Omnipol, které se na vývoji lehkého bitevníku podílely stejným dílem – každá tedy zhruba půlmiliardou korun. Je to především úkol pro současné i budoucí české politiky. To oni musí pomoct dobýt pozice, o něž se usilovně snaží několik západních výrobců. Situace z druhé poloviny minulého století, kdy se L-39 Albatros stal standardním výcvikovým letounem zemí Varšavské smlouvy, se už opakovat nebude.

Prohlédněte si fotky z představení nového stroje:

Aby měl L-39NG skutečně šanci na masivní úspěch, musí jeho nákup přinášet potenciálním zákazníkům i velkou přidanou hodnotu. Zkrátka aby dobrý pocit z nákupu přebil obavy nad neodzkoušeným řešením, kterým L-39NG stále ještě je. Jednoduché počty mluvící o tom, že si tenhle proudový stroj koupí většina současných uživatelů albatrosů, proto nefungují. V tomhle mají zahraniční diplomacie před tou českou velký náskok.

Aktuálně se stačí podívat do Rakouska, kde se bude vybírat nový výcvikový letoun pro bojové piloty. Aktivita britské (stroje Hawk) i italské (M-346) strany je mnohem výraznější než činnost českých zástupců. Navíc Londýn i Řím má onu přidanou hodnotu, jež zatím nabídce z Aera Vodochody chybí. Velká Británie prý dokáže dát Vídni velkou slevu na servis stíhaček Eurofighter Typhoon, Itálie zase hraje na notu dlouhodobé a velmi úzké spolupráce s rakouským průmyslem.

I když by se dalo pokračovat, realita je všude stejná. Doby, kdy mělo Aero Vodochody jisté objednávky v řádech stovek kusů, jsou dávno pryč. Jestli je L-39NG skutečně tak dobrý jako jeho „babička“ albatros, ukážou až splněné dodávky a tisícovky nalétaných hodin.

Nejlepší reklamu by středočeskému výrobku udělala česká armáda jako referenční zákazník, ovšem ta si pořídí jen několik jednotlivých kusů. Žádný masivní nákup jako v roce 1997, kdy nakoupila 72 bitevníků L-159 – právě v rámci podpory domácího průmyslu – nepřijde.

A tak jsou Aero Vodochody a Omnipol na propagaci a prodej vlastně samy. I když můžou být obě společnosti ve východoevropském měřítku jakkoliv silné, samy bez pomoci mnohem větších a důležitějších hráčů úspěch L-39NG nezpůsobí.

Přečtěte si další komentáře autora:

Jestli se paní Karla rozzlobí, bude zlá

Vrchol Dnů NATO? Koncert pravých Ramsteinů v kostele

Příští dny rozhodnou o budoucí výzbroji české armády

Kreslení jde vojákům na jedničku

Armádní nákupy: než se obchod schválí, technika je zastaralá

Ruští okupanti včera a dnes

A stoka promluvila

Když stoka promluví

Smrtonosný vyškovský trojúhelník

Kůň, či Zeman?


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 9 | Průměrné hodnocení: 4.11

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
10 příkladů, kdy vám může vzniknout dluh na zdravotním pojištění
Jaké změny musíte hlásit na finanční úřad?
Zvýšení nemocenského pojištění pro OSVČ v roce 2019
7 zlozvyků, kterými škodíte svému autu
Na co všechno pamatovat při změně práce
Auta
První SUV značky Aston Martin se jmenuje DBX. Koupíte ho…
Je možné opravit poškozené slitinové ráfky? Za pomoci speciálních nástrojů ano
Nové BMW M340i xDrive naznačuje, že příští M3 bude opravdu pekelně rychlá
Zimní vs. letní pneumatiky: Jak se liší brzdění z rychlosti 200 km/h na suchu u Porsche 911?
Dnes je to na den přesně 65 let od chvíle, kdy Seat vyrobil svůj úplně první automobil
Technologie
Exynos 9820 představen. Galaxy S10 díky němu bude rychlejší a nabídne 8K video
Radeony budou také umět ray tracing, potvrdil šéf grafické divize AMD. Jen nevíme kdy
Windows 10 October 2018 Update: místo okrajových funkcí zlepšováky pro každý den [recenze]
Skoro 1200 filmů v čudu. Alza zrušila svou online videopůjčovnu
Šeptanda: Samsung Galaxy S10 bude mít díru v displeji
Hry pro příležitostné hráče