Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

S Erikem Štefanovičem o digitalizaci, BIM a úspěšných projektech bytových domů

Skupina firem DELTA s hlavním sídlem v rakouském Welsu patří k vedoucím společnostem v…

Proč se vyplatí investovat do drahých kovů?

V dnešní době existuje celá řada investičních příležitostí, a to i pro lidi, kteří nejsou…

Siemens představí na MSV digitální budoucnost průmyslu

Expozice novinek a řešení společnosti Siemens na Mezinárodním strojírenském veletrhu …

Ondřej Stratilík
Ondřej Stratilík
Autor: Euro

Vylétl z Aera nový albatros? K tomu je daleko

Ondřej Stratilík 15. října 2018, 11:47  -  Ondřej Stratilík
Ondřej Stratilík
Ondřej Stratilík
Autor: Euro
15. října 2018, 11:47

Stroj L-39NG má sice velké ambice, ale jeho úspěch ve světě závisí na české ekonomické diplomacii. A ta má stále velké mezery.

Bylo to téměř přesně padesát let poté, co legendární cvičný stroj L-39 Albatros vyrazil na svůj první zkušební let, když v pátek 12. října 2018 Aero Vodochody představilo jeho nástupce L-39NG. Zatím šlo pouze o slavnostní vyjetí předsériového letounu z hangáru. Premiérový ostrý start by měl přijít během několika týdnů.

A podnik Aero neskrývá své odvážné požadavky. S letadlem chce napodobit úspěch albatrose, kterého se vyrobilo téměř tři tisíce kusů a dodnes jich více než šest stovek létá. Nejumírněnější odhady továrny prý mluví o tom, že do roku 2028 by mohla zákazníkům dodat až 150 strojů L-39NG.

Jenže tohle nebude záviset jen na společnostech Aero Vodochody a Omnipol, které se na vývoji lehkého bitevníku podílely stejným dílem – každá tedy zhruba půlmiliardou korun. Je to především úkol pro současné i budoucí české politiky. To oni musí pomoct dobýt pozice, o něž se usilovně snaží několik západních výrobců. Situace z druhé poloviny minulého století, kdy se L-39 Albatros stal standardním výcvikovým letounem zemí Varšavské smlouvy, se už opakovat nebude.

Prohlédněte si fotky z představení nového stroje:

Aby měl L-39NG skutečně šanci na masivní úspěch, musí jeho nákup přinášet potenciálním zákazníkům i velkou přidanou hodnotu. Zkrátka aby dobrý pocit z nákupu přebil obavy nad neodzkoušeným řešením, kterým L-39NG stále ještě je. Jednoduché počty mluvící o tom, že si tenhle proudový stroj koupí většina současných uživatelů albatrosů, proto nefungují. V tomhle mají zahraniční diplomacie před tou českou velký náskok.

Aktuálně se stačí podívat do Rakouska, kde se bude vybírat nový výcvikový letoun pro bojové piloty. Aktivita britské (stroje Hawk) i italské (M-346) strany je mnohem výraznější než činnost českých zástupců. Navíc Londýn i Řím má onu přidanou hodnotu, jež zatím nabídce z Aera Vodochody chybí. Velká Británie prý dokáže dát Vídni velkou slevu na servis stíhaček Eurofighter Typhoon, Itálie zase hraje na notu dlouhodobé a velmi úzké spolupráce s rakouským průmyslem.

I když by se dalo pokračovat, realita je všude stejná. Doby, kdy mělo Aero Vodochody jisté objednávky v řádech stovek kusů, jsou dávno pryč. Jestli je L-39NG skutečně tak dobrý jako jeho „babička“ albatros, ukážou až splněné dodávky a tisícovky nalétaných hodin.

Nejlepší reklamu by středočeskému výrobku udělala česká armáda jako referenční zákazník, ovšem ta si pořídí jen několik jednotlivých kusů. Žádný masivní nákup jako v roce 1997, kdy nakoupila 72 bitevníků L-159 – právě v rámci podpory domácího průmyslu – nepřijde.

A tak jsou Aero Vodochody a Omnipol na propagaci a prodej vlastně samy. I když můžou být obě společnosti ve východoevropském měřítku jakkoliv silné, samy bez pomoci mnohem větších a důležitějších hráčů úspěch L-39NG nezpůsobí.

Přečtěte si další komentáře autora:

Jestli se paní Karla rozzlobí, bude zlá

Vrchol Dnů NATO? Koncert pravých Ramsteinů v kostele

Příští dny rozhodnou o budoucí výzbroji české armády

Kreslení jde vojákům na jedničku

Armádní nákupy: než se obchod schválí, technika je zastaralá

Ruští okupanti včera a dnes

A stoka promluvila

Když stoka promluví

Smrtonosný vyškovský trojúhelník

Kůň, či Zeman?


Čtěte také

 Jaroslaw Kaczyński

Volby v Polsku jasně vyhrála strana Právo a spravedlnost. Směřuje k další vládě

V Polsku bude zřejmě další čtyři roky vládnout národně-konzervativní Právo a spravedlnost…

13. října 2019

Události  Turecká ofenziva na severu Sýrie

Syrská vládní vojska vyrazila na sever bránit zemi proti Turkům

Na severu Sýrie pokračuje pátým dnem ofenziva turecké armády, která dnes pronikla…

13. října 2019

 Německá kancléřka Angela Merkelová

Merkelová vyzvala Erdogana k zastavení intervence v Sýrii, USA stahují vojáky

Německá kancléřka Angela Merkelová v dnešním telefonátu vyzvala tureckého prezidenta…

13. října 2019

Autor zprávy o kondici jaderného průmyslu Mycle Schneider.

Autor zprávy o jádru Schneider: Vítr a slunce jsou levnější

Pomalá, drahá, nekonkurenceschopná, tak vidí atomovou energetiku autor renomované ročenky…

13. října 2019

Ilustrační foto

Konec pivního romantismu v Česku: nadšenci uvolňují místo tradičním značkám

Český trh řemeslných piv se proměnil. Doba, kdy k dobrému odbytu stačilo, že pivo uvařil…

13. října 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 10 | Průměrné hodnocení: 4.20

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak pomůže dětem v exekuci novela insolvenčního zákona?
Jak s námi operátoři jednají? Vata to tedy není
Svátek Všech Svatých a Dušičky, aneb proč to není státní svátek?
Jak se bude počítat důchod v roce 2020?
Česko a boom cirkulární ekonomiky
Auta
Fiat Talento modelový rok 2020
Kupé Škoda 763 bylo rychlejší než auta VB. Skončilo fiaskem, přispělo však ke vzniku Favoritu
DB Schenker posiluje pozici v logistice pro automobilový průmysl
Vodíková Toyota Mirai ve druhé generaci zcela mění podobu. Už vypadá jako auto
S Mercedesem třídy X na Sahaře: V poledne jsou duny nejzrádnější
Hry pro příležitostné hráče