Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Protext Video: Konference CyberCon Brno 2019

Moderní technologie jako nástroj vládnutí, sociální inženýrství, novinky z oblasti…

Pronajaté auto vás může vyjít levněji než vlastní

Dvě třetiny Čechů si pořizují vozy maximálně za 200 000 korun. Volí tedy často starší…

Jak absolventi hodnotí náplň MBA studia? Zjistili jsme v unikátním průzkumu!

Jsou absolventi MBA studia spokojeni s jeho obsahovou náplní? Jak hodnotí odbornou a…

Stavba jaderné elektrárny Hinkley Point C, ilustrační foto
Stavba jaderné elektrárny Hinkley Point C, ilustrační foto
Autor: Adrian Sherratt/REX/Shutterstock/ Profimedia

Temný stín nad Hinkley Point: dělníci na stavbě britské elektrárny trpí psychickými problémy

22. srpna, 16:16  -  František Novák
Stavba jaderné elektrárny Hinkley Point C, ilustrační foto
Stavba jaderné elektrárny Hinkley Point C, ilustrační foto
Autor: Adrian Sherratt/REX/Shutterstock/ Profimedia
22. srpna, 16:16

Stres pracovníků na největší stavbě v Británii od konce druhé světové války ukazuje odvrácenou stranu stavebního sektoru, tvrdí odbory.

Stavba nové jaderné elektrárny Hinkley Point C, jež má mít dva reaktory s celkovým instalovaným výkonem 3,2 GW, je na území Británie největší stavebním projektem od konce druhé světové války. Ke stavebním průtahům a navyšování rozpočtu se přidal další velký problém - psychické problémy dělníků, kteří na stavbě pracují.

Podle odborářů dělníci z Hinkley Point vykazují psychické problémy, trpí vysokým stresem, úzkostnými stavy a sebevražednými myšlenkami. Od začátku stavby spáchali sebevraždu dva pracovníci a jen letos se o ni pokusilo dalších deset dělníků napsal deník The Guardian.

„Rozsah problémů spojených s duševním zdravím je v Hinkley něco, s čím jsem se ještě nesetkal,“ tvrdí Malcolm Davies z odborového svazu na stavbě Hinkley Point C. Podle něj taková úroveň stresu odpovídá rizikovým podmínkám na stavbě před 50 lety. Dělníci trpí samotou, jsou vzdáleni stovky kilometrů od rodin, rozpadají se jim vztahy. Francouzská společnost EDF, jež elektrárnu staví, dva případy sebevraždy potvrdila, ale odmítá, že by šlo o něco výjimečného.

Podle statistik je v oboru stavebnictví míra sebevražd vyšší než v ostatních průmyslových sektorech. Oproti Británii jako celku to je dokonce třikrát více. Jednou z příčin je velký tlak na plnění termínů, což zvyšuje stres všech zaměstnanců. Rizikovými faktory jsou také téměř výlučné mužské prostředí (85 procent všech stavebních dělníků jsou muži), sociální izolace, finanční tíseň, šikana či závislosti. Dělníci také často propadají nadměrné konzumaci alkoholu, případně hazardu. Například v nedalekém městě Bridgwater jsou někteří z pracovníků schopni utratit v sázkové kanceláři až 3 000 liber týdně (85 tisíc korun).

Počet sebevražd v britském průmyslu (podle vybraných sektorů/ profesí, v období 2011 až 2015 na území Anglie)
Stavebnictví 1409
Služby 1002
Doprava 924
Maloobchod 782
Strojírenství 671
Management 474

Zdroj: Office for National Statistics

„Zažíváme rozpady vztahů, muži pláčou, protože je ženy opouštějí. Lidé jsou daleko od rodin a přátel a často nejsou schopni se s tím vyrovnat stejně dobře, jak by to zvládli v domácím prostředí,“ řekl deníku jeden z oslovených pracovníků.

Vedení EDF se snaží ve spolupráci s odbory o psychických problémech dělníků více hovořit. O svých psychických těžkostech přijel debatovat na stavbu i bývalý boxer Frank Bruno, u kterého byla diagnostikována bipolární porucha. „Lidé o tom mluvili, protože když může mít psychické problémy někdo jako Frank Bruno, může je mít každý,“ potvrdil odborář Jonathan Davies.

Nová jaderná elektrárna má stát přes 20 miliard liber (564 miliard korun), což je více než dvojnásobek, než EDF počítala v roce 2008. Původně měla být elektrárna dokončena na konci roku 2017, stavba bude ale trvat minimálně dalších šest let. Na místě stavby bylo pro základy prvního reaktoru použito 9 tisíc kubíků betonu a 5 tisíc tun oceli, což je nejvíce materiálu na jakoukoli stavbu v historii Británie.

Dále čtěte:

Debakl nového reaktoru Flamanville: vadné svary prodraží elektrárnu o další miliardu eur

Nejdřív uhlí, potom jádro. Část německé CDU chce prodloužit životnost reaktorů

Němci si patentovali nový typ reaktoru. Doma jej zatím postavit nemohou

Malé reaktory, velká očekávání. Po zklamání s tradičními bloky může přijít jaderná renesance


Čtěte také

 Železnice - ilustrační foto

ČEZ musí SŽDC vrátit 1,1 miliardy korun za neodebranou elektřinu, rozhodl soud

Energetická společnost ČEZ Prodej musí Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) vrátit…

před 1 hodinou

Ilustrační foto

Fed snížil základní úrok o čtvrt procenta. Snaží se tím podpořit ekonomiku USA

Americká centrální banka (Fed) podle očekávání podruhé v letošním roce snížila svou…

před 1 hodinou

 Výrobní linka v Madetě

Nejznámější potravinovou značkou zůstává Madeta, polepšily si firmy Agrofertu, Vitana se propadla

Jihočeská mlékárna je nejznámějším českým výrobcem potravin. Vitanu na druhé pozici…

před 3 hodinami

Události  Ilustrační foto

Vítěz americké krize studentských půjček? Armáda

Americká armáda tento týden oznámila, že již splnila náborový plán pro letošní rok. Do…

před 3 hodinami

 Dřevo - ilustrační foto

Přebytek dřeva rozložil trh. Ceny dřevostaveb a nábytku ale neklesají

Na trhu je obrovské množství dřeva. Ceny dřevostaveb, nábytku a dalších výrobků však…

před 9 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 4 | Průměrné hodnocení: 4.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Státní svátky 2019 - jak vycházejí podzimní svátky a Vánoce?
Kdy klesnou ceny bytů v ČR ve městech a na venkově
Jak a kde si v roce 2019 zařídit ošetřovné?
Jak se růst minimální mzdy dotkne rodičů, důchodců či OBZP?
Kolik milionů je třeba na předčasný důchod?
Auta
Mazda do Tokia přiveze svůj první elektromobil. A to hned…
Mercedes-AMG GT 63 S má díky zásahům společnosti Poseidon 830 koní. Navýšení však stojí pěkný balík
Renault Trucks vystaví legendární Berliet T100
Video: Co dělat v situaci, když zůstanete na přejezdu mezi závorami? Zlomit je není žádný problém
Na zadním sedadle Rolls-Royce Phantom LWB: Jízdní dojmy z pozice člověka, který za vůz utratí 20 milionů
Hry pro příležitostné hráče