Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Víte, jak sedět, aby vám práce nezničila zdraví?

Nedostatek pohybu a špatné pracovní podmínky vážně ohrožují naše zdraví. To sice všichni…

Podzimní novinky na silnici od 1.10.2018

Přichází podzim a měli bychom připravit naše vozidlo na studenější období. Kromě změny…

Podnikání s s.r.o. s sebou přináší mnohé výhody

Jestliže už nějaký ten pátek podnikáte jako osoba samostatně výdělečná činná, možná je…

Doprava na Rýnu kolabuje. Kvůli nedostatku vody lodě přepravují třetinu nákladu

24. října, 06:10  -  František Novák
24. října, 06:10

Kvůli nízkému stavu vody mohou nákladní lodě na Rýnu naložit jen třetinu nákladu. Zboží tak musí převážet více lodí a přeprava se prodražuje. Část se přesouvá na železnici a dálnice. Sucho trápí i Česko, kde se uvažuje o rozvoji říční dopravy. Ministerstvo dopravy před několika dny zveřejnilo studii „Zemanova kanálu“, který má propojit Odru, Dunaj a Labe. Stavba za půl bilionu korun má být „ekonomicky efektivní“.

Provozovatelé nákladní říční dopravy mají v Německu kvůli nízkému stavu řek velké problémy. Na řece Rýn, která patří mezi nejfrekventovanější vodní toky v EU, se musel náklad omezit na třetinu obvyklého zatížení, uvedl pro agenturu DPA Roberto Spranzi z německého sdružení pro vnitrozemskou plavbu. Cena za přepravenou tunu zboží je dokonce čtyřnásobná proti dlouhodobému průměru.

Velké koncerny, jako je ThyssenGroup, si musí pronajímat další lodě, aby přepravily materiál mezi Rotterdamem a Duisburgem. Výrobce chemikálií z Kolína nad Rýnem Lanxess přesunul část transportu materiálu na železnici a silnice. Chemický koncern BASF v Ludwigshafenu musel dokonce omezit výrobu.

Už během léta byla omezena nákladní doprava na Labi. Nízká hladina ovlivnila i provoz na kanálu spojujícím Rýn s Dunajem. Objem přepraveného zboží v září dosahoval pouhé třetiny obvyklého množství.

Vytíženost evropských řek v tunokilometrech (tkm)
Rýn 40 miliard tkm
Dunaj 25 miliard tkm

Pozn: Tunokilometr (tkm) představuje přepravu jedné tuny zboží na jeden kilometr. Vypočítá se jako součin dopravního výkonu a hmotnosti nákladu. Údaje za rok 2016.

Zdroj: Inland Navigation Europe

Zpráva o extrémně nízkém stavu vody na německých řekách přišla v době, kdy české ministerstvo dopravy zveřejnilo studii o projektu vodního kanálu Dunaj-Odra-Labe. Vodní koridor by stál 582 miliard korun a byl by ekonomicky efektivní, zejména propojení Odry s Dunajem, uvedl ministr Dan Ťok. Nepočítá ale s dalšími náklady na splavnění řek. Kanál dlouhodobě prosazuje český prezident Miloš Zeman.

Dále čtěte:

Flixbus pro kamiony: Cargonexx zavádí do logistiky logiku

Ťok vyhodil 12 miliard, zlobí se šéf Kapsche Feix


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Bolavá záda: třicítka je přelom
Jak a kde si zřídit transparentní účet
Chci podnikat. Živnost, nebo s. r. o. ?
Otestujte se: Co všechno víte o měnovém kurzu?
Kdy bude daň z nemovitých věcí v roce 2019 platit nájemce?
Auta
Test DAF CF 450: Premiant své třídy
Videodojmy: Kia Ceed SW 1.0 T-GDI
Nový Range Rover Evoque prozrazen na prvních fotkách. Oficiálně se představí večer
Test Harley-Davidson FLFB Fat Boy: Terminátor II
Nový elektrobus Škoda 29BB
Technologie
T-Mobile: „Uživatelé na mobilu prodatují 1,2 GB za měsíc“
Velký přehled slev na Černý pátek 2018 (průběžně aktualizováno)
iPhone 8 na cenovém minimu, v akci jej můžete mít za 15 000 Kč [Black Friday]
PanzerGlass vyrábí ochranná skla pro mobily, která vás ochrání před šmíráky
Black Friday nabízí zajímavé příležitosti nejen k výhodným nákupům elektroniky
Hry pro příležitostné hráče