Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Ministerstvo průmyslu poradí, jak podnikat na vnitřním trhu EU

Ministerstvo průmyslu a obchodu zve na cyklus regionálních seminářů Vnitřní trh EU z…

Blíží se oslavy čínského nového roku 2019 ve znamení zemského vepře 25.- 28.1.2019

Široké veřejnosti se v Praze, Ostravě a Olomouci představí nevšední kultura Číny, její…

7 bodů, jak vybrat to správné MBA studium a nenaletět

Každý, koho zajímá celoživotní vzdělávání nebo jehož kariérní metou jsou manažerské…

Doprava na Rýnu kolabuje. Kvůli nedostatku vody lodě přepravují třetinu nákladu

24. října 2018, 06:10  -  František Novák
24. října 2018, 06:10

Kvůli nízkému stavu vody mohou nákladní lodě na Rýnu naložit jen třetinu nákladu. Zboží tak musí převážet více lodí a přeprava se prodražuje. Část se přesouvá na železnici a dálnice. Sucho trápí i Česko, kde se uvažuje o rozvoji říční dopravy. Ministerstvo dopravy před několika dny zveřejnilo studii „Zemanova kanálu“, který má propojit Odru, Dunaj a Labe. Stavba za půl bilionu korun má být „ekonomicky efektivní“.

Provozovatelé nákladní říční dopravy mají v Německu kvůli nízkému stavu řek velké problémy. Na řece Rýn, která patří mezi nejfrekventovanější vodní toky v EU, se musel náklad omezit na třetinu obvyklého zatížení, uvedl pro agenturu DPA Roberto Spranzi z německého sdružení pro vnitrozemskou plavbu. Cena za přepravenou tunu zboží je dokonce čtyřnásobná proti dlouhodobému průměru.

Velké koncerny, jako je ThyssenGroup, si musí pronajímat další lodě, aby přepravily materiál mezi Rotterdamem a Duisburgem. Výrobce chemikálií z Kolína nad Rýnem Lanxess přesunul část transportu materiálu na železnici a silnice. Chemický koncern BASF v Ludwigshafenu musel dokonce omezit výrobu.

Už během léta byla omezena nákladní doprava na Labi. Nízká hladina ovlivnila i provoz na kanálu spojujícím Rýn s Dunajem. Objem přepraveného zboží v září dosahoval pouhé třetiny obvyklého množství.

Vytíženost evropských řek v tunokilometrech (tkm)
Rýn 40 miliard tkm
Dunaj 25 miliard tkm

Pozn: Tunokilometr (tkm) představuje přepravu jedné tuny zboží na jeden kilometr. Vypočítá se jako součin dopravního výkonu a hmotnosti nákladu. Údaje za rok 2016.

Zdroj: Inland Navigation Europe

Zpráva o extrémně nízkém stavu vody na německých řekách přišla v době, kdy české ministerstvo dopravy zveřejnilo studii o projektu vodního kanálu Dunaj-Odra-Labe. Vodní koridor by stál 582 miliard korun a byl by ekonomicky efektivní, zejména propojení Odry s Dunajem, uvedl ministr Dan Ťok. Nepočítá ale s dalšími náklady na splavnění řek. Kanál dlouhodobě prosazuje český prezident Miloš Zeman.

Dále čtěte:

Flixbus pro kamiony: Cargonexx zavádí do logistiky logiku

Ťok vyhodil 12 miliard, zlobí se šéf Kapsche Feix


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Čím topíte: plyn, elektřina nebo tuhá paliva?
Děti a daně 2019: kdo má nárok na daňové zvýhodnění a kdo dostane daňový bonus
Jak vyplnit daňové přiznání k dani z nemovitosti?
Jak je to s dědictvím, když mám dluhy a jsem v exekuci ?
Kdo vlastní české hokejové kluby?
Auta
Galerie fotek, které se do AMS nevešly: Jeep Wrangler, Alfa…
Valtra SmartTour: Continental oficiálním partnerem
Právě vychází časopis Auto motor a sport 2/2019
Malá auta zdraží. Chudší si je nebudou moci dovolit, řekl šéf VW
Ford Mondeo dostal nový naftový dvoulitr a hybrid také pro karoserii kombi
Technologie
Ruská pohádka má rekord a vystřelila mezi nejsledovanější videa na YouTubu
Televizory LG pro rok 2019: tři OLEDové speciality
Ostrava v roce 2020 zruší papírové jízdenky. Nahradí je karty a mobily
Samsung Galaxy A9: čtyřočko s velkou výdrží (vyzkoušeno)
Přeposílání zpráv do maximálně pěti konverzací. WhatsApp limit zavádí globálně
Hry pro příležitostné hráče