zavřít

Ty to zvládneš.cz - ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮ



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

 Nádraží, ilustrační foto
Nádraží, ilustrační foto
Autor: Martin Pinkas/Euro

Rezavé dráhy: na opravu kolejí a nádraží budou chybět desítky miliard korun

 Weikert 01. prosince 2019, 17:00  -  Petr Weikert
 Nádraží, ilustrační foto
Nádraží, ilustrační foto
Autor: Martin Pinkas/Euro
01. prosince 2019, 17:00

Stát hledá peníze pro železnice. Ačkoliv ekonomika šlape jako málokdy předtím a Babišův kabinet se chlubí ekonomickými úspěchy, správci železnic mají dostat místo požadovaných 46,8 miliardy jen 26,1 miliardy. Počítá s tím návrh státního rozpočtu na příští rok. Pokud se s rozpočtem nic nestane, reálně budou chybět peníze na nově zahajované stavby. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) financuje například opravy a stavbu nových tratí, nádraží či železničních přejezdů.

Téma je velmi citlivé a opatrně kolem něj našlapuje i sama SŽDC. „Přál bych si, aby ta čísla (v rozpočtu) na konci roku poskočila, protože budou mít přímý vliv na to, co máme zatím jen připravené,“ prohlásil na nedávném jednání hospodářského výboru před poslanci ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Vidina nedostatku peněz souvisí s celým podfinancovaným sektorem dopravy. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), který peníze rozděluje, by potřeboval přes 109,3 miliardy, k dispozici ale dostal jen 87,3 miliardy korun. „Jako poslanci z Moravskoslezského kraje jsme byli bombardováni obavami o vysoutěžené zakázky do konce roku, aby nebyly kráceny. Bylo nám řečeno, že pro náš kraj je sekyra mezi šesti a osmi miliardami,“ řekl komunistický poslanec Leo Luzar.

Škrty kritizuje i opoziční ODS. Pro všechny naplánované nové dopravních stavby je podle jejích čísel bezpodmínečně nutné najít dodatečné zdroje do rozpočtu fondu dopravy ve výši 5,98 miliardy korun. A pokud se nemají v příštím roce krátit finance na připravené opravy dálnic, silničních mostů, nádražních budov či železničních tratí, pak bude fond nutně potřebovat dalších 5,5 miliardy korun.

Přehled rozpočtu SŽDC ( Autor: Euro )

Zpátky k položce pro železnice, které jsou z celého dopravního balíku nejcitlivější. SŽDC má kolem 17 tisíc zaměstnanců a jen na mzdy posílá 11 miliard. Už z toho je zřejmé, že manévrovací prostor pro investice není velký. Slíbených 26 miliard má nicméně stačit vedle mandatorních výdajů také na financování již zahájených staveb a přerušena nemá být ani příprava nových. Nad podpisem smluv pro nové stavby, které by se v příštím roce měly rozběhnout, ale už visí otazník.

Získat jejich konkrétní rozpis není možné. Správci železnic věří, že se jim peníze podaří získat, a nechtějí budit rozruch. „SŽDC dne 12. 11. 2019 předložila SFDI žádost o navýšení rozpočtu na rok 2020, který v případě schválení zajistí zdrojové krytí mimo jiné na plánované nově zahajované stavby, u kterých by mělo dojít k podpisu smluv o dílo do února 2020,“ reagoval mluvčí podniku Marek Illiaš. Z jeho odpovědi je zřejmé, že stávající výše rozpočtu na tyto smlouvy nestačí.

Opatrnost SŽDC je namístě. Na krácení svého rozpočtu si poslancům stěžoval i předseda Správy státních hmotných rezerv Pavel Švagr a nedlouho poté se dozvěděl o kontrole, kterou mu do skladů strategických zásob posílá ministr průmyslu Karel Havlíček (za ANO).

Kde na to vzít

Cest ven z nedostatku peněz je několik. Buď ministerstvo financí prostě vezme peníze v rozpočtu někde jinde (třeba na sociálních dárcích), doprava se naučí spořit díky PPP projektům, tedy spolupráci se soukromými partnery, nebo se najdou vhodné půjčky, například u Evropské investiční banky. Nové zdroje má za úkol nalézt skupina, kterou sestavila ministerstva financí a dopravy.

Možná ale její práce nebude potřeba. Už teď je jasné, že SŽDC nějaké peníze navíc mít přece jen bude. Rozpočet SFDI obsahuje nerozepsanou položku na investice v objemu 28,9 miliardy, která se bude rozepisovat v lednu podle toho, které stavby se podaří včas vysoutěžit a získají prioritu. Je ale společná a sáhnout si do ní budou moci i dálnice a vodní cesty, takže není zřejmé, kolik zbude na železnice.


Dejvické monopoly. Trať na letiště vábí developery a trápí obyvatele


Obvykle se také převádějí u SŽDC nevyčerpané peníze z předchozích let a další zdroje. Správa tak třeba letos měla na začátku roku rozpočet 32,2 miliardy a rok skončí s 43,35 miliardami. Nicméně i kdyby v příštím roce „přibylo“ například loňských 11,15 miliardy korun, startovní čáru má SŽDC pořád níže než vloni a dostat se na letošní požadovanou výši rozpočtu se jeví jako problematické.

Čarování s čísly koneckonců kritizoval i pirátský poslanec a místopředseda podvýboru pro dopravu Ondřej Polanský. „Střednědobé výhledy počítají s jinými čísly, než jaký se posléze stanoví rozpočet, a i ten se nakonec mění. Přitom v tomto sektoru je výhled dlouhodobého financování klíčový jak pro investory, tak pro stavební firmy,“ řekl.

Poslanci hospodářského výboru nakonec doporučili plénu schválit rozpočet SFDI, nicméně požádali dalším usnesením vládu o navýšení rozpočtu, aby bylo možné zahájit všechny připravované stavby a zůstala zachována výše upraveného rozsahu výdajů letošního roku. Letos jde reálně na dopravu 101 miliard korun. Do konce února má pak předložit ministerstvo dopravy aktualizovaný rozpočet SFDI. Bude to určitě zajímavé čtení.

Čtěte také:

Osekané vedení drah dalo nové smlouvy manažerům ČD Cargo

Česká nádraží a koleje jsou v exekuci. Kvůli pár desítkám tisíc

Výkres za 40 miliard. Plán stavby trati na letiště je hotov a zásadně změní tvář Prahy

Po miliardové opravě do haly zatéká. Hlavní nádraží čeká další rekonstrukce

Rekonstrukce haly hlavního nádraží se SŽDC prodražila. Účet je o 127 milionů vyšší


Čtěte také

 Dálnice v Česku - ilustrační foto

Havlíček: Zakázku na IT systém na dálniční známky zrušíme bez sankce. Nová bude jednodušší

Zakázka na IT systém k elektronickým dálničním známkám bude zrušena bez jakékoliv sankce.…

24. ledna 2020

 Zásobovací loď Viking Energy

Těžař Equinor bude zelenější. Začne provozovat první loď na čistý čpavkový pohon

Zásobovací loď Viking Energy se po modernizaci se stane první lodí na amoniakový…

24. ledna 2020

 Kandidáti na předsedu KDU-ČSL: europoslanec Tomáš Zdechovský, předseda lidoveckého poslaneckého klubu a místopředseda strany Jan Bartošek a poslanec Marian Jurečka,

Hledá se krizový manažer. Dva veteráni a nováček se utkají o post šéfa lidovců

KDU-ČSL volí nového předsedu. Střetnou se poslanci Marian Jurečka, Jan Bartošek a…

24. ledna 2020

Kryptoměny  Venezuelský prezident Nicolás Maduro představuje kryptoměnu petro

Maduro má plán na záchranu Venezuely. Otevře luxusní kryptoměnové kasino

Venezuelský prezident Nicolás Maduro se dál snaží zachránit ekonomickými problémy…

24. ledna 2020

 Nemocnice, ilustrační foto

Nemocnice pod palbou. Kyberútoků na zdravotnická zařízení přibývá

Nemocnice jsou pro hackery lákavým cílem. Už v minulosti si ověřili, že jsou nedostatečně…

24. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Zvýšení minimální mzdy daňovým pohledem
Jak vypočítat daň z nemovitých věcí v daňovém přiznání?
Pravděpodobné pojistné je opět vyšší
Růst průměrné mzdy - co všechno ovlivní v roce 2020?
Zaměstnanci a daně: roční zúčtování a slevy
Auta
Škoda potvrdila Octavii RS s hybridním pohonem. Odhalí ji…
VW Arteon Shooting Brake míří i k českým zákazníkům. Dorazí na podzim spolu s faceliftem
Elektrický a pro každodenní ježdění. Bugatti plánuje svůj druhý sériový model
Škoda Kodiaq vozí záchranáře nejen u nás, ale i v Británii
Nový ředitel Renault Trucks pro ČR a SR
Hry pro příležitostné hráče