Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

 Nádraží, ilustrační foto
Nádraží, ilustrační foto
Autor: Martin Pinkas/Euro

Rezavé dráhy: na opravu kolejí a nádraží budou chybět desítky miliard korun

 Weikert 01. prosince, 17:00  -  Petr Weikert
 Nádraží, ilustrační foto
Nádraží, ilustrační foto
Autor: Martin Pinkas/Euro
01. prosince, 17:00

Stát hledá peníze pro železnice. Ačkoliv ekonomika šlape jako málokdy předtím a Babišův kabinet se chlubí ekonomickými úspěchy, správci železnic mají dostat místo požadovaných 46,8 miliardy jen 26,1 miliardy. Počítá s tím návrh státního rozpočtu na příští rok. Pokud se s rozpočtem nic nestane, reálně budou chybět peníze na nově zahajované stavby. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) financuje například opravy a stavbu nových tratí, nádraží či železničních přejezdů.

Téma je velmi citlivé a opatrně kolem něj našlapuje i sama SŽDC. „Přál bych si, aby ta čísla (v rozpočtu) na konci roku poskočila, protože budou mít přímý vliv na to, co máme zatím jen připravené,“ prohlásil na nedávném jednání hospodářského výboru před poslanci ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Vidina nedostatku peněz souvisí s celým podfinancovaným sektorem dopravy. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), který peníze rozděluje, by potřeboval přes 109,3 miliardy, k dispozici ale dostal jen 87,3 miliardy korun. „Jako poslanci z Moravskoslezského kraje jsme byli bombardováni obavami o vysoutěžené zakázky do konce roku, aby nebyly kráceny. Bylo nám řečeno, že pro náš kraj je sekyra mezi šesti a osmi miliardami,“ řekl komunistický poslanec Leo Luzar.

Škrty kritizuje i opoziční ODS. Pro všechny naplánované nové dopravních stavby je podle jejích čísel bezpodmínečně nutné najít dodatečné zdroje do rozpočtu fondu dopravy ve výši 5,98 miliardy korun. A pokud se nemají v příštím roce krátit finance na připravené opravy dálnic, silničních mostů, nádražních budov či železničních tratí, pak bude fond nutně potřebovat dalších 5,5 miliardy korun.