Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jak se stát profesionálním rozhodcem či mediátorem

Studium manažerských programů MBA a LL.M. zaměřených na oblasti financí, řízení podniku…

Protext Video: Konference CyberCon Brno 2019

Moderní technologie jako nástroj vládnutí, sociální inženýrství, novinky z oblasti…

Pronajaté auto vás může vyjít levněji než vlastní

Dvě třetiny Čechů si pořizují vozy maximálně za 200 000 korun. Volí tedy často starší…

 Píst pro dieselový motor
Píst pro dieselový motor
Autor: rheinmetall

Autoprůmysl se snaží vytvořit čistý superdiesel, který může do měst

13. dubna 2017, 10:59  -  frn
 Píst pro dieselový motor
Píst pro dieselový motor
Autor: rheinmetall
13. dubna 2017, 10:59

V německých městech hrozí situace, že od roku 2018 budou miliony aut s dieselovými motory vyloučeny z provozu kvůli emisním limitům. Autoprůmysl slibuje, že nabídne mimořádně čistý dieselový motor, který limity splní. Dokonce i zarytí nepřátelé naftových motorů, němečtí Zelení, jsou připraveni naslouchat.

Zákaz vjezdu do měst kvůli znečištění vzduchu hrozí až třinácti milionům naftových aut, které neplní normu Euro 6, upozornil německý Frankfurter Allgemeine Zeitung. Proto je autoprůmysl pod velkým tlakem, aby dokázal své dieselové vozy zákazníkům i nadále prodávat.

Výrobci automobilů pracují na technickém řešení, které by umožnilo snížit emise aut, které nyní plní limity Euro 5, řekl listu mluvčí německého Svazu autoprůmyslu.

Cílem je snížení emisí výfukových plynů v reálném provozu. Problém dieselových motorů je zejména v tom, že emise plní jen během testování, v reálném provozu limity překračují.

Dieselových aut plnících normu Euro 5 je nyní v Německu registrováno na 5,9 milionu. Všechny potřebují „vylepšit“, aby splňovaly také normu Euro 6. Takové zásahy do motorů a výfukového systému by ale byly velmi drahé a obtížně proveditelné, tvrdí i samotní zástupci autobranže.


Nadměrné limity oxidy dusíku u škol a školek v Británii. Čtěte:

Zachraňte děti. V Británii se rozhořel emotivní boj o diesely

Londýnská dopravní zácpa. Ilustrační foto. ( Autor: CC0 via Pixabay )


Co tedy s tím? Možné řešení nadnesl premiér Bádenska-Württenberska Winfried Kretschmann, který je sám členem německých Zelených. Pokud by výrobci dokázali vylepšit současné „nafťáky“ plnící Euro 5 na „Euro 6 light“, mohla by taková auta i do měst během smogových dnů.

Signály z autoprůmyslu má Kretschmann pozitivní, řekl pro Stuttgarter Zeitung. Zejména od firem Bosch a Porsche.

Kretschmann hovoří o snížení koncentrace drobných prachových částic i jiným způsobem, například lepším čištěním ulic. Autoprůmysl má pak za úkol snížit emise dusíku.

S tím souhlasí i Zelení v Berlíně. Hledání technického řešení je naprosto správným krokem, míní místopředseda Zelených v parlamentu Oliver Krischer. Jeho motto je: Udělejte diesely čistší, nebo je zakažte.

Řidič je za hlupáka

Podle Zelených se automobilky musí vypořádat s faktem, že před několika lety prodávaly zákazníkům takzvané čisté dieselové motory, které nyní neplní normy v běžném provozu.

„Nemůže to zůstat tak, že autoprůmysl podváděl a ti hloupí jsou řidiči těchto aut,“ řekl Krischer. Šéf zelených poslanců Anton Hofreiter také žádá, aby výrobci přišli s řešením. „Průmysl se s tím musí vypořádat,“ uvedl.

Krischer odhaduje náklady na vylepšení motoru mezi tisícem až třemi tisíci eur, což je až osmdesát tisíc korun. Náklady mají nést výrobci. „Autovýrobci umožnili, že taková auta ve městech vypouštějí více oxidů dusíku, než deklarovali,“ argumentuje. Technicky to podle něj možné je.

Výrobci se samozřejmě snaží vyhnout poklesu poptávky po naftových motorizacích. Proto neustále politikům připomínají, že vznětové motory jsou úspornější a produkují méně oxidu uhličitého než benzínové motory. A jen s diesely bude možné dosáhnout snížení emisí CO2.

Individuální přístup

Mluvčí mnichovské automobilky BMW v této souvislosti uvedl, že případné “vylepšování“ stávajících motorů musí být posuzováno individuálně, kdy různé motory u jednotlivých modelů mají také odlišné hodnoty emisí dusíku. Paušální vylepšení stávajících motorů plnících Euro 5 na normy Euro 6 si ale neumí představit.

Jednání zástupců firem, odborníků na dopravu a politiků budou nicméně dále pokračovat. To nejbližší naplánoval Kretschmann na 24. dubna do Stuttgartu, domova automobilek Daimler a Porsche, kde se bude hovořit o budoucnosti aut v Německu.

Související:

Diesel slaví 125. narozeniny. I když je úspornější, má na kahánku

Autoprůmysl se zlobí: zácpy jsou horší než diesely

Spadla klec. Německé „město aut“ se pro diesely uzavře už příští rok

Továrna Porsche ve Stuttgartu. Ilustrační foto. ( Autor: čtk )



Čtěte také

 Premiér Andrej Babiš

Česko dodržuje klimatické závazky, tvrdí Babiš. Na summitu OSN ale prostor mít nebude

Česká republika na dnešním klimatickém summitu OSN hovořit nebude, ačkoli dodržuje…

před 1 hodinou

 Výroba aut - ilustrační foto

Brexit bez dohody zvýší automobilkám náklady až o 5,7 miliardy liber

Zavedení celních sazeb Světové obchodní organizace (WTO) na automobily a dodávky dílů po…

před 3 hodinami

 Tomio Okamura na Dnech NATO 2019

Vojáci se fotili s extremistou. „Nic neporušili,“ brání armáda své lidi

Hnutí SPD využilo fotky svého lídra Tomia Okamury s profesionálními vojáky k propagaci na…

před 4 hodinami

Prodejna firmy Apple v Číně, ilustrační foto

Spotřebitelský patriotismus: americké značky v Číně rychle ztrácejí popularitu

Před rokem se společnost Apple umístila v žebříčku popularity firem v Číně na 11. místě.…

před 4 hodinami

Události  Tygří kůže

Česká tygří matrika. Tuzemský výzkum se postaví pašerákům

Česko vstupuje na strategickou mapu, kde se vede boj proti pašování exotických zvířat.…

před 4 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
V sobotu je sv. Václava! Obchody zůstanou zavřené
Jak založit PayPal, jak přes něj platit a jak poslat peníze někomu jinému?
Kdy může pojišťovna požadovat přirážku ke zdravotnímu pojištění?
Jak vylepšit životopis, abyste zaujali
9 mýtů ohledně dluhu na zdravotním pojištění
Auta
Dva důvody k oslavě
Dálniční známky 2020: Vše, co potřebujete vědět
Galerie fotek, které se do AMS nevešly: Audi SQ8, Mercedes EQC, Mazda MX-5 a další
Honda Africa Twin 2020 je silnější, lehčí a chytřejší
Kvíz: Poznáte modely aut z těchto detailů?
Hry pro příležitostné hráče