Porážka pro Kapsch. ÚOHS zamítl jeho stížnost na ministerstvo dopravy kvůli mýtu - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Porážka pro Kapsch. ÚOHS zamítl jeho stížnost na ministerstvo dopravy kvůli mýtu

, čtk,
Porážka pro Kapsch. ÚOHS zamítl jeho stížnost na ministerstvo dopravy kvůli mýtu
Zdroj: Jiří Koťátko

Ministerstvo dopravy neporušilo nařízení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, když uzavřelo smlouvu na mýtné s konsorciem CzechToll a SkyToll – vítězi v mýtném tendru. Úřad dnes zamítl stížnost firmy Kapsch, která tento krok napadla. Proti nepravomocnému rozhodnutí lze podat rozklad, což má Kapsch v plánu. Společnost s verdiktem nesouhlasí a je připravena řešit věc i u soudu, případně mezinárodní arbitráže.

Ministerstvo dopravy i CzechToll rozhodnutí vítají s tím, že přípravy nového systému pokračují.

„ÚOHS se ve svém rozhodnutí vůbec nevypořádal se zásadní otázkou, proč neochránil naše právo, aby byly řádně vypořádány všechny naše námitky vůči mýtnému tendru. Trváme na tom, že mýtná smlouva byla podepsána nezákonně, proto ve lhůtě podáme rozklad k předsedovi ÚOHS,“ uvedl mluvčí Kapsche David Šimoník. Neuspěje-li Kapsch ani s rozkladem, je připraven řešit spor u soudu, zváží i podání podnětu k mezinárodní arbitráži nebo Evropské komisi.

Ministerstvo je naopak s rozhodnutím spokojeno. „Antimonopolní úřad nám dal v první instanci zapravdu, že jsme mohli smlouvu s nově vysoutěženým provozovatelem systému elektronického mýta podepsat. Konsorcium CzechToll a SkyToll tedy dál pokračuje v přípravě nového mýtného systému, který spustí koncem roku 2019,“ komentoval rozhodnutí mluvčí Jakub Stadler.

Jako výbornou zprávu označila rozhodnutí společnost CzechToll. „Mýtný tendr byl férový a všichni uchazeči měli stejnou příležitost podat co nejlepší nabídku,“ uvedl mluvčí společnosti Miroslav Beneš.

Kapsch podal stížnost po zářijovém rozhodnutí antimonopolního úřadu, v němž ÚOHS zčásti řízení zastavil a zčásti zamítl námitky firmy Kapsch, která v napadeném tendru neuspěla. Rozhodnutí ale nenabylo právní moci a podle námitky Kapsche tak platilo předběžné opatření, které ministerstvu zakazovalo uzavřít smlouvu s vítězem tendru až do pravomocného rozhodnutí.


Pod jedním satelitem. Kellner přetlačil Kapsche v souboji o miliardy

 Ministr dopravy Dan Ťok


Úřad ale dospěl k jinému názoru a ministerstvo podle dnešního rozhodnutí postupovalo správně. Resort dopravy už dřív tvrdil, že předběžné opatření pozbylo platnosti a smlouva je v pořádku.

V mýtném tendru zvítězilo konsorcium CzechToll/SkyToll, které uspělo s nabídkou za desetiletý provoz 10,75 miliardy korun.

ÚOHS se zadávacím řízením na systém elektronického mýtného začal zabývat z vlastní iniciativy loni v říjnu. Právě v tomto správním řízení vydal loni v listopadu předběžné opatření, které ministerstvu zakazovalo uzavřít s vítězem tendru smlouvu až do pravomocného rozhodnutí.

„V následujících měsících pak Úřad zahájil na návrh společnosti Kapsch další čtyři správní řízení týkající se téže veřejné zakázky. Všechna tato správní řízení byla postupně spojována, a to na požádání navrhovatele i zadavatele, do společného správního řízení,“ uvedl mluvčí úřadu Martin Švanda.

V tomto sloučeném řízení ÚOHS rozhodl letos v září. V rozhodnutí zamítl návrhy společnosti Kapsch, a také zastavil správní řízení, které o necelý rok dříve zahájil z moci úřední, tedy na vlastní popud a ne na podnět Kapsche. Úřad poukázal na to, že v této části rozhodnutí bylo jediným účastníkem řízení ministerstvo dopravy, které se obratem vzdalo možnosti podat proti rozhodnutí rozklad. Tím příslušná část rozhodnutí úřadu nabyla právní moci, a přestalo podle ÚOHS platit předběžné opatření zakazující uzavření smlouvy s vítězi tendru.

Přečtěte si také:

Elektronické dálniční známky zvýší výnosy o 220 milionů korun, vyplývá z návrhu zákona

Stát by převzetím mýta ušetřil za deset let dvě miliardy, tvrdí Kapsch

Ministr Ťok obvinil Kapsch ze lži a trestného činu

Devět set kilometrů mýta navíc? Málo, ukazují analýzy

Ťok: Výstavbu dálnic brzdí Děti Země i nedostatek lidí

Komentář: Na panáka s Danem Ťokem

Ohodnoťte tento článek
Diskuze