Konec dealerů? Auta se budou brzy nakupovat hlavně online, věští Google - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Konec dealerů? Auta se budou brzy nakupovat hlavně online, věští Google

,
Konec dealerů? Auta se budou brzy nakupovat hlavně online, věští Google
Zdroj: Profimedia.cz

Češi stále více při rozhodování o koupi nového auta využívají internetové vyhledávače, klesá zájem o prohlídku vystavených vozů u prodejců nebo o testovací jízdu. Oblíbený je cenový konfigurátor a zhlédnutí videa. Vyplývá to z průzkumu, který představila firma Google. K prodejci automobilů zájemci o nový vůz přicházejí často už jen dokončit nákupní proces.

Při rozhodování o koupi nového vozu v Česku hraje stále větší roli internet a služby, jež jsou dostupné online. Prodej osobních vozů bude do několika let možné realizovat pouze prostřednictvím služeb na internetu. „Myslím, že to je otázka několika let,“ řekl pro Euro.cz koordinátor marketingu a PR Volkswagen Jakub Bouda.

Reagoval na výsledky průzkum firmy Kantar TNS „Gearshift 2018“, který prezentovala firma Google. Z údajů od 500 českých respondentů, kteří si v roce 2018 koupili nový automobil, vyplývá, že 87 procent Čechů před koupí nového automobilu využije alespoň jednou internetový vyhledávač. Oficiální stránky výrobce automobilů navštíví 73 procent kupujících.

Nejčastější zdroje, které ovlivňují nákupní proces nového automobilu (v %)
Vyhledávače 87
Oficiální web značky 73
Online video 70
Návštěva dealera 47
Web dealera 43
Recenze aut na webu 34

Zdroj: Kantar TNS Gearshift 2018/ Google ČR

Nejvyhledávanějším vozem byl podle Google v roce 2018 nejprodávanější SUV v Česku Dacia Duster, za ním Škoda Octavia a třetí byl model Ford Focus. Skokanem roku se stal nový model mladoboleslavské automobilky Škoda Scala. Nejvyhledávanější značkou na českém internetu byla loni jihokorejská společnost Hyundai.

Nejvyhledávanější automobilové značky
1. Hyundai
2. Volkswagen
3. BMW
4. Mercedes
5. Škoda

Zdroj: Google

Bouda potvrdil, že za posledních pět let je patrný posun v chování zákazníků. „Je možné sledovat odklon od realizace testovacích jízd i návštěv showroomů,“ uvedl. Návštěvnost autosalónů s vystavenými auty podle něj klesla o 24 procent. „Zákazník očekává, že všechny informace budou online. K tomu roste obliba sledování videí,“ vysvětlil. K dealerovi zákazník vlastně přichází pouze k dokončení nákupu.

Roste obliba konfigurátorů, které umožňují zájemci o nové auto si navolit typ modelu včetně doplňkové výbavy. Návštěva prodejce vozů má ale často smysl, pokud si člověk chce ještě vyjednat „něco navíc“, například výhodnější cenové balíčky. „K dealerovi už zákazníci chodí s přesnou představou,“ potvrdil mluvčí automobilky Škoda Auto Vítězslav Pelc.

Proces nákupu automobilu se v posledních letech zkracuje. Do dvou měsíců se rozhodně 59 procent lidí, uvedla manažerka Google pro vztahy s agenturami Ivana Giardi. Nejčastějším „spouštěčem“, proč si lidé chtějí koupit nový vůz, je ve třetině případů lepší finanční situace zákazníků.

Impuls, který vede ke koupi nového vozu (v %)
Zlepšení finanční situace 32
Přírůstek do rodiny 13
Nové zaměstnání 12
Zdravotní nebo věkové důvody 7
Vytvoření společné domácnosti 6

Zdroj: Kantar TNS Gearshift 2018/ Google ČR

Na začátku rozhodovacího procesu je až 57 procent lidí, kteří nemají jasno, jakou značku vozu si chtějí koupit. Ve věkových skupinách 18 až 34 let a 35 až 44 let je „váhavců“ větší množství, dodala Giardi. Naopak 15 procent lidí změní během nakupování názor a změní i značku automobilu.

I ti kupující, kteří se už vydají ke konkrétnímu dealerovi, hledají v 58 procentech případů další informace na chytrém telefonu. Obecně mobilní zařízení používá při rozhodování o koupi auta 53 procent lidí. „Lidé čekají na načtení stránky na mobilu tři vteřiny. Pokud to trvá déle, polovina z nich odejde a už se nevrátí,“ zdůraznila manažerka Googlu Ilona Kelly. Přitom z 15 nejprodávanějších značek v České republice se stránky v mobilní verzi načtou do tří vteřin jen u jedné z nich.

Jaké informace hledají zákazníci v mobilním telefonu v průběhu návštěvy u dealera (v %)
Hledají informace o jiném dealerovi 13
Porovnávají ceny 15
Hledají slevy a akční nabídky 17
Porovnávají parametry auta 23
Čtou recenze o vozidle 28

Zdroj: Kantar TNS Gearshift 2018/ Google ČR

Dále čtěte:

Další slídil: komu patří osobní údaje sebrané automobily

Google zvýšil aktivitu ve Washingtonu. Na lobbing dal loni rekordních 21 milionů dolarů

Další průšvih Facebooku: síť poskytovala data uživatelů technologickým firmám

Facebook a ochrana dat, ilustrační foto

Ohodnoťte tento článek
Diskuze