Reálná spotřeba nových aut je o 39 procent vyšší, než uvádějí výrobci. Řidiči přicházejí o desetitisíce - Euro.cz

Přihlášení

Reálná spotřeba nových aut je o 39 procent vyšší, než uvádějí výrobci. Řidiči přicházejí o desetitisíce

,
Reálná spotřeba nových aut je o 39 procent vyšší, než uvádějí výrobci. Řidiči přicházejí o desetitisíce
Zdroj: Profimedia.cz

Spotřeba paliva u nových automobilů prodaných v roce 2017 je v průměru o 39 procent vyšší, než uvádějí výrobci. Řidiči tak platí za pohonné hmoty proti deklaracím výrobců průměrně o 10 tisíc korun více. Údaje o reálné spotřebě vozů pravidelně zveřejňuje nezisková organizace International Council on Clean Transportation (ICCT).

Z poslední zprávy, která vychází z údajů získaných z 1,3 milionu osobních aut prodaných v roce 2017 v osmi evropských zemích, vyplývá, že skutečná spotřeba je v průměru o 39 vyšší, než uvádějí výrobci. Jedná se ale o drobné zlepšení oproti roku 2016, kdy byl rozdíl 42 procent. Nicméně v prvním srovnání před 11 lety zaznamenal ICCT rozdíl ve výši 15 procent.

„Pro průměrného spotřebitele současný rozdíl znamená další náklady na pohonné hmoty ve výši přibližně 400 eur (10 240 korun) ročně. Vzhledem k tomu, že systémy zdanění vozidel a režimy pobídek pro nízkouhlíkové automobily jsou založeny na oficiálních hodnotách CO2, rozdíl může také vést k významným ztrátám daňových příjmů a špatnému přidělení veřejných prostředků,“ upozornila zpráva.


Ropa zlevnila, benzin nikoli. Do hry se vrací fenomén Tank Ono

 Čerpací stanice Tank ONO v pražských Štěrboholech


Údaje o spotřebě automobilů vycházejí z dat poskytnutých velkými leasingovými společnostmi. Výrobci stále využívají mezery v legislativě a procesu měření spotřeby, vysvětlil ředitel ICCT Europe Peter Mock. Vozy jsou pro měření spotřeby optimalizovány, například tím, že mají speciálně připravené pneumatiky pro test, aby měly co nejmenší tření. Je vypnuta také klimatizace a další zařízení, která spotřebu zvyšují. To ale neodpovídá běžnému chování řidiče v provozu.

Na konci roku 2018 se Evropská komise, Evropský parlament a členské státy dohodly na ambicióznějších cílech pro produkci CO2 u nových vozidel. Výrobci by měli snížit emise CO2 u nových aut mezi lety 2021 až 2030 o 37,5 procenta. Od roku 2021 se má také zpřísnit měření spotřeby, aby odpovídalo reálnému provozu.

Odborníci z ICCT mají pochybnosti, že automobilky přestanou údaje upravovat, aby se do přísnějších limitů vešly. Mock zdůraznil, že by Evropská komise měla trestat výrobce, kteří získají výhodu na trhu tím, že uvedou nízké hodnoty spotřeby, jež neodpovídají realitě. Jinak se nepodaří výrazněji snížit odchylku mezi spotřebou uváděnou výrobcem a spotřebou během běžného provozu.

Německá asociace automobilového průmyslu VDA zprávu ICCT odmítla s tím, že spotřebu automobilů výrazně ovlivňuje počasí nebo jízdní styl jednotlivých řidičů.

Související články:

Kde jsou lidé víc než auta. Španělské město zakázalo auta už před 20 lety

Voda z řek má dobíjet elektrické taxíky ve městech. Projekt podpořil Brusel

Třicítkou ke snížení emisí? Nesmysl, vzkazuje ministerstvo německým městům

Diskuze