Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Utáhněte opratě Facebooku a YouTube, žádá většina Čechů

Technologičtí obři Google nebo Facebook profitují na úkor umělců, jejichž díla masově…

Posuvné dveře: do pouzdra, nebo na stěnu?

Současný trh s interiérovými dveřmi je opravdu rozmanitý. Sáhnout můžete nejen po…

Vesnice v rychlosti připojení k internetu stále zaostává za městem

Myslíte si, že je česká společnost připravena na práci z domova, neboli na tzv. home…

Reálná spotřeba nových aut je o 39 procent vyšší, než uvádějí výrobci. Řidiči přicházejí o desetitisíce

14. ledna, 11:47  -  František Novák
14. ledna, 11:47

Spotřeba paliva u nových automobilů prodaných v roce 2017 je v průměru o 39 procent vyšší, než uvádějí výrobci. Řidiči tak platí za pohonné hmoty proti deklaracím výrobců průměrně o 10 tisíc korun více. Údaje o reálné spotřebě vozů pravidelně zveřejňuje nezisková organizace International Council on Clean Transportation (ICCT).

Z poslední zprávy, která vychází z údajů získaných z 1,3 milionu osobních aut prodaných v roce 2017 v osmi evropských zemích, vyplývá, že skutečná spotřeba je v průměru o 39 vyšší, než uvádějí výrobci. Jedná se ale o drobné zlepšení oproti roku 2016, kdy byl rozdíl 42 procent. Nicméně v prvním srovnání před 11 lety zaznamenal ICCT rozdíl ve výši 15 procent.

„Pro průměrného spotřebitele současný rozdíl znamená další náklady na pohonné hmoty ve výši přibližně 400 eur (10 240 korun) ročně. Vzhledem k tomu, že systémy zdanění vozidel a režimy pobídek pro nízkouhlíkové automobily jsou založeny na oficiálních hodnotách CO2, rozdíl může také vést k významným ztrátám daňových příjmů a špatnému přidělení veřejných prostředků,“ upozornila zpráva.


Ropa zlevnila, benzin nikoli. Do hry se vrací fenomén Tank Ono


Údaje o spotřebě automobilů vycházejí z dat poskytnutých velkými leasingovými společnostmi. Výrobci stále využívají mezery v legislativě a procesu měření spotřeby, vysvětlil ředitel ICCT Europe Peter Mock. Vozy jsou pro měření spotřeby optimalizovány, například tím, že mají speciálně připravené pneumatiky pro test, aby měly co nejmenší tření. Je vypnuta také klimatizace a další zařízení, která spotřebu zvyšují. To ale neodpovídá běžnému chování řidiče v provozu.

Na konci roku 2018 se Evropská komise, Evropský parlament a členské státy dohodly na ambicióznějších cílech pro produkci CO2 u nových vozidel. Výrobci by měli snížit emise CO2 u nových aut mezi lety 2021 až 2030 o 37,5 procenta. Od roku 2021 se má také zpřísnit měření spotřeby, aby odpovídalo reálnému provozu.

Odborníci z ICCT mají pochybnosti, že automobilky přestanou údaje upravovat, aby se do přísnějších limitů vešly. Mock zdůraznil, že by Evropská komise měla trestat výrobce, kteří získají výhodu na trhu tím, že uvedou nízké hodnoty spotřeby, jež neodpovídají realitě. Jinak se nepodaří výrazněji snížit odchylku mezi spotřebou uváděnou výrobcem a spotřebou během běžného provozu.

Německá asociace automobilového průmyslu VDA zprávu ICCT odmítla s tím, že spotřebu automobilů výrazně ovlivňuje počasí nebo jízdní styl jednotlivých řidičů.

Související články:

Kde jsou lidé víc než auta. Španělské město zakázalo auta už před 20 lety

Voda z řek má dobíjet elektrické taxíky ve městech. Projekt podpořil Brusel

Třicítkou ke snížení emisí? Nesmysl, vzkazuje ministerstvo německým městům


Čtěte také

Události  Jízdárna Čapího hnízda

Kauza Čapí hnízdo: policie ukončila vyšetřování, obvinění si mohou projít spis

Policie ukončila vyšetřování případu dotací pro farmu Čapí hnízdo, v němž čelí stíhání i…

26. března 2019

Události  Kontroly polského masa končí - ilustrační foto

Kontroly hovězího masa končí. Polsko poskytlo Česku dostatečné záruky

Česká republika dnes k půlnoci ukončí povinné kontroly polského hovězího masa. Příjemci…

26. března 2019

ilustrační foto

Daňové přiznání: kdy máte nárok na slevu na manželku (manžela)?

Sleva na manžela či manželku je velmi často využívaným benefitem, kterým lze ušetřit na…

26. března 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 1.67

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

ve spolupráci s
  • Strašák jménem volatilita

  • Posíláte peníze po Evropě a chcete se vyhnout vysokým…

  • Online platby, reklamace a clo. Co nepodcenit při nákupu…

  • Koruna se letos výrazně pod 25 CZK/EUR nepodívá

  • Připsání zahraniční platby v řádu minut? Jde to!

  • Začnou přibývat nezaměstnaní?

  • Jak to, že většina prognóz loni nevyšla?

Finance
Co dělat, když chcete v zahraničí volit do Evropského parlamentu
Komentář: Zvýšená rodičovská pro děti mladší 4 let a nebo taky ne?
Na co může zdravotní pojišťovna přispět vašim dětem? (2)
Co vše je špatně u EU směrnice o autorském právu
Jak nejlépe zhodnotit peníze?
Auta
Nehodovost kamionů: mediální štvanice vs. realita
GXV Patagonia je další nezničitelné obytné auto do opravdu velké nepohody
Ferrari představilo další unikát. Vývoj P80/C trval čtyři roky, detaily jsou tajemstvím
Praha odstraňuje značky upravující rychlost. Řidiči se tak mohou octnout v radarové pasti
České kamiony jezdí stále kratší trasy
Hry pro příležitostné hráče