Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Hypotéka i pro pouhé družstevníky

Máte možnost odkoupit podíl z družstevního bytu? Nevíte, jak by to bylo s jeho…

S Erikem Štefanovičem o digitalizaci, BIM a úspěšných projektech bytových domů

Skupina firem DELTA s hlavním sídlem v rakouském Welsu patří k vedoucím společnostem v…

MBA Management ve zdravotnictví: správná volba pro lékaře i manažery

V oblasti zdravotnických oborů získává titul MBA stále větší význam a často je jedním z…

Španělské město Pontevedra, ilustrační foto
Španělské město Pontevedra, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Kde jsou lidé víc než auta. Španělské město zakázalo auta už před 20 lety

04. ledna, 06:21  -  František Novák
Španělské město Pontevedra, ilustrační foto
Španělské město Pontevedra, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
04. ledna, 06:21

Jak funguje doprava a ekonomika ve španělském městě Pontevedra, kde chodci a cyklisté mají přednost před automobily? Už v roce 1999 se vedení města rozhodlo zakázat autům vjezd do centra města.

Otevřete okno a z ulice není slyšet hluk z automobilů. Jen hlasy chodců a ptáků z přilehlého parku. Neslyšíte hlučné motory, skřípění brzd ani houkání klaksonu. „Před tím, než jsem se stal starostou, každý den před radnicí projelo 14 tisíc aut. Městem projelo více automobilů za den, než tu je obyvatel,“ říká Miguel Anxo Fernández Lores, jenž se stal starostou osmdesátitisícového města Pontevedra ve španělském regionu Galicie v roce 1999.

Jako člen místního národního galicijského bloku, který má blízko k zeleným, zastává jednoduchou filozofii. Vlastnictví automobilu vám nedává právo vlastnit i veřejný prostor. Situace před dvaceti lety byla ve městě neudržitelná. Bylo tu registrováno 50 tisíc automobilů. V centru města nebylo kde parkovat, v ulicích byla permanentní dopravní zácpa.

Na prvním místě je chodec

Proto nové vedení radnice přistoupilo k razantní politice. Zakázalo vjezd všem autům do centra města ležícího u Atlantického oceánu. Samozřejmě existují výjimky pro zásobování a městskou veřejnou dopravu. Na prvním místě jsou ale chodci, na druhém cyklisté. Teprve na třetím automobily. V historickém centru nejsou žádné dopravní značky ani semafory. Maximální rychlost je omezena na 30 kilometrů v hodině.

Z centra města udělal Fernández Lores fakticky pěší zónu, na mapách je napsáno, za kolik minut se kam dostanete. Ze začátku mnoho místních podnikatelů i obyvatel protestovalo. Tržby obchodům a restauracím se ale rychle zvýšily. Z Pontevedra se stala turistická atrakce nejen kvůli gotickým a barokním památkám, ale právě jako příklad města bez automobilové dopravy, kde je množství pouličních kaváren.

Žádná nervozita při hledání parkování

Lidé nejsou nervózní při hledání místa k zaparkování, mají více času na nakupování nebo posezení v restauraci. Proto utrácejí více než před zákazem aut. Místní maloobchodníci nejsou vytlačováni z centra supermarkety. Ti, kteří musí naložit těžký náklad, mají patnáct minut na to, aby pomalu do města vjeli a zaparkovali na tisícovce míst, které tu zůstaly pro tento účel.

Na okraji centra bylo zřízeno 15 tisíc parkovacích míst, dvě třetiny z nich jsou zdarma. Ti, kteří pracují v centru, tu mají vyhrazená parkovací místa. Parkoviště je spojeno s hlavními body v centru místním autobusem, který je také zdarma. Emise oxidu uhličitého se ve městě snížily podle starosty o 70 procent, odpadly smrtelné nehody chodců s auty.

Také děti místních obyvatel jsou samostatnější. Chodí samy do školy, rodiče se o ně nebojí. To je efekt, se kterým nikdo nepočítal, pochvaluje si Fernández Lores. Město získalo opět na atraktivitě, počet obyvatel se poslední roky pomalu zvyšuje.

Dále čtěte:

Třicítkou ke snížení emisí? Nesmysl, vzkazuje ministerstvo německým městům

Noční můra automobilek: solární město na Floridě nechce ani auta. Ostatní se mají přidat

Budoucnost nákladní dopravy: elektrické kamiony jen na kratší trasy

Nikola proti Tesle: Američané chystají expanzi vodíkových kamionů


Čtěte také

 Patentovat lze výrobek, materiál nebo výrobní postup, naopak nelze jeho prostřednictvím chránit například vědecký objev.

BusinessInfo.cz: Jak na patenty a průmyslové vzory

V moderním obchodním světě představují ochranné známky, patenty a informace o nich…

před 1 hodinou

 Solidní nejistota. Jiří Písařík se soudí o část své firmy Bohemia Energy. Celou společnost proto převedl do stabilnějšího Nizozemska.

Další pokuta pro miliardáře Písaříka. Bohemia Energy blokovala odchod lidí ke konkurenci

Největší alternativní dodavatel elektřiny na českém trhu Bohemia Energy entity dostal…

před 1 hodinou

Události Sídlo OKD, ilustrační foto

Miliardové pohledávky Citibank za OKD jsou platné, rozhodl soud

Pohledávky za více než deset miliard korun, které za společností OKD přihlásila v roce 20…

23. října 2019

 Americký prezident Donald Trump

Trump ruší sankce uvalené na Turecko kvůli Sýrii. Ankara slíbila ukončení bojů

Americký prezident Donald Trump nařídil zrušit veškeré sankce, které Spojené státy minulý…

23. října 2019

 Boris Johnson

Johnson: Brexit k 31. říjnu je v nejlepším zájmu země

Odchod Británie z Evropské unie k 31. říjnu by byl v nejlepším zájmu země. Prohlásil to…

23. října 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 10 | Průměrné hodnocení: 4.60

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Penzisté a cestovní pojištění do zahraničí
Kdy budou zvýšeny daňové slevy?
Zajištění na horší časy: Kdy a jak nakoupit zlato?
Jak stoupnout v očích zaměstnavatele? Titul má dnes skoro každý, na ERASMUS+ si však troufnou jen někteří
Co je dobré vědět o vratné jistotě u pronájmu?
Auta
Scania představuje novou generaci autobusů Citywide
Na výši slevy u ojetiny se výrazně podílí barva. Nejvíce ušetříte s béžovou
Jméno i podobu první elektrické Mazdy předčasně vyzradila média. MX-30 ujede až 240 km
Seznam kandidátů na Auto roku 2020 obsahuje dvě Škody, Teslu Model 3, nový Golf i Ferrari F8 Tributo
Tempomat Hyundai se přizpůsobí vašemu stylu jízdy. Ale jen pokud nejezdíte moc agresivně
Hry pro příležitostné hráče