Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Ministerstvo průmyslu poradí, jak podnikat na vnitřním trhu EU

Ministerstvo průmyslu a obchodu zve na cyklus regionálních seminářů Vnitřní trh EU z…

7 bodů, jak vybrat to správné MBA studium a nenaletět

Každý, koho zajímá celoživotní vzdělávání nebo jehož kariérní metou jsou manažerské…

Hledáte vysokou školu s jistotou uplatnění v oboru? Zaměřte se na studium cestovního ruchu!

Vystudovat vysokou školu se u nás stalo prakticky nutností, kdo nemá titul, na toho je…

Kde jsou lidé víc než auta. Španělské město zakázalo auta už před 20 lety

04. ledna, 06:21  -  František Novák
04. ledna, 06:21

Jak funguje doprava a ekonomika ve španělském městě Pontevedra, kde chodci a cyklisté mají přednost před automobily? Už v roce 1999 se vedení města rozhodlo zakázat autům vjezd do centra města.

Otevřete okno a z ulice není slyšet hluk z automobilů. Jen hlasy chodců a ptáků z přilehlého parku. Neslyšíte hlučné motory, skřípění brzd ani houkání klaksonu. „Před tím, než jsem se stal starostou, každý den před radnicí projelo 14 tisíc aut. Městem projelo více automobilů za den, než tu je obyvatel,“ říká Miguel Anxo Fernández Lores, jenž se stal starostou osmdesátitisícového města Pontevedra ve španělském regionu Galicie v roce 1999.

Jako člen místního národního galicijského bloku, který má blízko k zeleným, zastává jednoduchou filozofii. Vlastnictví automobilu vám nedává právo vlastnit i veřejný prostor. Situace před dvaceti lety byla ve městě neudržitelná. Bylo tu registrováno 50 tisíc automobilů. V centru města nebylo kde parkovat, v ulicích byla permanentní dopravní zácpa.

Na prvním místě je chodec

Proto nové vedení radnice přistoupilo k razantní politice. Zakázalo vjezd všem autům do centra města ležícího u Atlantického oceánu. Samozřejmě existují výjimky pro zásobování a městskou veřejnou dopravu. Na prvním místě jsou ale chodci, na druhém cyklisté. Teprve na třetím automobily. V historickém centru nejsou žádné dopravní značky ani semafory. Maximální rychlost je omezena na 30 kilometrů v hodině.

Z centra města udělal Fernández Lores fakticky pěší zónu, na mapách je napsáno, za kolik minut se kam dostanete. Ze začátku mnoho místních podnikatelů i obyvatel protestovalo. Tržby obchodům a restauracím se ale rychle zvýšily. Z Pontevedra se stala turistická atrakce nejen kvůli gotickým a barokním památkám, ale právě jako příklad města bez automobilové dopravy, kde je množství pouličních kaváren.

Žádná nervozita při hledání parkování

Lidé nejsou nervózní při hledání místa k zaparkování, mají více času na nakupování nebo posezení v restauraci. Proto utrácejí více než před zákazem aut. Místní maloobchodníci nejsou vytlačováni z centra supermarkety. Ti, kteří musí naložit těžký náklad, mají patnáct minut na to, aby pomalu do města vjeli a zaparkovali na tisícovce míst, které tu zůstaly pro tento účel.

Na okraji centra bylo zřízeno 15 tisíc parkovacích míst, dvě třetiny z nich jsou zdarma. Ti, kteří pracují v centru, tu mají vyhrazená parkovací místa. Parkoviště je spojeno s hlavními body v centru místním autobusem, který je také zdarma. Emise oxidu uhličitého se ve městě snížily podle starosty o 70 procent, odpadly smrtelné nehody chodců s auty.

Také děti místních obyvatel jsou samostatnější. Chodí samy do školy, rodiče se o ně nebojí. To je efekt, se kterým nikdo nepočítal, pochvaluje si Fernández Lores. Město získalo opět na atraktivitě, počet obyvatel se poslední roky pomalu zvyšuje.

Dále čtěte:

Třicítkou ke snížení emisí? Nesmysl, vzkazuje ministerstvo německým městům

Noční můra automobilek: solární město na Floridě nechce ani auta. Ostatní se mají přidat

Budoucnost nákladní dopravy: elektrické kamiony jen na kratší trasy

Nikola proti Tesle: Američané chystají expanzi vodíkových kamionů


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 9 | Průměrné hodnocení: 4.56

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Test: víte, jakou daňovou slevu můžete použít?
11 otázek, které můžete mít k dani z nemovitosti, a odpovědi na ně
Nezaměstnanost: je ČR lídrem v rámci EU?
Jak postupovat při zdědění dluhu?
Kdo nedostane daňový bonus za rok 2018 a proč?
Auta
Modernizovaná Škoda Superb prozrazena. Podívejte se, jak jí…
Nové BMW 7 dostalo v rámci faceliftu o 40 % větší masku a o 25 koní slabší dvanáctiválec
Škoda v Ženevě představí malý crossover. Bude to sériový Vision X křížený se Škodou Scala
Nejen Hilux. Také z VW Amarok může být speciál pro jízdu za polárním kruhem
Dálniční známka Slovensko 2019: Jak ji koupit? A kdo ji mít nemusí?
Technologie
Turing bez ray tracingu vyjde jako GeForce GTX 1660 Ti. Ponese 1536 shaderů a GDDR6
Stell SHO 8055 Pro: pověste na zeď i ten největší televizor (vyzkoušeno)
Apple představil další batoh pro iPhony. Bateriové pouzdro stojí 3500 Kč
Velké zlevnění pamětí. DDR4 zlevní už do března o 20 %, ceny SSD padnou až o polovinu
Škoda v Ženevě ukáže nový crossover. Skříží Vison X a Scalu
Hry pro příležitostné hráče