zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Španělské město Pontevedra, ilustrační foto
Španělské město Pontevedra, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Kde jsou lidé víc než auta. Španělské město zakázalo auta už před 20 lety

04. ledna 2019, 06:21  -  František Novák
Španělské město Pontevedra, ilustrační foto
Španělské město Pontevedra, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
04. ledna 2019, 06:21

Jak funguje doprava a ekonomika ve španělském městě Pontevedra, kde chodci a cyklisté mají přednost před automobily? Už v roce 1999 se vedení města rozhodlo zakázat autům vjezd do centra města.

Otevřete okno a z ulice není slyšet hluk z automobilů. Jen hlasy chodců a ptáků z přilehlého parku. Neslyšíte hlučné motory, skřípění brzd ani houkání klaksonu. „Před tím, než jsem se stal starostou, každý den před radnicí projelo 14 tisíc aut. Městem projelo více automobilů za den, než tu je obyvatel,“ říká Miguel Anxo Fernández Lores, jenž se stal starostou osmdesátitisícového města Pontevedra ve španělském regionu Galicie v roce 1999.

Jako člen místního národního galicijského bloku, který má blízko k zeleným, zastává jednoduchou filozofii. Vlastnictví automobilu vám nedává právo vlastnit i veřejný prostor. Situace před dvaceti lety byla ve městě neudržitelná. Bylo tu registrováno 50 tisíc automobilů. V centru města nebylo kde parkovat, v ulicích byla permanentní dopravní zácpa.

Na prvním místě je chodec

Proto nové vedení radnice přistoupilo k razantní politice. Zakázalo vjezd všem autům do centra města ležícího u Atlantického oceánu. Samozřejmě existují výjimky pro zásobování a městskou veřejnou dopravu. Na prvním místě jsou ale chodci, na druhém cyklisté. Teprve na třetím automobily. V historickém centru nejsou žádné dopravní značky ani semafory. Maximální rychlost je omezena na 30 kilometrů v hodině.

Z centra města udělal Fernández Lores fakticky pěší zónu, na mapách je napsáno, za kolik minut se kam dostanete. Ze začátku mnoho místních podnikatelů i obyvatel protestovalo. Tržby obchodům a restauracím se ale rychle zvýšily. Z Pontevedra se stala turistická atrakce nejen kvůli gotickým a barokním památkám, ale právě jako příklad města bez automobilové dopravy, kde je množství pouličních kaváren.

Žádná nervozita při hledání parkování

Lidé nejsou nervózní při hledání místa k zaparkování, mají více času na nakupování nebo posezení v restauraci. Proto utrácejí více než před zákazem aut. Místní maloobchodníci nejsou vytlačováni z centra supermarkety. Ti, kteří musí naložit těžký náklad, mají patnáct minut na to, aby pomalu do města vjeli a zaparkovali na tisícovce míst, které tu zůstaly pro tento účel.

Na okraji centra bylo zřízeno 15 tisíc parkovacích míst, dvě třetiny z nich jsou zdarma. Ti, kteří pracují v centru, tu mají vyhrazená parkovací místa. Parkoviště je spojeno s hlavními body v centru místním autobusem, který je také zdarma. Emise oxidu uhličitého se ve městě snížily podle starosty o 70 procent, odpadly smrtelné nehody chodců s auty.

Také děti místních obyvatel jsou samostatnější. Chodí samy do školy, rodiče se o ně nebojí. To je efekt, se kterým nikdo nepočítal, pochvaluje si Fernández Lores. Město získalo opět na atraktivitě, počet obyvatel se poslední roky pomalu zvyšuje.

Dále čtěte:

Třicítkou ke snížení emisí? Nesmysl, vzkazuje ministerstvo německým městům

Noční můra automobilek: solární město na Floridě nechce ani auta. Ostatní se mají přidat

Budoucnost nákladní dopravy: elektrické kamiony jen na kratší trasy

Nikola proti Tesle: Američané chystají expanzi vodíkových kamionů


Čtěte také

Nejsilnější vyráběná větrná turbína Haliade X výrobce GE, ilustrační foto

U Británie roste největší větrný park na světě. Celkový výkon přesáhne tři reaktory z Temelína

Začala výstavba největší větrné elektrárny na světě v Severním moři ve vodách Velké…

21. ledna 2020

 První poslední Petra Weikerta

Konec Babišovy vesničky

Právě končí jeden kdysi výbušný příběh. Na jeho začátku byly výzva, aby Česko přijalo…

21. ledna 2020

 Americký prezident Donald Trump na Světovém ekonomickém fóru v Davosu

Amerika opět vítězí, prohlásil Trump v Davosu. USA prý zažívají nevídaný hospodářský rozmach

Americký prezident Donald Trump dnes na úvod letošního zasedání Světového ekonomického…

21. ledna 2020

Plynové potrubí, ilustrační foto

Zbytečné projekty. Investice Bruselu do plynu ve výši 730 miliard mohou být mrháním peněz

Evropská investiční banka schválila celkovou sumu 29 miliard eur (728 miliard korun) do…

21. ledna 2020

 Slevy, ilustrační foto

Obchod jako škola podvodu. Nekalé praktiky českých prodejců se ale chýlí ke konci

Obchod je školou podvodu, napsal v osvíceném 18. století francouzský spisovatel a…

21. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 10 | Průměrné hodnocení: 4.60

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jaká je v roce 2020 daňově nejvýhodnější stravenka?
Koupě bytu, vypořádání dědictví i luxusní dovolená. Na co všechno si lze vzít hypotéku?
Vydavatelství Mladá fronta uhradilo smyšlenou pohledávku a vyzvalo soud k neprodlenému odmítnutí insolvenčního návrhu
5 případů, kdy musíte odevzdat přehled a nečekáte to
Rozhovor s Ondřejem Chládkem o whisky TREBITSCH a založení investičního fondu SICAV
Auta
Další test ukázal, že auta na plyn jsou ekologičtější než…
Remote Tacho Download v rámci služby DAF Connect
Právě vychází časopis Auto motor a sport 2/2020. Prohlédněte si fotky, které se do něj nevešly
I ty, Subaru? Japonská značka chce po roce 2035 prodávat jen elektroauta
Tesla chystá hatchback, kterým zaútočí na Volkswagen ID.3. Navrhne ho v Číně
Hry pro příležitostné hráče