Německá pošta chce spěchat pomalu. Na doručení dopisu žádá několik dní - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Německá pošta chce spěchat pomalu. Na doručení dopisu žádá několik dní

,
Německá pošta chce spěchat pomalu. Na doručení dopisu žádá několik dní

Německá pošta tlačí na změnu poštovního zákona. Ten určuje, že do druhého dne má být doručeno 80 procent všech dopisů. Jedním z argumentů pošty je, že se poštovní zásilky po Německu přepravují letadly. To z klimatického pohledu vyvolává kritiku kvůli emisím skleníkových plynů.

Méně poboček, žádné dodávání zásilek v pondělí a také prodloužení lhůty pro doručení většiny dopisů. To jsou návrhy německé pošty na reformu poštovního zákona. S těmito požadavky přišel sekční šéf Deutsche Post DHL Group Tobias Meyer, informoval deník Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Nyní musí pošta doručit minimálně 80 procent všech dopisů do druhého dne. To zvyšuje náklady na provoz a samozřejmě i cenu poštovních služeb. Úlevy pro doručování dopisů mají znamenat také menší uhlíkovou stopu koncernu. Meyer argumentuje tím, že spolehlivost má být pro zákazníky důležitější než rychlost doručení. Připomíná se praxe ve Švýcarsku a Rakousku, kdy je pomalejší doručení levnější.

Snížení standardů doručovacích služeb odmítá opoziční strana FDP. „Očekávám od spolkové vlády, že bude těmto troufalým přáním vzorovat, nejen v souvislosti s poštovní reformou,“ řekl poslanec Reinhard Houben. V koncernu vlastní německý stát pětinu akcií prostřednictvím banky KfW a má svého zástupce i v dozorčí radě firmy.


Jak nezabít dinosaura. Digitalizace či mobilní checkpointy mají dostat Českou poštu z minusu

 Česká pošta


Houben se obává, že by se kvalita služeb pošty dále zhoršila, pokud by stát požadavkům vyhověl. „Pět měsíců po výrazném zdražení poštovného to ukazuje na neuvěřitelné chucpe (z jazyka jidiš – drzost, otrlost, spojená s arogancí, pozn. red.) koncernu,“ dodal. Zdražení má totiž poště přinést sto milionů eur ročně (2,6 miliardy korun).

Firma tvrdí, že nyní doručuje do druhého dne 93 procent dopisů, což je více, než požaduje zákon. V Německu se podle sdružení poštovních uživatelů ročně rozesílá přes miliardu dopisů.

Deutsche Post je v současnosti největší kurýrní službou na světě, zaměstnává více než půl milionu lidí. Firma byla v roce 1995 privatizována.


E-shopy si stěžují na Českou poštu. Balíky do ruky se prý ani nesnaží doručit

česká pošta


S omezováním služeb a jejich kvalitou bojuje také Česká pošta. Ředitel státem vlastněné firmy Roman Knap opakuje, že pokud mají udržet stávající síť poboček, bude třeba, aby poštovní služby stát dotoval větším objemem finančních prostředků. Stížnosti často zaznívají na doručování zásilek do ruky, kdy doručovatelé nezvoní a rovnou dávají výzvu k vyzvednutí zásilky na pobočce do schránky na dopisy.

Vláda v roce 2014 zastavila proces privatizace pošty, letos v srpnu Andrej Babiš oznámil, že jeden z největších zaměstnavatelů v zemi potřebuje příchod krizového managementu.

Má připravit prodej nepotřebných nemovitostí. Pošta musí podle zákona na každé místo doručovat zásilky pětkrát v týdnu. V roce 2018 Česká pošta hospodařila s miliardovou ztrátou. Premiér tvrdí, že se pošta ani do roku 2021 nemůže dostat do zisku, jak plánuje současné vedení státního podniku. Pošta zaměstnává přes 30 tisíc lidí.

Dále čtěte:

Pošta nad zlato. Stát odvrátil krach a posílá peníze

Lidé nadávají i na konkurenci, říká Roman Knap. Česká pošta se chystá na modernizaci

Hamáček chce České poště ztrojnásobit příspěvek z rozpočtu. Dostávala by 1,5 miliardy

Ohodnoťte tento článek
Diskuze