Nejhodnotnější značkou světa je Amazon. Dominance Applu a Googlu skončila - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Nejhodnotnější značkou světa je Amazon. Dominance Applu a Googlu skončila

, čtk,
Nejhodnotnější značkou světa je Amazon. Dominance Applu a Googlu skončila
Zdroj: čtk

Americký internetový obchod Amazon letos po 12 letech přeskočil Apple a Google a s ohodnocením 315,5 miliardy dolarů (7,15 bilionu korun) se stal nejhodnotnější značkou světa. Vyplývá to z žebříčku BrandZTop 100, který sestavuje reklamní agentura WPP a její firma pro průzkum trhu Kantar.

Na prvních dvou pozicích žebříčku BrandZTop 100 se v posledních 12 letech střídala dvě jména – Google a Apple. Nyní Apple s 309,5 miliardy dolarů obsadil druhou příčku a Google s 309 miliardami třetí. Čtvrté místo si udržel Microsoft.

V seznamu stovky společností figuruje letos 15 čínských firem, zatímco v prvním hodnocení z roku 2005 byla jediná. Nejhodnotnější čínskou značkou se letos stal on-line prodejce Alibaba, se 131,2 miliardy dolarů předběhl internetový podnik Tencent.

Obchod Amazon, který založil nejbohatší člověk světa Jeff Bezos, v posledních pěti letech zvýšil svou hodnotu pětinásobně. Za poslední rok stoupla o 52 procent. Amazon expandoval například v oblasti zdravotnictví, v dodávkách potravin a hotových jídel a s hlasovou asistentkou Alexa i ve sféře rozeznávání hlasu. „To znamená, že toto jméno má zvuk v řadě rozdílných kategorií,“ uvedl šéf společnosti BrandZ David Roth.

Nakupujete přes Amazon?

Dobře si vedly právě ty společnosti, které zvládly tento nový model různých služeb. „Značky musí pochopit, jakou hodnotu může tento typ modelu vytvořit, a měly by přijmout takový postoj, jaký by je v budoucnu přivedl k úspěchu,“ napsal Roth v e-mailu serveru televize CNBC.

Na celkovém žebříčku dominují technické, finanční a maloobchodní značky, zatímco nejrychleji rostoucí kategorií je luxus.

Na seznam BrandZ se dostanou jen firmy, jejichž akciemi se veřejně obchoduje, nebo zveřejňují finanční výsledky. Hodnocení vychází z rozhovorů s více než třemi miliony spotřebitelů o tisících značek a z analýz obchodních a finančních výsledků společností, s využitím dat firmy Kantar.

BrandZ Top 10
Pořadí Značka Hodnota značky (v mld. USD)
1. Amazon 315,5
2. Apple 309,5
3. Google 309
4. Microsoft 251,2
5. Visa 177,9
6. Facebook 159
7. Alibaba 131,2
8. Tencent 130,9
9. McDonald’s 130,4
10. AT&T 108,4

Zdroj: CNBC/BrandZTop 100

Technologické firmy, giganty moderní ekonomiky, jsou v defenzivě – ovšem často ze špatných důvodů. Na ty dobré teprve pomalu dochází. Čtěte více v eseji Hromy budoucích bouří

Čtěte také:

Tažení proti internetovým gigantům pokračuje. Rakousko zavede digitální daň

Babišova kličkovaná. Premiér znovu odmítá možnost sektorové daně pro banky

Francie chce zkrotit internetové giganty, zatíží je tříprocentní daní z příjmu

Evropská komise prošetří Apple. Podle Spotify potlačoval konkurenci

11 věcí, které si budete chtít vymazat z Facebooku

Google porušuje GDPR, tvrdí studie. Dtest a další spotřebitelské organizace si na něj stěžují

Ohodnoťte tento článek
Diskuze