zavřít

Ty to zvládneš.cz - NEPOZORNOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Studium MBA přináší unikátní znalosti i šanci na vyšší plat

Vzdělání je v dnešní době jedním ze stavebních kamenů úspěšného a plnohodnotného života.…

Pořiďte si levně produkty Apple

Značka Apple je pro výjimečné, iPhony mají styl, iMACy dokonalou grafiku, vše se…

Vizualizace vírníku pro společnost Uber od firmy Jaunt Air Mobility.
Vizualizace vírníku pro společnost Uber od firmy Jaunt Air Mobility.
Autor: Jaunt Air Mobility

Návrat stoleté technologie: vírníky mohou létat ve městech jako taxi

14. srpna 2019, 13:15  -  František Novák
Vizualizace vírníku pro společnost Uber od firmy Jaunt Air Mobility.
Vizualizace vírníku pro společnost Uber od firmy Jaunt Air Mobility.
Autor: Jaunt Air Mobility
14. srpna 2019, 13:15

Vírníky prohrály v minulém století bitvu o nadvládu ve vzduchu s helikoptérami, nyní se mohou vrátit jako létající taxi. V posledních letech slouží spíše jako levná varianta pro letecké nadšence, při využití leteckých materiálů a elektromotorů z nich může být stroj pro městský letecký provoz. O jejich využití uvažuje například Uber. Výhoda vírníků je v tom, že využívají konstantní spotřebu energie i při startu.

Vírník měl premiéru už v roce 1923, před druhou světovou válkou byly využívány jako pozorovací a spojovací letadla. Po roce 1945 byly ve vojenském sektoru nahrazeny helikoptérami. V posledních dekádách slouží zejména jako letadla pro amatéry a letecké nadšence.

Vírníky by se ale mohly stát významnou součástí letecké dopravy ve městech. Jejich výhodou je konstrukční jednoduchost a bezpečnost provozu. Protože se však staly doménou amatérských letců, nejsou vyráběny z nejkvalitnějších leteckých materiálů.

„Elektrický pohon otevírá možnosti neuvěřitelným konfiguracím bez potřeby technologií pro helikoptéry,“ věří vírníkům ředitel asociace Vertical Flight Society Mike Hirschberg. „Přitahují pozornost společnosti Uber a dalších firem, jež chtějí provozovat létající taxi,“ zdůraznil pro Wired.

Báli byste se létat vírníkem po městě?

Ve Spojených státech stoupá poptávka po kvalitních vírnících z kompozitních materiálů. Vyrábí je například italská firma Magni Gyro nebo německá AutoGyro.

Americké společnosti Skyworks Global a Jaunt Air Mobility hodlají elektrické vírníky využívat ve městech jako létající taxi. Jaunt Air Mobility spolupracuje na projektu s firmou Uber.


Do šesti let mají být létající taxíky realitou, v roce 2035 budou globálně dostupné


„Vírník má několik vlastností zajímavých pro městkou leteckou mobilitu. Může si udržet plnou kontrolu i při ztrátě energie, takže nepotřebuje vybavení padáky. Provoz je stejně nebo více bezpečný než komerční letectví, jež je mnohem bezpečnější než provoz helikoptér,“ zdůraznil technologický šéf Skyworks Dan Woodbury.

Firma pracuje na konceptu vírníku eGyro, jehož design zatím nebyl odhalen. Má využívat elektrický motor pro roztočení hlavního rotoru, aby bylo možné vzlétnout vertikálně. Druhý motor má pohánět tlačnou vrtuli. Na provoz by měly stačit upravené baterie a motory z elektromobilů.

„Energetický profil vírníku je hodně konstantní,“ dodal další výhodu Woodbury. Firma pracuje také na vývoji vírníku s motorem na fosilní paliva pro armádní a komerční zákazníky. Výhodou je, že americký letecký regulátor FAA nemusí v případě těchto strojů schvalovat nové nevyzkoušené technologie a složitou avioniku. Dalším pozitivem těchto letadel je nízká hlučnost.

Jaunt pracuje na vírníku, který má kromě hlavního rotoru také několik menších vrtulí na křídlech. Hlavní rotor ale může být plně poháněn dvěma elektrickými motory, což má umožnit stabilní vertikální start nebo přistání. Takže se jedná o hybrid mezi vrtulníkem a vírníkem. Prototyp má být hotov do roku 2023.

Definice vírníku
Vírník (také autogyra, autogyro) je, stejně jako vrtulník, letadlo těžší než vzduch, které je opatřeno rotujícími nosnými plochami, které se nazývají rotor. Na rozdíl od vrtulníků však vírník nemá rotor poháněný vlastním motorem; místo toho je opatřen vrtulí (ta může být jak tažná, tak tlačná) poháněnou motorem, jejíž rotace způsobí dopředný pohyb vírníku. Při pohybu vznikají aerodynamické síly, které rotor roztáčejí.

Zdroj: wikipedia.org

Související články:

Německý automotoklub ADAC vyzkouší obří elektrický dron pro záchranu řidičů

Disruptor na moři. Dánský elektrický trajekt za půl miliardy upluje 40 kilometrů

Budoucnost nákladní dopravy: elektrické kamiony jen na kratší trasy

Drony v bojové formaci: Airbus otestoval letku budoucnosti


Čtěte také

 Snadno dostupné kosmopolitní město nabízí chutě celého světa

Netradiční berlínská gastronomie. Snadno dostupné kosmopolitní město nabízí chutě celého světa

Lipsko je prý nový Berlín. Není! Na sklonku loňského roku jsem vyzkoušela obojí a z…

před 7 hodinami

 Carlos Ghosn

Ghosnovi sirotci. Problematický manažer držel druhého největšího výrobce automobilů pohromadě

Jako první padl spalovací motor, po něm Carlos Ghosn. Další na řadě může být aliance…

před 8 hodinami

Události  Atletka Kristiina Mäki

Kristiina Mäki: Hlava dělá sedmdesát procent výkonu sportovce

Jednodušší cesta nebývá tak zajímavá, říká atletka Kristiina Mäki, která nás bude na…

před 9 hodinami

 Dráty vysokého napětí - ilustrační foto

Dráty musejí pod zem. Náklady na nové elektrické sítě jdou do stovek miliard

Evropa včetně Česka plánuje investovat stovky miliard do nových elektrických sítí. Odpor…

před 11 hodinami

 Předseda ODS Petr Fiala

Fiala zůstává v čele ODS, chce být premiérem. Prvním místopředsedou Stanjura

Předseda ODS Petr Fiala dnes potřetí obhájil svůj mandát, získal podporu víc než 90…

18. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Vrácení daní 2020 - kdy dostanete daňový přeplatek?
Kdy budou pololetní prázdniny v roce 2020?
Zdravotní pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Fintech a proměna bankovního světa
Nemusíte si náhodou tento rok vyměnit řidičák?
Auta
Fiat 124 Special T (1974) vs. VAZ 2101 (1975): Bratři z…
Němci vyrábí nejméně aut za čtvrt století. Vláda už plánuje, jak krizi zmírnit
Škoda už prodává Octavii liftback. Jak si stojí proti konkurenci i Golfu?
Ministr dopravy si maloval dálnice. Hezký obrázek, Vladimíre, ale teď zpátky k domácím úkolům
Hennessey potvrdil 1200 koní pro Corvette C8. Největším oříškem prý bude převodovka a ECU
Hry pro příležitostné hráče