Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Průmysl není jen továrna s komínem

Proběhla konference k tématu podpora kulturních a kreativních průmyslů.

Potřebujete pro své plány peníze skutečně rychle? Rychlá půjčka to umí

Rychlá půjčka bývá obvykle spojována spíše s mini úvěry na pár dnů, které sjednáte online…

Vychází druhý díl sběratelské lahůdky Kronika první republiky 1919

Na půdě České národní banky byla slavnostně představena Kronika první republiky, díl 1919…

Kamionová doprava, ilustrační foto
Kamionová doprava, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Budoucnost nákladní dopravy: elektrické kamiony jen na kratší trasy

20. prosince 2018, 14:17  -  František Novák
Kamionová doprava, ilustrační foto
Kamionová doprava, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
20. prosince 2018, 14:17

Šéf pro inovace DB Schenker Markus Sontheimer předpovídá, jak bude za deset let vypadat nákladní silniční doprava. K masivnímu rozšíření elektrických kamionů podle něj do roku 2029 ještě nedojde. Ještě skeptičtější je k rozšíření technologie hyperloop.

V posledních letech vzniká mnoho projektů, které chtějí omezit emise skleníkových plynů také v silniční nákladní dopravě tím, že se ve větší míře začnou používat kamiony na elektrický pohon. V masové rozšíření v následujících deseti letech však nelze spoléhat. Jde spíše o nepravděpodobný scénář, tvrdí šéf pro digitalizaci a inovace logistické firmy DB Schenker Markus Sontheimer. Tato dceřiná firma německých drah Deutsche Bahn patří mezi největší logistické firmy v nejsilnější ekonomice Evropy.

I když to zatím v praxi nevypadá na revoluci a dálnice po celé Evropské unii brázdí kamiony, Sontheimer připouští, že sektor čeká v následujících deseti letech velká změna.

„Ke změně dochází rychleji, než si většina lidí myslí. Na konci 90. let se myslelo, že technologie mohou vyřešit vše. V době před prasknutím internetové bubliny jsme naše schopnosti přeceňovali. Nyní to je obráceně. V posledních letech jsme naše vozy vybavili senzory, shromažďujeme velké množství dat. S tím máme základy pro nastavení nových procesů. Logistika se už v následujících letech hodně změní, zejména v silniční dopravě,“ vysvětlil v rozhovoru pro Wired.de.

Na základě sběru dat firma může identifikovat, jaké trasy jsou nejvytíženější. Schenker také zjistil, že mnoho jejich kamionů jezdí denně v průměru 200 kilometrů. Právě na tyto trasy je ideální v budoucnu nasadit elektrické kamiony. Zatím se ale nevyrábí v sériové výrobě. „Od německých automobilek v tomto ohledu očekávám větší iniciativu,“ řekl Sontheimer.


Švédský autonomní kamion Einride čekají první testy Vyzkouší ho Lidl i DB Schenker


I proto je přesvědčen, že i v roce 2029 budou po silnicích stále jezdit kamiony s naftovými motory. Větší využití dronů pro přepravu těžších nákladů si zatím neumí představit, stejně tak technologii hyperloop. Největší nevýhodu spatřuje v extrémní nákladnosti na vybudování celé infrastruktury.

Budou se ale prosazovat prvky autonomního řízení. Ve švédském Jönköpingu už firma testuje mezi sklady s firmou Einride autonomní elektrický kamion T-Pod. Od ledna 2019 už má mít nákladní vůz povolení i do běžného provozu ve Švédsku. Tato technologie se bude podle Sontheimera prosazovat nejprve na pevně daných kratších trasách.

Řidiči a další lidé zaměstnaní v logistice se ale podle něj nemusí o práci bát, stále jí bude dostatek. Například u specializovaných transportů, nebo při zabezpečení nakládky a vykládky. Spíše se změní jejich dnešní charakter, dodal německý manažer.

Související články:

Světová premiéra: mezi Mnichovem a Norimberkem jezdí autonomní kamiony

Nikola proti Tesle: Američané chystají expanzi vodíkových kamionů

Facka Muskovi: Cadillac porazil Teslu v testu autonomního řízení


Čtěte také

 Rudy Giuliani a Donald Trump

Trumpův muž Giuliani zesiluje tlak na Ukrajinu. Vydal se do Kyjeva pro nové informace

Navzdory proceduře ústavní žaloby, kterou zahájili opoziční demokraté v americkém…

před 6 hodinami

 Nicola Sturgeonová

Sturgeonová chce další referendum o skotské nezávislosti. Johnson to odmítá

Skotská první ministryně Nicola Sturgeonová chce příští týden podniknout první kroky k…

před 7 hodinami

 Domov důchodců, ilustrační foto

Poločas rozpadu: vláda selhává i v tom, co považuje za své priority

Babišův kabinet je v půlce běhu. Ve dvou letech vládnutí stihl rozdat sociální dárky a…

před 9 hodinami

Supermarket Edeka, ilustrační foto

Segregace v supermarketu: Edeka zavedla speciální pokladny pro Němce a Poláky

Pobočka supermarketu Edeka v Chotěbuzi zavedla pokladny s přednostním právem pro Němce a…

13. prosince 2019

 Bankovní trezor

Čistý zisk bank stoupl letos o 7,7 miliardy korun. Bilanční suma se přehoupla přes osm bilionů

Bankám a spořitelnám v Česku za tři čtvrtletí 2019 stoupl souhrnný čistý zisk meziročně o…

13. prosince 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak ochránit kryptoměny?
Vstupenky jako dárek? Pozor na překupníky
Jsou čeští hokejisté v NHL na ústupu?
Nemám dovolenou, ale firma ji nařídila. Co teď?
Jak na zimu zabezpečit chalupu
Auta
Továrna v Düsseldorfu začala výrobu eSprinterů
Video: Nový VW Passat Variant (ne)prošel losím testem. Vykázal až příliš velkou chuť k přetáčivosti
Škoda Fabia R5 evo odchází z MS. Na rozloučenou nás v ní svezl šampion Kalle Rovanperä
BMW konečně nabídne také Android Auto. Hned to ale nebude
Takto bzučí elektrický VW ID.3, aby varoval chodce. Zvuk navrhoval hudební skladatel
Hry pro příležitostné hráče