Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jaké jsou výhody online půjčky?

Potřebujete doplnit svůj finanční rozpočet, ale do výplaty je daleko? Nebo se objevily…

Objevte e-shop specializovaný na obalové materiály

Dnes už není nic výjimečného vlastnit e-shop či jinak prodávat věci přes internet. Má to…

Let It Roll Open Air 2019 – Rozhovor Zdeněk Souček

Suki, vlastním jménem Zdeněk Souček, je jednou z nejdůležitějších postav české drum…

Kamionová doprava, ilustrační foto
Kamionová doprava, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Budoucnost nákladní dopravy: elektrické kamiony jen na kratší trasy

20. prosince 2018, 14:17  -  František Novák
Kamionová doprava, ilustrační foto
Kamionová doprava, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
20. prosince 2018, 14:17

Šéf pro inovace DB Schenker Markus Sontheimer předpovídá, jak bude za deset let vypadat nákladní silniční doprava. K masivnímu rozšíření elektrických kamionů podle něj do roku 2029 ještě nedojde. Ještě skeptičtější je k rozšíření technologie hyperloop.

V posledních letech vzniká mnoho projektů, které chtějí omezit emise skleníkových plynů také v silniční nákladní dopravě tím, že se ve větší míře začnou používat kamiony na elektrický pohon. V masové rozšíření v následujících deseti letech však nelze spoléhat. Jde spíše o nepravděpodobný scénář, tvrdí šéf pro digitalizaci a inovace logistické firmy DB Schenker Markus Sontheimer. Tato dceřiná firma německých drah Deutsche Bahn patří mezi největší logistické firmy v nejsilnější ekonomice Evropy.

I když to zatím v praxi nevypadá na revoluci a dálnice po celé Evropské unii brázdí kamiony, Sontheimer připouští, že sektor čeká v následujících deseti letech velká změna.

„Ke změně dochází rychleji, než si většina lidí myslí. Na konci 90. let se myslelo, že technologie mohou vyřešit vše. V době před prasknutím internetové bubliny jsme naše schopnosti přeceňovali. Nyní to je obráceně. V posledních letech jsme naše vozy vybavili senzory, shromažďujeme velké množství dat. S tím máme základy pro nastavení nových procesů. Logistika se už v následujících letech hodně změní, zejména v silniční dopravě,“ vysvětlil v rozhovoru pro Wired.de.

Na základě sběru dat firma může identifikovat, jaké trasy jsou nejvytíženější. Schenker také zjistil, že mnoho jejich kamionů jezdí denně v průměru 200 kilometrů. Právě na tyto trasy je ideální v budoucnu nasadit elektrické kamiony. Zatím se ale nevyrábí v sériové výrobě. „Od německých automobilek v tomto ohledu očekávám větší iniciativu,“ řekl Sontheimer.


Švédský autonomní kamion Einride čekají první testy Vyzkouší ho Lidl i DB Schenker


I proto je přesvědčen, že i v roce 2029 budou po silnicích stále jezdit kamiony s naftovými motory. Větší využití dronů pro přepravu těžších nákladů si zatím neumí představit, stejně tak technologii hyperloop. Největší nevýhodu spatřuje v extrémní nákladnosti na vybudování celé infrastruktury.

Budou se ale prosazovat prvky autonomního řízení. Ve švédském Jönköpingu už firma testuje mezi sklady s firmou Einride autonomní elektrický kamion T-Pod. Od ledna 2019 už má mít nákladní vůz povolení i do běžného provozu ve Švédsku. Tato technologie se bude podle Sontheimera prosazovat nejprve na pevně daných kratších trasách.

Řidiči a další lidé zaměstnaní v logistice se ale podle něj nemusí o práci bát, stále jí bude dostatek. Například u specializovaných transportů, nebo při zabezpečení nakládky a vykládky. Spíše se změní jejich dnešní charakter, dodal německý manažer.

Související články:

Světová premiéra: mezi Mnichovem a Norimberkem jezdí autonomní kamiony

Nikola proti Tesle: Američané chystají expanzi vodíkových kamionů

Facka Muskovi: Cadillac porazil Teslu v testu autonomního řízení


Čtěte také

Události  Šéf ÚOHS Petr Rafaj

Rafaj potvrdil sedmimilionovou pokutu pro ministerstvo obrany kvůli zakázce na granáty

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj potvrdil pokutu 7,2…

před 4 hodinami

 Apple Pay, ilustrační foto

Pohodlné, úsporné a vždy k dispozici. Chytrým telefonem platí již téměř třetina Čechů

Podíl Čechů platících svým chytrým mobilem je 31 procent, zatímco v roce 2016 to bylo…

před 5 hodinami

 ilustrační foto

Táta nádražáků: rozjela se velká hra o České dráhy

Na židli generálního ředitele Českých drah hodně fouká a málokdo z tohoto postu odešel v…

před 6 hodinami

 Huawei, ilustrační foto

Huawei bude moci nakupovat americké součástky dalších 90 dní, Washington prodloužil výjimku

Čínský výrobce telekomunikačních zařízení Huawei Technologies bude moci nakupovat…

před 7 hodinami

Události  Šéf Národního hřebčína v Kladrubech Jiří Machek

Šéf kladrubského hřebčína Machek: Nepočítali jsme, že nás na seznam UNESCO zapíší už letos

Zápis na seznam světového kulturního dědictví ovlivnil i zájem o starokladrubské koně,…

před 8 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Hraboše do koše aneb proč bychom je měli otrávit?
Stárneme a musíme počítat i se staršími zaměstnanci
Kdo se může přihlásit k dobrovolnému důchodovému pojištění?
Jsou dovolené a musíme pracovat přesčas. Opravdu musíme?
Daň z nemovitosti online z pohodlí domova. Jak na to?
Auta
Z vysmívaného Nissanu Juke se stal úspěšný model. Nástupce…
Porušení zákazu předjíždění: Jaké jsou sankce, kolik bodů a hrozí zákaz řízení?
Mercedes představuje elektrifikované třídy A a B. Jejich motor najdete i v Dacii Duster
Test Jeep Wrangler 2.2 CRD Rubicon: Bezkonkurenční off-road
Bugatti vyrobí pouze 10 kusů modelu Centodieci. Cena jednoho z nich je 200 milionů a všechny jsou už prodané
Hry pro příležitostné hráče