Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Do šesti let mají být létající taxíky realitou, v roce 2035 budou globálně dostupné

18. února, 06:24  -  František Novák
18. února, 06:24

V roce 2025 má být na trhu první vzdušná taxislužba, o deset let později se má globálně rozšířit jako běžná varianta dopravy, odhaduje studie německé poradenské společnosti Horváth & Partners. Jako první v Evropě chce tuto službu nabízet provozovatel letiště ve Frankfurtu nad Mohanem, jenž se dohodl na spolupráci s firmou Volocopter.

Společnost Fraport, provozovatel jednoho z nejrušnějších evropských letišť ve Frankfurtu nad Mohanem, uzavřela spolupráci s výrobcem elektrických dronů Volocopter, které mají sloužit jako létající taxi. Lidé, kteří často létají, už nebudou muset být nervózní, zda se nezaseknou v dopravní zácpě před svým odletem.

„Autonomní létání zásadně změní letectví v příštích letech. Chceme být první letiště v Evropě, které využije potenciál elektrických létajících taxíků ve prospěch našich zákazníků,“ prohlásila provozní ředitelka společnosti Fraport Anke Giesenová.

Poradenská společnost Horváth & Partners odhaduje, že do šesti let by měl být tento způsob přepravy realitou. „Už v roce 2025 mohou letecké taxíky ve velkých městech na pevně stanovených trasách přepravovat pasažéry,“ uvedla společnost. Firma ve své prognóze vychází z průzkumu trhu a analýzy dat, jež jsou k tomuto způsobu dopravy k dipozici.

Jak vypadá koncept městské létající taxislužby firmy Volocopter:

Německá firma Volocopter testuje své létající stroje v Dubaji a Singapuru. Stojí za ní silná automobilka Daimler, která vyrábí vozy Mercedes-Benz. S provozovatelem frankfurtského letiště hodlá realizovat provoz vzdušného taxi v Německu. Je potřeba vybudovat infrastrukturu, jež umožní propojit městskou leteckou dopravu se zavedenou leteckou dopravou.

„V době, kdy se uskutečnily první úspěšné pilotní projekty, se i v Německu zkoušejí možnosti, jak zprovoznit první trasy pro létající taxi. Jde také o to, jak přizpůsobit současné restrikce týkající se provozu hobby-dronů,“ prohlásil dopravní expert ve společnosti Horváth & Partners Daniel Guffarth.

Projekty létajících taxíků:

Florian Holzapfel z Technické univerzity v Mnichově si myslí, že rok 2025 je realistickým cílem pro zprovoznění prvních taxíků, které nepotřebují kola. Podle něj akceptace letadel VTOL (Vertical Take Off and Landing), jež umí vertikálně startovat a přistávat, je v Evropě stále rozšířenější.

Evropská agentura pro bezpečnost letectví EASA již zveřejnila návrh nových pravidel pro tento druh letecké dopravy. Holzapfel míní, že nejprve budou probíhat testovací lety s piloty, než se začne s dopravou běžných pasažérů.

Guffarth vychází z toho, že se nejprve létající taxi prosadí ve velkých městech a megapolích, kde žije přes deset milionů lidí. V Německu to může být oblast Porýní a Porúří. Služba bude mít uplatnění hlavně tam, kde jsou v ranních a večerních špičkách dopravní zácpy.


Voda z řek má dobíjet elektrické taxíky ve městech. Projekt podpořil Brusel


Okolo roku 2035 by měl být tento dosud futuristický způsob dopravy zavedenou variantou na celém světě. V roce 2050 by tato služba měla být běžná i v menších městech o velikosti 600 tisíc obyvatel.

Na trhu s létajícími taxíky chce uspět řada firem. Automobilka Audi vyvíjí službu PopUpNext společně s výrobcem letadel Airbus, již zmíněný Daimler financuje firmu Volocopter. Americký výrobce letadel Boeing testuje Passenger Air Vehicle. Z tohoto segmentu se nechce nechat vytlačit ani firma Uber, jež spolupracuje na možnostech využití létajících taxíků s americkou agenturou NASA.

Poradenská společnost Horváth & Partners dává dobré šance na úspěch v tomto segmentu zejména zavedeným automobilkám, které mohou zajistit kvalitu a bezpečnost pro létající stroje ve městech.

Dále čtěte:

Německý automotoklub ADAC vyzkouší obří elektrický dron pro záchranu řidičů

Disruptor na moři. Dánský elektrický trajekt za půl miliardy upluje 40 kilometrů

Budoucnost nákladní dopravy: elektrické kamiony jen na kratší trasy

Drony v bojové formaci: Airbus otestoval letku budoucnosti


Čtěte také

 Vojáci české armády

Až příliš levný armádní nákup: přilby pro vojáky neprošly testy

Pořízení vojenských helem za 103 milionů korun se zadrhlo. Přilby stále nesplnily…

před 4 hodinami

Události  Spalování biomasy, ilustrační foto

Vědci varují: spalování biomasy škodí klimatu

Dřevo vytěžené metodou holosečí není z pohledu emisí o mnoho lepší než uhlí. Studie…

před 4 hodinami

Události  Bývalý vůdce bosenských Srbů Radovan Karadžič

Radovan Karadžič byl v Haagu odsouzen na doživotí za genocidu ve Srebrenici

Soud OSN v Haagu dnes v odvolacím řízení uložil bývalému vůdci bosenských Srbů Radovanu…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

ve spolupráci s
  • Koruna se letos výrazně pod 25 CZK/EUR nepodívá

  • Připsání zahraniční platby v řádu minut? Jde to!

  • Strašák jménem volatilita

  • Začnou přibývat nezaměstnaní?

  • Jak to, že většina prognóz loni nevyšla?

Finance
9 omylů o daních v důchodu
Srovnání daňových sazeb v ČR a na Slovensku
Jaké tarify nabízejí operátoři zdravotně postiženým?
Kdy budeme auto odemykat zkouškou dechu?
Jak si vyřídit voličský průkaz pro evropské volby 2019?
Auta
Drogy, podvody a finanční problémy. Do kin míří film o…
Rozhovor: Mercedes-Benz nástavby
Po novém BMW řady 1 dorazí 2 Gran Coupe. Představí se v listopadu a opět to bude předokolka
Škoda hledá místo pro novou továrnu. Karoq by se mohl spolu s Atecou vyrábět v Srbsku
Mercedes-Benz GLC Coupé má po faceliftu. Do prodeje míří výhradně se čtyřválci
Technologie
Kuki 2.0 přichází s novým prostředím, podporou televizorů LG i Apple TV
Letgo náhle končí. Inzertní platforma měla velký marketing, ale špatné programátory
Samsung uvádí nejrychlejší paměti pro GPU na světě: HBM2E s taktem 3,2 GHz
Trailer na třetí řadu Stranger Things (video s CZ titulky)
Ve Fast ringu se usadil Windows 10 Insider Preview build 18361
Hry pro příležitostné hráče