zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Majitelka vozu Tesla v Norsku, ilustrační foto
Majitelka vozu Tesla v Norsku, ilustrační foto
Autor: Sigrid Harms/dpa/ Profimedia

Musk má další problém: neexistující servis Tesly v ráji elektromobility

26. července 2018, 06:04  -  frn
Majitelka vozu Tesla v Norsku, ilustrační foto
Majitelka vozu Tesla v Norsku, ilustrační foto
Autor: Sigrid Harms/dpa/ Profimedia
26. července 2018, 06:04

Elon Musk hodlá z automobilky Tesla vytvořit továrnu, která bude na trh masově chrlit elektromobily pro běžné zákazníky. V Norsku, kde prodává na hlavu nejvíce vozů na světě, se potýká s problémy nedostatečných kapacit mechaniků a služeb pro zákazníky. Stížnosti přicházejí v době, kdy se Tesla potýká se zvyšováním produkce Modelu 3 a nedostatkem peněz.

Norsko má být výkladní skříní pro masové používání automobilů na elektrický pohon. Díky štědré podpoře norské vlády se v této zemi bohaté na zemní plyn a ropu (z exportu může dotovat elektromobily) prodává každé druhé nové auto s elektromotorem. Americké automobilce Tesla se v Norsku daří, loni prodala 8500 vozů, o rok dříve to bylo 3600 vozů. V přepočtu na obyvatele je Norsko pro Teslu nejsilnějším trhem.

Průkopník elektromobilů ale dlouhodobě bojuje s tím, aby zvýšil produkci svého Modelu 3, který je o polovinu levnější než luxusní Model S a SUV Model X. O finančních problémech firmy pak svědčí to, že napsala svým dodavatelům, aby jí pomohli s peněžním tokem a vrátili jí zpět část již vyplacených peněz.

Tesla po prvním kvartále tohoto roku prohloubila čistou ztrátu na 785 milionů dolarů. O rok dříve to bylo 397 milionů dolarů. Akcie Tesly od začátku roku poklesly o 8 procent.

Vývoj akcií firmy Tesla za poslední rok:

Tesla Chart

Aby toho nebylo málo, na norském trhu se ukazuje, že nemá dostatečné kapacity pro servis svých vozů. Přitom zde působí od roku 2013. Server Electrek uvedl, že v Norsku je celkem registrováno 26 tisíc vozů Tesla na něž připadá 11 servisů. Část zákazníků si stěžuje na dlouhé čekací doby oprav.

Například Aart-Jan van Wijngaarden vlastní Model S. Protože nebydlí v blízkosti servisu, drobnější závady vozu zatím neřešil. Za automechaniky byl donucen přijet až v době, když začal mít problémy s nabíjením. Tuto závadu mu sice opravili, ale vyřešení poruch se střešním oknem nebo klimatizací bylo odloženo na neurčito. Jeho snaha „dostat“ auto do servisu už trvá několik měsíců.

Podobnou zkušenost má i Tor Harvard Wiig. V únoru měl drobnou kolizi se svým vozem Model S. Představoval si, že oprava zabere servisu maximálně dva týdny. Po pěti měsících ale stále čeká na opravu, servis nemá k dispozici potřebné náhradní díly. Uvažuje o tom, že dva roky staré auto prodá. „Nikdy bych si nemyslel, že taková drobnost bude trvat tak dlouho,“ řekl technologický konzultant z Bergenu agentuře Bloomberg.

Sebekritika Elona Muska ohledně servisu vozů Tesla v Norsku:

I když Elon Musk na začátku července prohlásil, že produkce vozů konečně dosáhla parametrů „skutečné automobilky“ (pět tisíc vozů Modelu 3 týdně), poprodejní servis pro majitele nových vozů pokulhává za zavedenými automobilkami.

V Norsku je Tesla hodnocena mezi automobilkami nejhůře na seznamu kvality servisu. Prodeje luxusních vozů Model S a Model X se loni zdvojnásobily, počet zaměstnanců servisů rostl jen o třetinu. Šéfka norské asociace elektromobilů Christina Buová připouští, že automobilka bude muset zapracovat na zlepšení kvality servisních služeb. Musk si stěžuje na to, že norská vláda zatím Tesle nepovolila službu pojízdných servisů, kdy automechanik přijede za zákazníkem až domů.

Problémy automobilky dávají příležitost konkurenci. Firma Jaguar představila model I-Pace, za podobnou cenu jako je Model X, má ale větší dojezd. Automobilka Daimler pro příští rok chystá novinku EQC, Volkswagen chce nejpozději od roku 2020 konkurovat Modelu 3 vlastním elektromobilem VW I. D. Neo. Cena má být nižší o šest až sedm tisíc dolarů než u Modelu 3.

Příznivci značky Tesla zatím „dětské nemoci“ Muskově automobilce odpouštějí a přirovnávají to loajalitě k oblíbenému sportovnímu klubu, kterému člověk fandí i v době, kdy se nedaří. V následujících letech bude mít Tesla stále těžší pozici, aby oslovila běžného zákazníka, který se bude orientovat podle ceny i kvality doprovodných služeb. „Pokud bych měl jinou značku vozu, byl bych mnohem přísnější,“ přiznal čerstvý majitel vozu Tesla S Henrik Eriksen, jenž musel do servisu zavítat téměř okamžitě po koupi kvůli problémům s pojistkami.

Související články:

Elektromobily se vyplatí. Už po 4 letech provozu poráží auta s běžným motorem

Příliš drahá Tesla. Majitelé vozů Model S v Německu musí vrátit subvence

Samořídící auto za 78 tisíc: německý startup našel řešení pro běžné smrtelníky

Čínský Musk chce porazit Teslu. Prodává o polovinu levněji, bankrotu se nebojí

Nejdůležitější muž světa. Musk může postavit na hlavu to, jak žijeme



Čtěte také

Premiér Andrej Babiš

Zakázka k dálničním známkám: Babiš chystá žalobu, Asseco je ochotné smlouvu zrušit

Premiér Andrej Babiš podá trestní oznámení kvůli zakázce na elektronické dálniční známky.…

22. ledna 2020

Ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová

Odkládaný informační systém MPSV se spustí příští rok. Bude o miliardu dražší

Nový jednotný informační systém resortu práce a sociálních věcí, který se má spustit…

22. ledna 2020

 Strojírenství - ilustrační foto

Utahování šroubů. Strojírenský průmysl čeká po letech růstu pokles o dvě procenta

Vývoj posledních měsíců, kdy se objem nasmlouvaných zakázek ve strojírenském průmyslu…

22. ledna 2020

 Zakladatel Amazonu jeff Bezos

Američané věří víc Amazonu než policii a vládě. Nejhůře dopadl Hollywood

Američané věří více velkým technologickým firmám, než státním institucím a médiím.…

22. ledna 2020

Rozpoznávání obličeje, ilustrační foto

Brusel zvažuje dočasný zákaz technologií rozpoznávání obličeje. Google souhlasí, Microsoft je proti

Nové vedení Evropské unie bude jednat o dočasném zákazu použití technologií rozpoznávání…

22. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Zaměstnanci a daně: roční zúčtování a slevy
Sociální pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Jak se daní příjmy z kapitálového majetku
Školkovné – sleva na dani až 13 350 Kč
Jaká je v roce 2020 daňově nejvýhodnější stravenka?
Auta
Nové pneumatiky Conti CoachRegio pro meziměstské autobusy
Snadnější odtah vraků z ulic? Na většinu z nich je zákon pořád krátký
„Daň z SUV“ dopadá i na levná auta. Majitelé fiatů a dacií zaplatí desítky tisíc navíc
Mercedes chystá facelift třídy E. Bude hybridní a chytrá
Laffite G-Tec X-Road je terénní supersport s pohonem zadních kol. Může mít přes 700 koní
Hry pro příležitostné hráče