Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Astratex posiluje management, novým ředitelem je Ladislav Bárta

Lídr na středoevropském trhu se spodním prádlem a plavkami Astratex posiluje svůj…

Zahradní domky dají vaší zahradě nový rozměr

Na konci zimy opět plánujeme zahradní práce. Avšak zahrada bez místa na relaxaci není…

Nebankovní půjčky prolamují svou neblahou pověst

Ještě nedávno bylo spojení nebankovní půjčky téměř sprostým slovem. Lidé se na ně dívali…

Nejdůležitější muž světa. Musk může postavit na hlavu to, jak žijeme

Daniel Deyl 24. března 2018, 06:00  -  Daniel Deyl
24. března 2018, 06:00

Nemá tolik peněz jako zakladatel Amazonu Jeff Bezos, tolik moci jako čínský prezident Si Ťin-pching, a dokonce nenastřílel ani zdaleka tolik gólů jako Lionel Messi. A přesto: Pokud by se lidstvo mělo ve snaze o záchranu před sebou samým upnout k jedinému člověku, byl by jím nejspíš šestačtyřicetiletý americký multipodnikatel jihoafrického původu s kanadským pasem Elon Musk.

To není nadsázka. Měříme-li Muskův význam hloubkou proniknutí do problémů současného lidstva, ocitáme se ve společnosti řekněme takového Stephena Hawkinga; je-li řeč o schopnosti přetavit ono proniknutí v byznys, narazíme na Tomáše Edisona. Pokud bychom vzali za kritérium šíři Muskova záběru, dostaneme se nejspíš až k Leonardovi da Vinci, a pokud by se mu podařilo uskutečnit ten nejambicióznější plán, to jest rozjet osídlování Marsu, bude v jedné lize snad jedině s Mojžíšem.

Umělá inteligence a plamenomety

Pro ty, kteří strávili posledních několik let mimo civilizaci: Musk je jediným člověkem na světě, který založil či vede čtyři na sobě nezávislé firmy, z nichž každá má hodnotu počítanou v miliardách dolarů (PayPal, Tesla, SpaceX a SolarCity viz box). A to není zdaleka všechno. Dáte si práci, abyste zhruba pochopili, o co jde, když mluví o umělé inteligenci, a než se nadějete, zjistíte, že úplně jiná jeho firma utržila za dva dny deset milionů dolarů prodejem upomínkových plamenometů. Proč? Aby si vydělala na vykopání tunelů, jimiž chce Musk prohánět superrychlý elektromagneto vlak.

Elektroevoluce. Elon Musk je technologický snílek a taky mistr marketingové zkratky. Takhle například znázorňuje evoluci v automobilovém průmyslu od 'dřevních' fosilních paliv po elekřinu, 'palivo budoucnosti'.

Jak je to možné? Jak se drží krok s člověkem, jehož mozek pracuje na několika frontách najednou (a na všech rychleji než váš)? Ne zrovna snadno. „Věřím, že když pracujete sto hodin týdně a váš konkurent čtyřicet hodin, budete za rok někde úplně jinde než on“ řekl Musk v nedávném rozhovoru s časopisem Rolling Stone. A jak dobře vědí jeho kolegové, stejnou výkonnost vyžaduje i od ostatních.

Když založil The Boring Company na kopání tunelů, seděl se šéf projektantem Stevem Davisem ve své kanceláři ve SpaceX a díval se z okna na firemní parkoviště. „Jak dlouho by nám trvalo odstavit auta a vyházet všechen ten bordel, aby se dalo začít cvičně kopat?“ zeptal se. Davis odpověděl, že tak dva týdny. Musk z toho dostal jeden ze svých pověstných návalů vzteku -a první bagr přijel o tři hodiny později.

Odměnou jim může být pocit, že jsou součástí čehosi mimořádného. „Kdo neuspěje u nás, jde dělat k Applu nebo Googlu,“ nechal se kdysi slyšet Musk. Není typickým manažerem. Ačkoli má titul z fyziky a ekonomie (postgraduální studium na Stanfordu opustil dva dny po nástupu, aby založil firmu, jejíž prodej mu vynesl 22 milionů dolarů dříve, než jeho kolegové dostudovali), považuje sám sebe především za konstruktéra. Však je také dodnes u SpaceX hlavním designérem.

Kde investuje Elon Musk
DeepMind Firma vznikla v Británii v roce 2010; v roce 2014 ji převzal Google za 500 milionů dolarů. Kombinuje technologické a neurologické postupy „za účelem sestrojení výkonných algoritmů všeobecné platnosti“. Musk řekl, že do projektu investoval, aby měl přehled, co se v branži děje.
Vicarious Sanfranciská firma podobného zaměření jako DeepMind (vznikla v roce 2010; o rok později do ní Musk investoval). Usiluje o dosažení inteligence „srovnatelné s lidskou v oblasti zraku, jazyka a motoriky“.
Surrey Satellite Technology (2004) Výrobce levných družic, jež lze použít k pokrytí celého zemského povrchu širokopásmovým signálem; Musk vlastní deset procent.
Stripe (2010) Výrobce technologie, na níž stojí ApplePay, platební systém Applu (a některých dalších online prodejců); Musk je jedním z prvních investorů.
NeuroVigil (2015) Kalifornský startup vyvíjí přístroje na sledování mozkových signálů; Musk je většinovým vlastníkem.

Nikdy to nevzdám

Přesto je to především jeho vliv na lidi, co Muska dostalo do pozice „nejzajímavějšího podnikatele planety“, jak jej charakterizoval časopis Wired. Když v roce 2008 startovala raketa Falcon 1, upnulo se 350 tehdejších zaměstnanců SpaceX na její úspěch jako na smilování boží. Raketa vzlétla - a za pár desítek vteřin explodovala. Muskův nejužší tým to sledoval v dodávce, kolem které postávali nešťastní a k smrti utahaní zaměstnanci. Musk vylezl a řekl: „Věděli jsme, že to nebude jednoduché, koneckonců jde o rakety. Musíme se sebrat, čeká nás spousta práce. Já za sebe říkám, že to nevzdám nikdy. A tím myslím nikdy.“

Svědkové toho výjevu popisují hmatatelný obrat nálady. Den, který ještě pár vteřin předtím hrozil firmu finančně i morálně zlikvidovat, končil aplausem.

K takovému stylu jednání má Musk dobrou průpravu z dětství. Jeho otec Errol Musk byl v Jižní Africe vynikajícím elektroinženýrem. „Říkal, že vydělává tolik peněz, že ani nemůže dovřít sejf,“ citoval Muska juniora Rolling Stone.


Zlatá horečka mezi nebem a zemí. Investory láká vesmír


Jejich vztah však skřípal a dosud skřípe. „Můj otec je zlo,“ řekl syn v témže rozhovoru, „všechno to nejhorší, co si dokážete představit, to všechno můj otec udělal.“ Přesto když se rodiče rozvedli a všechny tři děti (kromě bratra Kimbala ještě mladší sestra) zůstaly s matkou, Elonovi se otce zželelo a odstěhoval se k němu. „Nebyl to dobrý nápad,“ říká dnes, „pořád mi říkal, že jsem idiot a nikdy nic nedokážu.“

Dodnes má strach ze samoty. Se dvěma manželkami byl ženatý celkem třikrát a těsně před rozhovorem pro Rolling Stone se rozešel s herečkou Amber Heardovou. „Vlastně se rozešla ona se mnou,“ řekl a reportér byl najednou v rozpacích, když nejvlivnější muž planety taktak že zadržoval slzy.

Bezpečnost na třetím místě

Drsnost domácích poměrů se mu zažrala do kůže. „U nás platilo, že bezpečnost je až na třetím místě. Na druhém místě třeba nebylo nic, ale bezpečnost stejně byla až třetí,“ říká Musk. V době, která riziku nepřeje, to není obvyklé. „Dnes jsou lidé obrovskými mistry v umění krýt si vlastní zadek,“ glosuje.

Také se to umí vymstít. Vždycky když sděluje veřejnosti nějaký ambiciózní plán a přidá k němu datum realizace, všichni tuší, že to nebude tak jednoduché. Rakety Falcon i Dragon létaly do kosmu později, než měly; ani žádný model Tesly nebyl na trhu včas. Minulý týden takhle Musk oznámil, že první zkušební lety se strojem, jenž by měl v budoucnu dolétnout až na Mars, se uskuteční napřesrok. „I když, s těmi mými termíny to je - no, znáte to,“ dodal s pozoruhodnou - na člověka vjeho postavení - dávkou sebeironie.

„Jediné, co skutečně dává smysl, je snaha o větší míru kolektivního osvícení,“ řekl po únorovém úspěchu Falconu Heavy v televizi. To není běžná podnikatelská myšlenka. Můžeme si jen přát, aby v kombinaci stohodinových pracovních týdnů, čtvrtletních firemních výsledků a soukromých démonů ve výjimečném mozku Elona Muska vydržela.


Čím se zabývá Elon Musk

Dřívější investice:

1995

• Zip2

- bratři Elon a Kimbal Muškové firmu zakládají

- počáteční investice: 28 tisíc dolarů

- firma prodávala etablovaným webům (The New York Times, Chicago Tribune) průvodce velkoměsty

1999

• Zip2

- firmu koupil Compaq za 307 milionů dolarů

- 22 milionů dolarů činil Muskův podíl

• X.com (PayPal)

- Musk zakládá firmu X.com, jež provádí online platby a poskytuje finanční služby

- vstupní investice: 10 milionů dolarů

2000

• X.com (PayPal)

- sloučení s firmou Confinity, provozovatelem konkurenční služby PayPal

2002

• X.com (PayPal)

- portál eBay kupuje firmu již pod názvem PayPal za 1,5 miliardy dolarů

- 165 milionů dolarů činil Muskův podíl

2015

• OpenAI

- Musk, investoři Sam Altman, Peter Thiel a další zakládají neziskovou společnost na výzkum umělé inteligence

- celkem přislíbeno investic: 1 miliarda dolarů

2018

• OpenAI

- v únoru Musk z představenstva OpenAI odešel kvůli potenciálnímu střetu zájmů (vývojem AI se zabývá i Tesla)

Současné investice:

2002

• SpaceX

- Musk zakládá firmu za účelem zlevnění cest do kosmu s konečným cílem osídlit Mars

- počáteční investice: 100 milionů dolarů (vše z Muskovy kapsy)

2003

• Tesla

- firmu zakládají konstruktéři Martin Eberhard a Marc Tarpenning jako Tesla Motors

2004

• Tesla

- Musk investuje 70 milionů dolarů z vlastní kapsy o rok později, získává vlastnický podíl ve výši 20,5 procenta

2006

• SolarCity

- na Muskův popud zakládají jeho bratranci Lyndon a Peter Riveové výrobce solárních panelů

- cena jednoho vyrobeného wattu od té doby poklesla téměř na desetinu (z 5,5 dolaru na 0,74 dolaru)

2008

• Tesla

- Musk se stává generálním ředitelem; pomalu se blíží cíli vyrábět elektroautomobil, jejž by šlo se ziskem prodávat za 35 tisíc dolarů; jedním z problémů je, že jich nestíhá vyrábět dost - do konce roku 2017 chtěl Musk vyrábět pět tisíc vozů týdně; v prosinci datum posunul „někam do druhého čtvrtletí roku 2018“

2012

• SpaceX

- podle údajů předložených Kongresu firma za deset let existence utratila zhruba miliardu dolarů (100 milionů od Muska, 100 milionů od dalších soukromých investorů, 800 milionů z plateb od NASA)

- valuace firmy je dnes 21 miliard dolarů

- z připravovaného vstupu na burzu (2013) sešlo, Musk, jenž vlastní 78 procent hlasovacích práv, myšlenku na „dlouhou dobu“ zavrhl

2013

• SolarCity

- z firmy je americká jednička v počtu rezidenčních solárních instalací a celková solární dvojka

• Hyperloop

- Musk zveřejňuje hrubé obrysy plánu na sestrojení vysokorychlostní hromadné dopravy, „křížence letounu Concorde, elektromagnetického děla a airhokejového stolu“

2015

• SolarCity

- kvůli smlouvám hromadně vypovídaným ze strany koncových spotřebitelů (poté, co jejich úspory neodpovídaly slibovaným hodnotám) se firma dostává od finančních potíží

• Hyperloop

- Muskovy firmy SpaceX a Tesla, které na projektu spolupracují, zveřejňují své poznatky a vyzývají zbytek světa, aby se podílel na vývoji kapsle-vagonu, jež má proplouvat vakuovou trubicí

- předpokládaná rychlost: přes 1000 km/h

- předpokládané náklady na výrobu: 6 mld. USD

- konkrétní dosažený pokrok - dohromady žádný

2016

• Tesla

- převzala výrobce solárních panelů SolarCity

• SolarCity

- firmu přebírá Tesla

- dluhy SolarCity čítají přes tři miliardy dolarů

• The Boring Company

- Musk zakládá Ražební nebo Nudnou společnost (název znamená obojí) za účelem kopání tunelů o 90 procent levněji, než je dosud zvykem, aby bylo možné jejich sítí vést většinu dnešní pozemní dopravy

2017

• Tesla

- nejdůležitější finanční výsledky za rok 2017: tržby: 11,76 miliardy dolarů; čistá ztráta: 2,24 miliardy dolarů; celková aktiva: 28,66 miliardy dolarů; celkové závazky: 24,42 miliardy dolarů; počet zaměstnanců: 37 543

- Muskův vlastnický podíl činí 20,5 procenta

• Neuralink

- Musk rozjel dosud nejčerstvější projekt: firmu, jež má za úkol nejprve léčit onemocnění mozku a posléze vytvořit bezešvé rozhraní mezi lidským mozkem a počítačem

2018

• The Boring Company

- firma utržila jeden milion dolarů za prodej 50 tisíc baseballových čepic a deset milionů dolarů za prodej 20 tisíc miniaturních plamenometů (fakt!)

- v Kalifornii a Marylandu má povolení vykopat zkušební tunely v délce osmi, respektive 20 kilometrů

O Elonu Muskovi dále čtěte:

Elon Musk: jak vydělal peníze na své šílené nápady?

V tempu Elona Muska: den rozděluje na pětiminutovky

Elon Musk připravuje Metro 2.0. Vyražené tunely mají sloužit spíš MHD než autům

Bez mzdy, ale s nárokem na akcie. Musk si v Tesle může přijít na desítky miliard dolarů



Čtěte také

 Letoun L-39NG

V Aeru Vodochody začala sériová výroba letounů L-39NG, prvních šest bude za rok

V závodu Aero Vodochody nedaleko Prahy už začala sériová výroba letounů L-39NG. Prvních…

22. února 2019

Airbus A380-800, ilustrační foto

Tvrdé přistání superjumba A380: Airbus spálil miliardy eur od evropských vlád

Evropský výrobce letadel Airbus získal na vývoj a výrobu obřího dopravního letounu A380…

22. února 2019

 Innogy

Innogy prodává podíl v českém distributorovi plynu mateřské firmě RWE

Německá energetická společnost Innogy podepsala dohodu s firmou RWE o prodeji svého…

22. února 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 25 | Průměrné hodnocení: 4.32

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Kouříte zdravě aneb jakým rizikem jsou náhražky cigaret?
Přes 371 tisíc domácností loni změnilo dodavatele. I proto, že se zdražovalo
Neomezená mobilní data nejsou a ani nebudou
Otcovská dovolená v roce 2019
Daňové zvýhodnění na děti: Česko vs. Slovensko
Auta
Volvo XC90 se po faceliftu nezměnilo, nově ale maskuje…
První opravdová Cupra se jmenuje Formentor a sází na plug-in hybridní pohon
Audi Q8 může mít výkon 330 koní také v kombinaci s dieselem. Stačí vznést požadavek na obvyklé místo
Jak chrání SUV chodce? Forester a RAV4 na výbornou, BMW X1 v podstatě vůbec
Srovnání pokut u nás, v Rakousku, Německu a na Slovensku: Koho bolí nejvíc?
Technologie
Moneta ještě pořád chce koupit Air Bank, zaplatila by ale méně
Šeptanda: Microsoft ukáže nový Xbox již v červnu na E3
Samsung je králem smartphonů. Huawei mu ale v roce 2019 půjde po krku
AMD před vydáním GTX 1660 Ti zlevnilo Radeony RX Vega 56, některé až pod 7 tisíc
Konkurent Chrome OS od Microsoftu teď interně nese označení Santorini
Hry pro příležitostné hráče