Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

Virtuální měna iota, ilustrační obrázek
Virtuální měna iota, ilustrační obrázek
Autor: Profimedia.cz

Měna robotů a internetu věcí. Korporace zajímá kryptoměna iota

16. ledna 2018, 10:07  -  frn
Virtuální měna iota, ilustrační obrázek
Virtuální měna iota, ilustrační obrázek
Autor: Profimedia.cz
16. ledna 2018, 10:07

Kryptoměna iota má v budoucnu umožnit platby mezi roboty a stroji obecně. Její tržní kapitalizace překročila dvě stě miliard korun a zajímá velké koncerny - Volkswagen, Bosch, Deutsche Telekom, Microsoft.

Nadaci Iota založili v roce 2015 v Berlíně David Sønstebø a Dominik Schiener. Nadace má kontrolu nad stejnojmennou měnou.

Nyní je podle serveru coinmarketcap.com s 9,8 miliardy dolarů (204 miliard korun) desátou nejhodnotnější virtuální měnou. Samotný Schiener tvrdí, že jejich strategií není to, aby jejich projekt měl co nejvyšší kapitalizaci. Od současného „šílenství“ na trzích s kryptoměnami se distancuje.

Měna má sloužit jako páteřní platidlo v autonomní ekonomice strojů. „Pokud chcete využít potenciál internetu věcí, musíte dovolit, aby si stroje navzájem (za služby) platily,“ vysvětlil Schiener. S tím souhlasí i manažeři z automobilky Volkswagen. Pokud se rozšíří použití autonomních vozidel, taková auta by měla samostatně platit i za parkování nebo tankování.

„Pokud vozidla platí za parkování a nabíjení, potřebují k tomu bezpečnou technologii,“ souhlasí Johann Jungwirth, šéf pro digitalizaci automobilky VW. Proto jedná se zakladateli této měny. Jungwirth počítá s tím, že se v budoucnu bude jednat o miliardy transakcí denně.


Jak se těží na kolejích:

Nová zábava na kolejích: studenti těží kryptoměny za peníze univerzit


Zájem o tuto technologii mají i další velké firmy nejen z Německa. Deutsche Telecom, Microsoft, Innogy, Bosch, Fujitsu.

Iota je alternativou k bitcoinu. Není ale založena na technologii blockchain, ale takzvané technologii tangle. Objem měny je navíc zafixován, takže ji nelze těžit. Bosch chce využít měnu právě pro finanční transakce mezi stroji.

Manager Magazin zdůraznil, že se projekt liší od původně anarchokapitalistického bitcoinu, který chtěl být decentralizovanou měnou, jež obchází tradiční finanční instituce. Tvůrci měny iota naopak hodlají spolupracovat s průmyslem, vládami i centrálními bankami. Velké firmy podle Schienera chtějí spolehlivé řešení s tím, že za finanční transakce nebudou platit žádné poplatky.

Iota je synonymem pro deváté písmeno řecké abecedy, jež se označuje jako nejmenší písmenko. Měna má sloužit zejména pro mikroplatby. Aby se vyplatila firmám používat, netěží se, dodal jeden ze zakladatelů David Sønstebø. Odpadá energeticky náročné dolování měny, jako je tomu u jejích konkurentů.


Těžba kryptoměn není jen pro vyvolené. Čtěte, jak na to:

Jak těžit kryptoměny? Vstupní investice není tak vysoká, jak se může zdát


Decentralizovaná databáze ověřování plateb nefunguje jako blockchain, který vypisuje celou historii transakcí a s narůstajícím počtem je databáze stále delší a komplikovanější. Tangle si vybírá jen dvě náhodné transakce z minulosti, vysvětlil Sønstebø.

Zda je tato měna životaschopná, musí teprve prokázat. Nyní ji stejně jako bitcoin ohrožují velké výkyvy kurzu kvůli finančním spekulacím. Pokud by cena ioty příliš kolísala vůči dolaru nebo euru, velké firmy mohou přestat mít o projekt zájem. Schiener nicméně tvrdí, že iota je společně s měnou ethereum nejvíce inovativním projektem ve skupině altcoinů, tedy konkurentů bitcoinu.

Vývoj kurzu měny iota vůči dolaru a bitcoinu:

Související články:

Konec hry? Čína chce zastavit těžbu bitcoinů na svém území

Na kryptoměnách bohatnou i státy. Hesensko chce prodat zabavené bitcoiny

Ripple je prvním altcoinem, jehož hodnota přesáhla 100 miliard dolarů



Čtěte také

 Robert Fico

Fico čelí obvinění. Slovenská policie jej stíhá kvůli podpoře rasismu

Slovenská policie obvinila expremiéra a šéfa nejsilnější vládní strany Směr-sociální…

5. prosince 2019

Ilustrační foto

Chyby v čerpání u 9 z 10 projektů. Brusel vyzývá Česko k vlastnímu auditu

Závěrečná zpráva auditu Evropské komise k údajnému střetu zájmů premiéra Andreje Babiše…

5. prosince 2019

 Paroplynka Počerady, ilustrační foto

Spotřeba plynu v Česku roste. Paroplynka v Počeradech jede naplno

Cena plynu padá, elektřina z uhlí stojí více. Společnosti ČEZ proto vyplatí, aby plynové…

5. prosince 2019

Netopýr, ilustrační foto

Klima, nebo biodiverzita? Vědci řeší, jak ochránit netopýry před smrtícími turbínami

Má přednost ochrana klimatu před ochranou biodiverzity? Na tuto otázku se snaží odpovědět…

5. prosince 2019

Radar izraelské firmy Elta, ilustrační foto

Podepsáno. Česko nakoupí izraelské radary za tři a půl miliardy korun

Česká armáda koupí od Izraele osm mobilních 3D radiolokátorů za 3,5 miliardy korun. První…

5. prosince 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Stres je všudypřítomný. Jak se jej zbavit?
Do čeho Češi nejčastěji spoří a investují
Nechodíte rádi do banky? Nevadí, již nemusíte
Stovky korun protopíme zbytečně. Jak šetřit teplo?
Češi platí za teplo tři procenta z hrubé mzdy, pětkrát více než Němci
Auta
Nový mýtný systém v provozu
Tři roky, čtyři značky: Jozef Kabaň se ve skupině BMW neprosadil, vrací se pod křídla koncernu
VCHD Cargo investuje do vozového parku
V nejnovějších testech Euro NCAP opět zářila Tesla. Zato Volkswagenu Sharan upadly dveře
Srovnávací test: Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports vs. BMW F 850 GS Adventure
Hry pro příležitostné hráče