Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Virtuální měna iota, ilustrační obrázek
Virtuální měna iota, ilustrační obrázek
Autor: Profimedia.cz

Měna robotů a internetu věcí. Korporace zajímá kryptoměna iota

16. ledna 2018, 10:07  -  frn
Virtuální měna iota, ilustrační obrázek
Virtuální měna iota, ilustrační obrázek
Autor: Profimedia.cz
16. ledna 2018, 10:07

Kryptoměna iota má v budoucnu umožnit platby mezi roboty a stroji obecně. Její tržní kapitalizace překročila dvě stě miliard korun a zajímá velké koncerny - Volkswagen, Bosch, Deutsche Telekom, Microsoft.

Nadaci Iota založili v roce 2015 v Berlíně David Sønstebø a Dominik Schiener. Nadace má kontrolu nad stejnojmennou měnou.

Nyní je podle serveru coinmarketcap.com s 9,8 miliardy dolarů (204 miliard korun) desátou nejhodnotnější virtuální měnou. Samotný Schiener tvrdí, že jejich strategií není to, aby jejich projekt měl co nejvyšší kapitalizaci. Od současného „šílenství“ na trzích s kryptoměnami se distancuje.

Měna má sloužit jako páteřní platidlo v autonomní ekonomice strojů. „Pokud chcete využít potenciál internetu věcí, musíte dovolit, aby si stroje navzájem (za služby) platily,“ vysvětlil Schiener. S tím souhlasí i manažeři z automobilky Volkswagen. Pokud se rozšíří použití autonomních vozidel, taková auta by měla samostatně platit i za parkování nebo tankování.

„Pokud vozidla platí za parkování a nabíjení, potřebují k tomu bezpečnou technologii,“ souhlasí Johann Jungwirth, šéf pro digitalizaci automobilky VW. Proto jedná se zakladateli této měny. Jungwirth počítá s tím, že se v budoucnu bude jednat o miliardy transakcí denně.


Jak se těží na kolejích:

Nová zábava na kolejích: studenti těží kryptoměny za peníze univerzit


Zájem o tuto technologii mají i další velké firmy nejen z Německa. Deutsche Telecom, Microsoft, Innogy, Bosch, Fujitsu.

Iota je alternativou k bitcoinu. Není ale založena na technologii blockchain, ale takzvané technologii tangle. Objem měny je navíc zafixován, takže ji nelze těžit. Bosch chce využít měnu právě pro finanční transakce mezi stroji.

Manager Magazin zdůraznil, že se projekt liší od původně anarchokapitalistického bitcoinu, který chtěl být decentralizovanou měnou, jež obchází tradiční finanční instituce. Tvůrci měny iota naopak hodlají spolupracovat s průmyslem, vládami i centrálními bankami. Velké firmy podle Schienera chtějí spolehlivé řešení s tím, že za finanční transakce nebudou platit žádné poplatky.

Iota je synonymem pro deváté písmeno řecké abecedy, jež se označuje jako nejmenší písmenko. Měna má sloužit zejména pro mikroplatby. Aby se vyplatila firmám používat, netěží se, dodal jeden ze zakladatelů David Sønstebø. Odpadá energeticky náročné dolování měny, jako je tomu u jejích konkurentů.


Těžba kryptoměn není jen pro vyvolené. Čtěte, jak na to:

Jak těžit kryptoměny? Vstupní investice není tak vysoká, jak se může zdát


Decentralizovaná databáze ověřování plateb nefunguje jako blockchain, který vypisuje celou historii transakcí a s narůstajícím počtem je databáze stále delší a komplikovanější. Tangle si vybírá jen dvě náhodné transakce z minulosti, vysvětlil Sønstebø.

Zda je tato měna životaschopná, musí teprve prokázat. Nyní ji stejně jako bitcoin ohrožují velké výkyvy kurzu kvůli finančním spekulacím. Pokud by cena ioty příliš kolísala vůči dolaru nebo euru, velké firmy mohou přestat mít o projekt zájem. Schiener nicméně tvrdí, že iota je společně s měnou ethereum nejvíce inovativním projektem ve skupině altcoinů, tedy konkurentů bitcoinu.

Vývoj kurzu měny iota vůči dolaru a bitcoinu:

Související články:

Konec hry? Čína chce zastavit těžbu bitcoinů na svém území

Na kryptoměnách bohatnou i státy. Hesensko chce prodat zabavené bitcoiny

Ripple je prvním altcoinem, jehož hodnota přesáhla 100 miliard dolarů



Čtěte také

Kryptoměny  Facebook, ilustrační foto

Obavy z digitální ekonomiky: ministři G7 vyzvali k přísné kontrole kryptoměn

Digitální měny, jako je i plánovaná libra od Facebooku, vyvolávají vážné obavy a musejí…

před 8 hodinami

Praha  Spalovna Malešice, ilustrační foto

Více odpadků do Malešic. Pražské služby chtějí navýšit kapacitu spalovny

Správně se jim má říkat zařízení na energetické využití odpadu neboli ZEVO, mezi lidmi…

před 8 hodinami

 Jan Brož

Mistři trafikanti

Kdo žije v představě, že politické výměnky jsou ryze českou specialitou, nechť se podívá…

před 8 hodinami

 Ministr vnitra Jan Hamáček a premiér Andrej Babiš

Babiš k vládní krizi: Buď najdeme řešení příští týden, nebo až po prázdninách

Pokud se situace na ministerstvu kultury nevyřeší na schůzce s prezidentem Milošem…

před 10 hodinami

 Dobíjecí stanice ČEZ, ilustrační foto

ČEZ zrychluje na poli elektromobility. Za rok zdvojnásobil počet rychlodobíjecích stanic na 100

Energetická firma ČEZ za poslední rok zdvojnásobila počet rychlodobíjecích stanic pro…

před 10 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Nemějte strach z předmanželské smlouvy
Kolik stojí tepelná čerpadla?
Jak vysoký je v roce 2019 příspěvek na živobytí?
Zkuste mít dovolenou bez problémů
Získejte zpět daň z příjmu při odchodu do důchodu během roku
Auta
Video: Srovnání nového BMW M135i se starší M140i názorně…
Šestikolová monstra stále táhnou, Hennessey představuje už druhé takové auto. Říká mu Goliáš
Také Mercedes-AMG GLC 43 prošel faceliftem. Přeplňovaný šestiválec teď nabídne 390 koní
Test Kawasaki Versys 1000: Hit the Road Jack!
Právě vychází časopis Motocykl 7+8/2019
Hry pro příležitostné hráče