Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Hypotéka i pro pouhé družstevníky

Máte možnost odkoupit podíl z družstevního bytu? Nevíte, jak by to bylo s jeho…

S Erikem Štefanovičem o digitalizaci, BIM a úspěšných projektech bytových domů

Skupina firem DELTA s hlavním sídlem v rakouském Welsu patří k vedoucím společnostem v…

MBA Management ve zdravotnictví: správná volba pro lékaře i manažery

V oblasti zdravotnických oborů získává titul MBA stále větší význam a často je jedním z…

Spotřeba pohonných hmot, ilustrační foto
Spotřeba pohonných hmot, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Konec podvodů s údaji o spotřebě: za tři roky se má měřit v reálném provozu

13. března 2018, 06:05  -  frn
Spotřeba pohonných hmot, ilustrační foto
Spotřeba pohonných hmot, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
13. března 2018, 06:05

Evropská komise hodlá zabránit podvodům ohledně deklarované spotřeby pohonných hmot u nově prodávaných automobilů, což souvisí také s produkcí oxidu uhličitého. Navrhuje, aby se od roku 2021 spotřeba aut měřila v reálném provozu. To má zabránit manipulacím, ke kterým dochází během měření v laboratorních podmínkách, a zajistit rovné podmínky na trhu s osobními automobily.

Spotřeba pohonných hmot spalovacích motorů je často výrazně vyšší, než uvádějí automobilky. Tomu chce zabránit Evropská komise a prosadit, aby se měření spotřeby paliva nových automobilů provádělo v reálném provozu a nikoliv v laboratoři. Změna by měla platit od roku 2021, informoval německý deník Süddeutsche Zeitung.

Podle něj má návrh velkou podporu členských zemí, i když zrovna Německo, kde se vyrobí šest milionů vozů ročně, se ke změně zatím nevyjádřilo.

Evropská komise plánuje podmínky pro evropské automobilky zpřísnit v tom smyslu, že by měřící přístroje měly být přítomny ve vozech během reálného provozu. Oficiální návrh chce Evropská komise předložit 5. dubna 2018, následně jej musí projednat Evropský parlament a odsouhlasit členské země.

Cílem je zabránit tomu, aby se údaje o spotřebě deklarované výrobci výrazně lišily od hodnot naměřených v reálném provozu. Nezisková organizace ICCT Europe loni uvedla, že se tyto hodnoty v průměru rozcházejí o 42 procent.


Jak se liší deklarovaná spotřeba v reálném provozu:

Spirála lží: emise i spotřeba jsou skoro o polovinu vyšší, než tvrdí výrobci


I když se v září 2017 zavedl nový testovací cyklus WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) a také RDE (Real Driving Emissions), podle EK to stále nestačí.

Bruselští úředníci tvrdí, že je třeba mít lepší přehled o tom, jaké jsou skutečné hodnoty spotřeby osobních aut a jejich emisí. Přesnější měření v reálném provozu má začít v roce 2021. Jako předobraz má posloužit nový standard v americkém státě Kalifornie, kde má toto měření platit od roku 2019. Nový způsob měření má vyjít ne jedno euro na automobil.

Produkce CO2 automobilů
Emise CO2 se v EU počítají jako průměr u vozového parku jednotlivých automobilek. Od roku 2021 by to mělo být 95 g/km. Spotřeba jednoho litru benzínu na 100 kilometrů odpovídá 23 g/km CO2. U nafty to je 27 g/km CO2. Při hodnotě 95 g/km by tak měla být průměrná spotřeba automobilů 4,06 litrů benzínu, či 3,54 litrů nafty na 100 km. Kalkulačka výpočtu emisí CO2 na základě spotřeby automobilu je dostupná například ZDE. Průměrná hodnota emisí oxidu uhličitého u nových aut v zemích EU činila v roce 2015 podle evropské agentury pro životní prostředí EEA 119,6 gramů na kilometr.

Nový návrh pochází z Francie a má mít podporu Nizozemska, Dánska, Belgie, Švédska, Slovinska a Irska. Měřící software by měl být chráněn před manipulací tím, že k datům bude možný přístup pouze s dalším přístrojem. Vnitrostátní orgány by měly mít povinnost každoročně kontrolovat předem dané procento nově registrovaných vozidel.


Další zajímavosti ze světa automobilů čtěte na webu Autobible.cz


Nově sesbíraná data mají sloužit také k využití pro hodnocení plnění cílů pro emise v roce 2024. Loni v listopadu EK navrhla nové limity pro emise oxidu uhličitého. Do roku 2025 mají automobilky snížit emise CO2 ve svých vozových parcích o 15 procent, do roku 2030 o 30 procent. Čeká se na schválení v europarlamentu a členských zemích.

V Německu dosud vlažný postoj vlády Angely Merkelové kritizují Zelení. „Místo toho, aby se stanovily lepší mechanismy pro kontrolu spotřeby, je (vládní) velká koalice nadále ochráncem automobilového průmyslu,“ zlobí se zelený poslanec Oliver Krischer. „Jen ti, kteří vyrábějí nejčistší automobily, mají budoucnost na světovém trhu,“ zdůraznil.

Dále čtěte:

Neprodejný mercedes: podnikatelka chce zpátky peníze za toxický diesel

Němci už nekupují diesely, prodejci bojují o přežití

Škoda Auto chce snižovat emise. Do Číny bude přepravovat díly vlakem

Noční můra automobilek: solární město na Floridě nechce ani auta. Ostatní se mají přidat



Čtěte také

elektrárna Počerady

Energetická jistota: stát hodlá elektrárnám začít platit za pohotovost od roku 2025

Ministerstvo průmyslu předběžně počítá, že zhruba za pět let by v Česku mohly začít…

před 4 hodinami

 Nový byt, ilustrační foto

Pojišťovny se chtějí vyhnout zdanění, nabízejí 10 miliard na dostupné bydlení

Pojišťovny chtějí investovat deset miliard korun do dostupného bydlení a sociálních…

před 5 hodinami

 Boeing 737

Odstavení letadel 737 MAX srazilo zisk Boeingu o polovinu

Čistý zisk amerického výrobce letecké techniky Boeing se ve třetím čtvrtletí meziročně…

před 6 hodinami

 Majitel CK Geotour Zdeněk Kukal

Majitel cestovky Geotour Kukal: Dusí nás populistická politika státu

Cestovní ruch je penny business - to znamená, že je postaven na nízkých maržích. Ohrozit…

před 6 hodinami

Miloš Zeman

Více moci pro Zemana. Prezident chce navrhovat vlastní zákony

Prezident Miloš Zeman chce uchvátit to, co se nepovedlo v éře budování státu ani T. G.…

před 6 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak stoupnout v očích zaměstnavatele? Titul má dnes skoro každý, na ERASMUS+ si však troufnou jen někteří
Co je dobré vědět o vratné jistotě u pronájmu?
Proč nepracovat na „procenta“?
Fotky a obrázky z internetu: kdy je možné je použít?
Máte volné peníze? A chcete, aby jich bylo víc?
Auta
Scania představuje novou generaci autobusů Citywide
Na výši slevy u ojetiny se výrazně podílí barva. Nejvíce ušetříte s béžovou
Jméno i podobu první elektrické Mazdy předčasně vyzradila média. MX-30 ujede až 240 km
Seznam kandidátů na Auto roku 2020 obsahuje dvě Škody, Teslu Model 3, nový Golf i Ferrari F8 Tributo
Tempomat Hyundai se přizpůsobí vašemu stylu jízdy. Ale jen pokud nejezdíte moc agresivně
Hry pro příležitostné hráče