Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Protext Video: Konference CyberCon Brno 2019

Moderní technologie jako nástroj vládnutí, sociální inženýrství, novinky z oblasti…

Pronajaté auto vás může vyjít levněji než vlastní

Dvě třetiny Čechů si pořizují vozy maximálně za 200 000 korun. Volí tedy často starší…

Jak absolventi hodnotí náplň MBA studia? Zjistili jsme v unikátním průzkumu!

Jsou absolventi MBA studia spokojeni s jeho obsahovou náplní? Jak hodnotí odbornou a…

Spotřeba pohonných hmot, ilustrační foto
Spotřeba pohonných hmot, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Konec podvodů s údaji o spotřebě: za tři roky se má měřit v reálném provozu

13. března 2018, 06:05  -  frn
Spotřeba pohonných hmot, ilustrační foto
Spotřeba pohonných hmot, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
13. března 2018, 06:05

Evropská komise hodlá zabránit podvodům ohledně deklarované spotřeby pohonných hmot u nově prodávaných automobilů, což souvisí také s produkcí oxidu uhličitého. Navrhuje, aby se od roku 2021 spotřeba aut měřila v reálném provozu. To má zabránit manipulacím, ke kterým dochází během měření v laboratorních podmínkách, a zajistit rovné podmínky na trhu s osobními automobily.

Spotřeba pohonných hmot spalovacích motorů je často výrazně vyšší, než uvádějí automobilky. Tomu chce zabránit Evropská komise a prosadit, aby se měření spotřeby paliva nových automobilů provádělo v reálném provozu a nikoliv v laboratoři. Změna by měla platit od roku 2021, informoval německý deník Süddeutsche Zeitung.

Podle něj má návrh velkou podporu členských zemí, i když zrovna Německo, kde se vyrobí šest milionů vozů ročně, se ke změně zatím nevyjádřilo.

Evropská komise plánuje podmínky pro evropské automobilky zpřísnit v tom smyslu, že by měřící přístroje měly být přítomny ve vozech během reálného provozu. Oficiální návrh chce Evropská komise předložit 5. dubna 2018, následně jej musí projednat Evropský parlament a odsouhlasit členské země.

Cílem je zabránit tomu, aby se údaje o spotřebě deklarované výrobci výrazně lišily od hodnot naměřených v reálném provozu. Nezisková organizace ICCT Europe loni uvedla, že se tyto hodnoty v průměru rozcházejí o 42 procent.


Jak se liší deklarovaná spotřeba v reálném provozu:

Spirála lží: emise i spotřeba jsou skoro o polovinu vyšší, než tvrdí výrobci


I když se v září 2017 zavedl nový testovací cyklus WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) a také RDE (Real Driving Emissions), podle EK to stále nestačí.

Bruselští úředníci tvrdí, že je třeba mít lepší přehled o tom, jaké jsou skutečné hodnoty spotřeby osobních aut a jejich emisí. Přesnější měření v reálném provozu má začít v roce 2021. Jako předobraz má posloužit nový standard v americkém státě Kalifornie, kde má toto měření platit od roku 2019. Nový způsob měření má vyjít ne jedno euro na automobil.

Produkce CO2 automobilů
Emise CO2 se v EU počítají jako průměr u vozového parku jednotlivých automobilek. Od roku 2021 by to mělo být 95 g/km. Spotřeba jednoho litru benzínu na 100 kilometrů odpovídá 23 g/km CO2. U nafty to je 27 g/km CO2. Při hodnotě 95 g/km by tak měla být průměrná spotřeba automobilů 4,06 litrů benzínu, či 3,54 litrů nafty na 100 km. Kalkulačka výpočtu emisí CO2 na základě spotřeby automobilu je dostupná například ZDE. Průměrná hodnota emisí oxidu uhličitého u nových aut v zemích EU činila v roce 2015 podle evropské agentury pro životní prostředí EEA 119,6 gramů na kilometr.

Nový návrh pochází z Francie a má mít podporu Nizozemska, Dánska, Belgie, Švédska, Slovinska a Irska. Měřící software by měl být chráněn před manipulací tím, že k datům bude možný přístup pouze s dalším přístrojem. Vnitrostátní orgány by měly mít povinnost každoročně kontrolovat předem dané procento nově registrovaných vozidel.


Další zajímavosti ze světa automobilů čtěte na webu Autobible.cz


Nově sesbíraná data mají sloužit také k využití pro hodnocení plnění cílů pro emise v roce 2024. Loni v listopadu EK navrhla nové limity pro emise oxidu uhličitého. Do roku 2025 mají automobilky snížit emise CO2 ve svých vozových parcích o 15 procent, do roku 2030 o 30 procent. Čeká se na schválení v europarlamentu a členských zemích.

V Německu dosud vlažný postoj vlády Angely Merkelové kritizují Zelení. „Místo toho, aby se stanovily lepší mechanismy pro kontrolu spotřeby, je (vládní) velká koalice nadále ochráncem automobilového průmyslu,“ zlobí se zelený poslanec Oliver Krischer. „Jen ti, kteří vyrábějí nejčistší automobily, mají budoucnost na světovém trhu,“ zdůraznil.

Dále čtěte:

Neprodejný mercedes: podnikatelka chce zpátky peníze za toxický diesel

Němci už nekupují diesely, prodejci bojují o přežití

Škoda Auto chce snižovat emise. Do Číny bude přepravovat díly vlakem

Noční můra automobilek: solární město na Floridě nechce ani auta. Ostatní se mají přidat



Čtěte také

Události  Demonstrace v Hongkongu, ilustrační foto

Made in USA. Hongkongská policie rozhání protesty americkým slzným plynem

Slzný plyn a gumové projektily, kterými hongkongská policie rozhání demonstranty, se…

před 3 hodinami

 Vaporizace, ilustrační foto

Uživatelé elektronických cigaret se vracejí ke kouření. Utíkají od podivných nemocí a silné závislosti

Záhadná plicní onemocnění, exploze během užívání, závislost a další komplikace. Boom…

před 3 hodinami

 Plynovod - ilustrační foto

Česko bude mít nový plynovod za 4,1 miliardy. O stavbu se podělí Italové, Belgičané a Češi

Jedna z největších letošních veřejných soutěží v oboru energetiky již má konkrétní vítěze…

před 9 hodinami

 Premiér Andrej Babiš, ministryně financí Alena Schillerová a ministr průmyslu Karel Havlíček

Vláda schválila rozpočet na příští rok. Prioritami jsou investice, vyšší důchody či výdaje na výzkum

Vláda dnes jednomyslně schválila návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 40…

16. září 2019

Ondřej Stratilík

Kosovský bumerang

Jeden z největších českých bojovníků proti diplomatickému uznání Kosova je ministr obrany…

16. září 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak se zvýšení minimální mzdy dotkne zaměstnanců?
Topná sezóna začala. Kolik zaplatíte za dřevo a uhlí?
Komu ještě pojišťovna může přispět na brýle?
Můžete pracovat na rodičovské dovolené?
A co když to na veterině nevyjde, musím zaplatit?
Auta
CzechToll dokončil výrobu palubních jednotek
Konceptem Simplex se Mercedes vrací na začátek 20. století k modelu 35 HP
Kvíz: Poznáte auto na fotografii?
Speciální Dacia Duster ve vosím zbarvení vypadá dobře. Koupit si ji ale nemůžete
Od šicích strojů k autům: Opel slaví 120 let
Hry pro příležitostné hráče