Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Těžba uhlí, ilustrační foto
Těžba uhlí, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Elektromobil je čistší než auto se spalovacím motorem, i když ho pohání energie z uhlí

24. ledna, 13:17  -  František Novák
Těžba uhlí, ilustrační foto
Těžba uhlí, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
24. ledna, 13:17

Automobily s elektrickým motorem jsou vždy ekologičtější, než je tomu u vozů se spalovacím motorem. K tomuto zjištění dospěla analytická společnost Bloomberg New Energy Finance (BNEF). Elektromobily podle analýzy BNEF produkují o 40 procent méně oxidů uhličitého než auta se spalovacím motorem, i když využívají elektřinu z fosilních zdrojů, jako je třeba uhlí.

Častá kritika toho, že elektromobily jsou stejně škodlivé jako běžná auta, pokud jezdí na elektřinu, která se získává z uhlí, plynu nebo ropy, je neoprávněná. Tvrdí to analytici firmy Bloomberg New Energy Finance (BNEF).

I když se baterie v automobilu dobíjejí z elektřiny vyrobené z fosilních paliv, produkují o dvě pětiny méně ekvivalentu oxidu uhličitého než automobily s motory, které spalují benzín nebo naftu. Takže i v zemích, kde se ve velké míře spaluje uhlí v elektrárnách, jako je Čína, má podpora elektromobilů z hlediska dopadů na životní prostředí smysl.

V následujících letech bude tento rozdíl dále stoupat s tím, jak se bude zvyšovat podíl obnovitelných zdrojů energie na globálním energetickém mixu. Například ve Velké Británii by měly emise z dopravy do roku 2040 klesnout o 90 procent.

Analytik BNEF Colin McKerracher tvrdí, že automobily se spalovacími motory za celou dobu, co jsou v provozu, produkují stejné množství skleníkových plynů. „Emise na ujetý kilometr jsou stále stejné. U elektromobilu ale budou klesat s tím, jak se bude zvyšovat podíl zelené elektřiny v energetickém mixu,“ zdůraznil McKerracher.

Společnost BNEF spočítala, že elektřina, která se používá pro dobíjení elektrických automobilů, pocházela v roce 2018 z 38 procent z uhlíkově neutrálních zdrojů a do roku 2040 by měl tento podíl narůst na 63 procent. Nové technologie totiž v následujících letech umožní uživatelům při dobíjení baterií využívat ve větší míře elektřinu vyrobenou z obnovitelných zdrojů.

Analýza ale nepočítá s uhlíkovou stopou spojenou s výrobou baterií a těžbou vzácných kovů, které se při jejich výrobě používají. Také nebere v úvahu, jak bude energeticky náročné baterie recyklovat.

Elektromobily nyní tvoří na celkových prodejích osobních vozů podíl 1,8 procenta, v roce 2040 by to mělo být 55 procent. Podle britské pobočky poradenské firmy Deloitte by měla být pořizovací cena a provoz elektromobilů do konce roku 2021 na stejné úrovni jako v případě automobilů se spalovacím motorem.

Dále čtěte:

Baterie elektrovozů jako virtuální elektrárna. Energetici chtějí zapojit evropské automobilky

Největší bateriové úložiště v Česku postaví Siemens. Vyjde na 67 milionů

Čína chladí lithiovou horečku. Cena suroviny letos klesla o pětinu

Austrálie se probouzí z lithiové kocoviny. Těžaři reagují na propad ceny o třetinu

Chceš, nechceš, musíš! Nucení automobilek do elektromobilů se prodraží


Čtěte také

Euro TV
 Václav Bruna

Majitel miliónového koně Peruána vzpomíná

Vzpomínková kniha lékaře, majitele trojnásobného vítěze Velké pardubické i prvního…

před 5 hodinami

 Home Credit, ilustrační foto

Kellner odkládá vstup Home Creditu na burzu v Hongkongu. Kvůli náladě na trhu i v ulicích

Česká miliardářská jednička Petr Kellner pravděpodobně odloží primární úpis akcií na…

před 6 hodinami

 Předseda spolku Milion Chvilek Mikuláš Minář

Odvolání Benešové, nebo další protesty. Milion chvilek dá na Letné Babišovi ultimátum

Při sobotní demonstraci na Letné chce spolek Milion chvilek dát premiérovi Andreji…

před 6 hodinami

 Nigel Farage, šéf Brexit Party

Farage pomohl Johnsonovi. V některých obvodech nepostaví kandidáty proti konzervativcům

Lídr britské protiunijní Strany pro brexit Nigel Farage dnes oznámil, že jeho uskupení v…

před 7 hodinami

Praha  Spodní část Václavského náměstí, vizualizace

Praha opraví spodní část Václavského náměstí. Revitalizace vyjde na 327 milionů korun

Oprava spodní části pražského Václavského náměstí vyjde Prahu na zhruba 326,6 milionu…

před 8 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 15 | Průměrné hodnocení: 2.67

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Svátek 17. listopadu vychází letos na neděli, zůstanou obchody otevřené?
Úzkost a stres pomůže léčit virtuální realita
Jak a kdy vám může pronajimatel zvýšit nájem?
Stát zastropuje slevy v dopravě
Poslanci schválili zvýšení rodičovské. Co vše se změní?
Auta
Škoda Octavia IV (2020): Technické údaje všech motorizací
Škoda Octavia IV do detailu: Prohlédněte si s námi novou generaci českého bestselleru
Kvíz: Poznáte, které socialistické auto je na fotce?
Galerie: Motocyklové novinky pro rok 2020 na veletrhu EICMA
Elektrickým Géčkem zatím jezdí Arnold. Mercedes ale takový model chystá i pro ostatní
Hry pro příležitostné hráče