Dobíjecí stanice pro elektromobil, ilustrační foto
Dobíjecí stanice pro elektromobil, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Baterie elektrovozů jako virtuální elektrárna. Energetici chtějí zapojit evropské automobilky

22. ledna, 15:08  -  František Novák
Dobíjecí stanice pro elektromobil, ilustrační foto
Dobíjecí stanice pro elektromobil, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
22. ledna, 15:08

Energetické společnosti E.ON a EDF se připojily k projektu japonské automobilky Nissan, která společně s italskou firmou Enel začala v Dánsku testovat síť obousměrných nabíječek, jež umí pokrýt zvýšenou poptávku po elektřině v době špičky. Francouzská a německá společnost chce kromě Nissanu pro projekt „vehicle-to-grid“ získat i evropské automobilky. Majitelé elektromobilů, jež si budou dobíjet auto mimo špičku, mohou mít provoz auta zdarma.

Jezdit s autem zdarma? Utopický sen by se mohl splnit do několika let majitelům elektromobilů, pokud se v Evropě rozšíří koncept oboustranného dobíjení elektromobilů, jenž se nazývá „vehicle-to-grid“. Loni tento projekt začala testovat japonská automobilka Nissan s italským energetickým koncernem Enel v Dánsku.

Nyní Nissan začal spolupracovat také s francouzskou firmou EDF a německou společností E.ON. Energetičtí giganti doufají, že se k této technologii připojí i další výrobci automobilů v Evropě, a podpoří tak prodej elektromobilů, který se zatím bez dotací nedaří ve větší míře v zemích EU prosazovat.

Německo a Francie jsou dvěma největšími ekonomikami na kontinentu, proto by úspěch projektu v těchto zemích měl mít zásadní vliv na rozšíření elektromobility.

na objednávku Škoda Citigo-e iV
Elektromotor
Automatická
Motor:
61 kW
Výbava:
Style
421 302 Kč
s DPH
na objednávku Mazda CX-30
Benzín
Manuální
Motor:
2.0 Skyactiv/90 kW
Výbava:
Skyaktiv-G
557 653 Kč
s DPH
na objednávku Volvo XC60
Nafta
Manuální
Motor:
D3
Výbava:
Momentum
984 777 Kč
s DPH
skladem Lexus NX
Hybrid
Automatická
Motor:
300h AWD
Výbava:
Luxury
1 280 000 Kč
s DPH
na objednávku Audi Q7
Nafta
Automatická
Motor:
45 TDI quattro 170kW
Výbava:
Q7
22 968 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Touareg
Nafta
Automatická
Motor:
3.0 TDI 210kW 4x4 AT
Výbava:
Elegance
1 442 232 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Passat
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI 110 kW
Výbava:
Business
585 810 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Santa Fe
Benzín
Automatická
Motor:
2.4 GDI e-CVVT 4x4 AT
Výbava:
Confidence
794 990 Kč
s DPH
na objednávku Volvo XC90
Nafta
Automatická
Motor:
B5 AWD
Výbava:
Momentum
1 453 405 Kč
s DPH
skladem Hyundai Tucson
Benzín
Manuální
Motor:
1.6 GDi 97 kW
Výbava:
TUCSON
444 990 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Kamiq
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 TSI/70 kW
Výbava:
Ambition
368 505 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 kombi
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i CVVT 73 kW
Výbava:
Start
324 990 Kč
s DPH

Energetické firmy si nechtějí nechat utéct příležitost prodat řidičům více elektřiny, na druhou stranu chtějí předejít tomu, aby byla ve špičce síť neúměrně zatížena a destabilizována. Služba V2G (vehicle-to-grid) by měla toto riziko snížit a motivovat majitele elektrických vozů, aby dobíjeli auta mimo špičku. Za to by měli dobíjení zdarma (v případě Dánska se počítá dokonce s ročním ziskem ve výši 1300 eur, což je v přepočtu přes 33 tisíc korun).


Lithiové baterie. Do roku 2030 nejlevnější varianta pro ukládání energie


E.ON pracuje s Nissanem také na vývoji softwaru, jenž by dokázal předpovídat špičku v poptávce po elektřině. Francouzský koncern EDF, ve kterém vláda vlastní téměř 84 procent akcií, spolupracuje s kalifornskou společnosti Nuvve na vybudování velké sítě V2G chytrých dobíjecích stanic ve Velké Británii, kde by jich mělo být 1500.

Spolupráce by se měla rozšířit i do ostatních zemí v Evropě. EDF chce být do roku 2022 hlavní energetickou firmou poskytující dobíjení elektromobilů ve Francii, Velké Británii, Itálii a Belgii.

Obecně by baterie z elektrických automobilů mohly v budoucnu hrát roli virtuálních záložních elektráren, protože elektromobily jsou v provozu v průměru deset procent času během 24 hodin. Šéf pro elektrickou mobilitu italské firmy Enel Alberto Piglia prohlásil, že trh s elektromobily poroste v následujících letech exponenciálně a s tím bude souviset nárůst nabídky energetických služeb. Proto Enel V2G podporuje.

Ředitel firmy Nuvve Gregory Poilasne připustil, že zatím pro větší rozšíření oboustranných dobíjecích stanic v Evropě chybí společný standard. Kritici této technologie upozorňují na to, že časté nabíjení a vybíjení akumulátorů zkracuje jejich životnost. Baterie přitom tvoří až třetinu ceny elektromobilu.

Dále čtěte:

Chceš, nechceš, musíš! Nucení automobilek do elektromobilů se prodraží

Největší bateriové úložiště v Česku postaví Siemens. Vyjde na 67 milionů

Čína chladí lithiovou horečku. Cena suroviny letos klesla o pětinu

Austrálie se probouzí z lithiové kocoviny. Těžaři reagují na propad ceny o třetinu


Čtěte také

 Prezident Miloš Zeman

Zeman: Turecko se v Sýrii dopustilo válečných zločinů

Turecko se při vojenské operaci na severu Sýrie dopustilo válečných zločinů, nemělo by…

před 3 hodinami

Praha Slovanská epopej

Slovanská epopej se přesune do Moravského Krumlova. Zůstane tam pět let

Praha zapůjčí Slovanskou epopej Alfonse Muchy na zámek v Moravském Krumlově. Obrazy tam…

před 3 hodinami

Rybolov, ilustrační foto

Rybáři na Baltu musí výrazně omezit lov. Regulace dopadne i na turisty

Sleď i treska jsou v Baltském moři v ohrožení. Proto kvóty na další rok výrazně klesly,…

před 5 hodinami

Tým vědců z technologického institutu v Karlsruhe (KIT) zkoumá využití vápníku v elektrických bateriích.

Jak nahradit drahé lithium? V Německu zkoušejí baterie s vápníkem

Vědci hledají řešení, jak při stoupající poptávce po akumulátorech nahradit kov lithium,…

před 5 hodinami

Guvernér Bank of England Mark Carney

Šéf Bank of England varuje byznys: Pokud nezačnete chránit klima, zbankrotujete

Guvernér centrální banky Spojeného království Mark Carney ostrým tónem varoval firmy,…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Čeho se nejvíce bojí začínající řidiči?
O kolik je zboží z DM drogerie v Česku dražší než v Německu?
Co když srazíte autem nějaké zvíře?
Počítač, internet a děti: Ano, či ne?
Pět příznivých důchodových zpráv pro rok 2020
Auta
Galerie: Na návštěvě v Lingottu, bývalé továrně Fiatu s…
Za volantem Range Roveru Velar SVA Dynamic Edition: Do roka a do dne
Každá funkce nemůže mít vlastní tlačítko, říká ergonom Škodovky
Mercedes–AMG C63 přijde o motor V8. Místo něj dostane čtyřválec
Pátý člen řady motorů Scania 13 l
Hry pro příležitostné hráče