Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Češi si oblíbili nákupy ze zahraničí

Globalizace je znát v každém odvětví a nakupování není výjimkou. Dnes lidé čím dál víc…

Zabezpečení vozu proti krádeži vám zlevní pojištění

Většina dnešních moderních vozů je zabezpečena alarmem, který vás upozorní na neoprávněné…

Immofinanz a O2 prodloužily své partnerství

Společnost Immofinanz prodloužila na konci roku 2018 smlouvu se společností O2, hlavním…

Baterie elektrovozů jako virtuální elektrárna. Energetici chtějí zapojit evropské automobilky

22. ledna, 15:08  -  František Novák
22. ledna, 15:08

Energetické společnosti E.ON a EDF se připojily k projektu japonské automobilky Nissan, která společně s italskou firmou Enel začala v Dánsku testovat síť obousměrných nabíječek, jež umí pokrýt zvýšenou poptávku po elektřině v době špičky. Francouzská a německá společnost chce kromě Nissanu pro projekt „vehicle-to-grid“ získat i evropské automobilky. Majitelé elektromobilů, jež si budou dobíjet auto mimo špičku, mohou mít provoz auta zdarma.

Jezdit s autem zdarma? Utopický sen by se mohl splnit do několika let majitelům elektromobilů, pokud se v Evropě rozšíří koncept oboustranného dobíjení elektromobilů, jenž se nazývá „vehicle-to-grid“. Loni tento projekt začala testovat japonská automobilka Nissan s italským energetickým koncernem Enel v Dánsku.

Nyní Nissan začal spolupracovat také s francouzskou firmou EDF a německou společností E.ON. Energetičtí giganti doufají, že se k této technologii připojí i další výrobci automobilů v Evropě, a podpoří tak prodej elektromobilů, který se zatím bez dotací nedaří ve větší míře v zemích EU prosazovat.

Německo a Francie jsou dvěma největšími ekonomikami na kontinentu, proto by úspěch projektu v těchto zemích měl mít zásadní vliv na rozšíření elektromobility.

Energetické firmy si nechtějí nechat utéct příležitost prodat řidičům více elektřiny, na druhou stranu chtějí předejít tomu, aby byla ve špičce síť neúměrně zatížena a destabilizována. Služba V2G (vehicle-to-grid) by měla toto riziko snížit a motivovat majitele elektrických vozů, aby dobíjeli auta mimo špičku. Za to by měli dobíjení zdarma (v případě Dánska se počítá dokonce s ročním ziskem ve výši 1300 eur, což je v přepočtu přes 33 tisíc korun).


Lithiové baterie. Do roku 2030 nejlevnější varianta pro ukládání energie


E.ON pracuje s Nissanem také na vývoji softwaru, jenž by dokázal předpovídat špičku v poptávce po elektřině. Francouzský koncern EDF, ve kterém vláda vlastní téměř 84 procent akcií, spolupracuje s kalifornskou společnosti Nuvve na vybudování velké sítě V2G chytrých dobíjecích stanic ve Velké Británii, kde by jich mělo být 1500.

Spolupráce by se měla rozšířit i do ostatních zemí v Evropě. EDF chce být do roku 2022 hlavní energetickou firmou poskytující dobíjení elektromobilů ve Francii, Velké Británii, Itálii a Belgii.

Obecně by baterie z elektrických automobilů mohly v budoucnu hrát roli virtuálních záložních elektráren, protože elektromobily jsou v provozu v průměru deset procent času během 24 hodin. Šéf pro elektrickou mobilitu italské firmy Enel Alberto Piglia prohlásil, že trh s elektromobily poroste v následujících letech exponenciálně a s tím bude souviset nárůst nabídky energetických služeb. Proto Enel V2G podporuje.

Ředitel firmy Nuvve Gregory Poilasne připustil, že zatím pro větší rozšíření oboustranných dobíjecích stanic v Evropě chybí společný standard. Kritici této technologie upozorňují na to, že časté nabíjení a vybíjení akumulátorů zkracuje jejich životnost. Baterie přitom tvoří až třetinu ceny elektromobilu.

Dále čtěte:

Chceš, nechceš, musíš! Nucení automobilek do elektromobilů se prodraží

Největší bateriové úložiště v Česku postaví Siemens. Vyjde na 67 milionů

Čína chladí lithiovou horečku. Cena suroviny letos klesla o pětinu

Austrálie se probouzí z lithiové kocoviny. Těžaři reagují na propad ceny o třetinu


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Jak se počítají srážky ze mzdy při exekuci v roce 2019?
Jak se rok sešel s otcovskou poporodní péčí
Může být vaše hrubá mzda nižší než minimální mzda?
Podrobně a postupně: jak podat své první daňové přiznání v 6 krocích
Kdy budou Velikonoce?
Auta
VW T2 sestavený ze 400 000 kostek LEGO
Jak využít staré baterie z elektromobilů? Nissan je instaloval do nafukovacího stanu
Test BMW M2 Competition: Vážně už BMW není jako dřív?
Největší nesmysl od ABT? Úpravce vylepšil aerodynamiku a podvozek dodávky s výkonem 111 koní
Obojživelné ZILy se nebály ničeho. Sloužily k záchraně sovětských kosmonautů
Technologie
Soutěžte s Kaspersky Lab a vyhrajte spolehlivý antivir pro svůj počítač nebo mobil
Ministryně Nováková ví, proč máme drahá mobilní data. Můžou za to i spotřebitelé
Kvíz: Rozumíte řeči teenagerů na internetu?
Soyo má H310C desku, která podporuje CPU od Skylake až po Coffee Lake Refresh. S DDR3
Soumrak kvalitního videa? Samsung končí s Blu-ray přehrávači
Hry pro příležitostné hráče