Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jak vybrat správný firemní dluhopis?

Úroky na spořících účtech v dnešní době klesají tak závratnou rychlostí, že každý, kdo si…

V Mánesu se budou dražit díla Kokoschky, Zrzavého a Špillara

Sběratelé českého umění mají další šanci rozšířit své sbírky o jedinečná díla. Galerie…

Tipface – sociální síť pro sázkaře

Při zahájení MS 2019 v hokeji, které se odehrává na Slovensku, byl spuštěn velmi…

Dobíjecí stanice pro elektromobil, ilustrační foto
Dobíjecí stanice pro elektromobil, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Baterie elektrovozů jako virtuální elektrárna. Energetici chtějí zapojit evropské automobilky

22. ledna, 15:08  -  František Novák
Dobíjecí stanice pro elektromobil, ilustrační foto
Dobíjecí stanice pro elektromobil, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
22. ledna, 15:08

Energetické společnosti E.ON a EDF se připojily k projektu japonské automobilky Nissan, která společně s italskou firmou Enel začala v Dánsku testovat síť obousměrných nabíječek, jež umí pokrýt zvýšenou poptávku po elektřině v době špičky. Francouzská a německá společnost chce kromě Nissanu pro projekt „vehicle-to-grid“ získat i evropské automobilky. Majitelé elektromobilů, jež si budou dobíjet auto mimo špičku, mohou mít provoz auta zdarma.

Jezdit s autem zdarma? Utopický sen by se mohl splnit do několika let majitelům elektromobilů, pokud se v Evropě rozšíří koncept oboustranného dobíjení elektromobilů, jenž se nazývá „vehicle-to-grid“. Loni tento projekt začala testovat japonská automobilka Nissan s italským energetickým koncernem Enel v Dánsku.

Nyní Nissan začal spolupracovat také s francouzskou firmou EDF a německou společností E.ON. Energetičtí giganti doufají, že se k této technologii připojí i další výrobci automobilů v Evropě, a podpoří tak prodej elektromobilů, který se zatím bez dotací nedaří ve větší míře v zemích EU prosazovat.

Německo a Francie jsou dvěma největšími ekonomikami na kontinentu, proto by úspěch projektu v těchto zemích měl mít zásadní vliv na rozšíření elektromobility.

Energetické firmy si nechtějí nechat utéct příležitost prodat řidičům více elektřiny, na druhou stranu chtějí předejít tomu, aby byla ve špičce síť neúměrně zatížena a destabilizována. Služba V2G (vehicle-to-grid) by měla toto riziko snížit a motivovat majitele elektrických vozů, aby dobíjeli auta mimo špičku. Za to by měli dobíjení zdarma (v případě Dánska se počítá dokonce s ročním ziskem ve výši 1300 eur, což je v přepočtu přes 33 tisíc korun).


Lithiové baterie. Do roku 2030 nejlevnější varianta pro ukládání energie

Úložiště energie, ilustrační foto ( Autor: JENS WOLF/dpa/ Profimedia )


E.ON pracuje s Nissanem také na vývoji softwaru, jenž by dokázal předpovídat špičku v poptávce po elektřině. Francouzský koncern EDF, ve kterém vláda vlastní téměř 84 procent akcií, spolupracuje s kalifornskou společnosti Nuvve na vybudování velké sítě V2G chytrých dobíjecích stanic ve Velké Británii, kde by jich mělo být 1500.

Spolupráce by se měla rozšířit i do ostatních zemí v Evropě. EDF chce být do roku 2022 hlavní energetickou firmou poskytující dobíjení elektromobilů ve Francii, Velké Británii, Itálii a Belgii.

Obecně by baterie z elektrických automobilů mohly v budoucnu hrát roli virtuálních záložních elektráren, protože elektromobily jsou v provozu v průměru deset procent času během 24 hodin. Šéf pro elektrickou mobilitu italské firmy Enel Alberto Piglia prohlásil, že trh s elektromobily poroste v následujících letech exponenciálně a s tím bude souviset nárůst nabídky energetických služeb. Proto Enel V2G podporuje.

Ředitel firmy Nuvve Gregory Poilasne připustil, že zatím pro větší rozšíření oboustranných dobíjecích stanic v Evropě chybí společný standard. Kritici této technologie upozorňují na to, že časté nabíjení a vybíjení akumulátorů zkracuje jejich životnost. Baterie přitom tvoří až třetinu ceny elektromobilu.

Dále čtěte:

Chceš, nechceš, musíš! Nucení automobilek do elektromobilů se prodraží

Značka dobíjecí stanice pro elektromobily ( Autor: Profimedia.cz )

Největší bateriové úložiště v Česku postaví Siemens. Vyjde na 67 milionů

Čína chladí lithiovou horečku. Cena suroviny letos klesla o pětinu

Austrálie se probouzí z lithiové kocoviny. Těžaři reagují na propad ceny o třetinu

ilustrační foto ( Autor: Profimedia.cz )


Čtěte také

Bílý psík Mařenka

Démonizování změn v justici a zejména ve státním zastupitelství je poněkud krátkozraké.

před 4 hodinami

Události  Koncentrační tábor - ilustrační foto

Sto šťastných náhod. Karel Ellinger vzpomíná, jak přežil šest koncentráků

Karlu Ellingerovi bude 91 let. Je jeden z posledních, který pamatuje Josefa Mengeleho…

před 4 hodinami

 Ruský prezident Vladimir Putin

Důvěra Rusů v Putina je na historickém minimu, píší deníky

Prezidentovi Vladimiru Putinovi v současnosti důvěřuje 31,7 procenta Rusů, oznámily dnes…

před 4 hodinami

Petrohrad a celý rozlehlý okolní region je pro naše exportéry mimořádně perspektivní oblastí

Energetika, potravinářství, zpracování odpadů. Petrohrad nabízí řadu exportních příležitostí

Petrohrad je branou, kterou zboží proudí dovnitř i ven z Ruska. Celý severozápad Ruské…

před 4 hodinami

Heinz-Christian Strache

Vládní krize v Rakousku: Za videem stojí vídeňský právník, Strache podal trestní oznámení

Za videem, které vedlo k rozpadu rakouské vládní koalice, stojí vídeňský právník Ramin…

před 4 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Medardova kápě, jak moc na ni kape
Co dělat, když chcete přepsat auto na rodinného příslušníka
Máte nárok na invalidní důchod?
Co je dobré vědět o odpracovaných letech pro důchod?
Hradí za vás Úřad práce sociální a zdravotní pojištění?
Auta
Také šestá generace Opelu Corsa přichází jako elektromobil.…
Vyrazili jsme s novou Škodou Octavia G-Tec na Czech New Energies Rally. A rozhodně jsme se nenudili
Kvíz: Uhodnete model auta z detailu na fotografii?
Čínská značka Lynk & CO vstoupí do Evropy příští rok. Nasadí mobilní prodejny
Škoda Superb dostala v rámci faceliftu diodové řasy, více asistentů a provedení Scout
Hry pro příležitostné hráče