zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Dopravní nehoda - ilustrační foto
Dopravní nehoda - ilustrační foto
Autor: Shutterstock

Šetřit, nebo nešetřit? Cenu havarijního pojištění ovlivňuje výše spoluúčasti na dopravní nehodě

04. prosince 2019, 11:13 - Tomáš Bohuslav
Dopravní nehoda - ilustrační foto
Dopravní nehoda - ilustrační foto
Autor: Shutterstock
04. prosince 2019, 11:13

Sjednané havarijní pojištění oceníte především ve chvíli, kdy se ocitnete v roli nechtěného viníka dopravní nehody. Díky němu máte totiž záruku, že ačkoliv jste havárii způsobili sami, i vy budete svou pojišťovnou odškodněni. Nebo snad ne? Pravdou je, že situace rozhodně není tak jednoznačná, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Havarijní pojištění je na rozdíl od povinného ručení zcela dobrovolné. Řidiči, respektive vlastníci motorových vozidel si jej pořizují v naději, že pokud nějakým nedopatřením způsobí na svých cestách nehodu, nebudou muset opravu vlastního automobilu hradit ze svého. Tak tomu sice je, ale jen částečně. Tedy v naprosté většině případů.

Co vše bude pojišťovnu zajímat?

Celkovou výši havarijního pojištění ovlivňuje hned několik zásadních faktorů. Mezi ně patří:

  • věk pojištěného,
  • stáří vozidla,
  • stav vozidla,
  • objem motoru,
  • celkový limit pojistného plnění.

Kromě toho se ale cena pojištění odvíjí ještě od jedné důležité skutečnosti, a sice od míry sjednané spoluúčasti. Ta může být vyčíslena procenty, fixní částkou nebo kombinací obou.

Jaké výše může spoluúčast na havarijním pojištění dosahovat?

V relativním vyjádření se tato spoluúčast pohybuje mezi 0 až 30 procenty. Ano, za určitých okolností může být skutečně nulová, ovšem v takovém případě musí pojištěnec počítat s tím, že cena pojištění jako takového bude výrazně vyšší. Funguje to každopádně i naopak. Ty, kteří si sjednají třicetiprocentní spoluúčast, vyjde roční pojistka levněji, když ale zaviní nehodu, náklady na opravu vlastního vozidla vyletí raketově vzhůru.

Z tohoto důvodu je proto před uzavřením „havarijka“ nutné celou situaci důkladně zvážit a uvědomit si, jaká všechna rizika vám, respektive vašemu autu vlastně hrozí. Havarijní pojištění se totiž nevztahuje výhradě na vámi zaviněné dopravní nehody, peníze na opravu vozidla dostanete i tehdy, dojde-li k jeho poškození v důsledku přírodního živlu, vandalismu či odcizení. Hodit se ale může i v případě, kdy do vás někdo narazí na parkovišti a od místa nehody ujede.

V jakých případech se „havarijko“ vyplatí?

Jak moc je sjednání havarijního pojištění výhodné, či nikoliv, je velmi diskutabilní. Oceníte jej zejména tehdy, je-li škoda na vašem vozu vyšší, při drobných kolizích na parkovištích ho nejspíš vůbec nevyužijete.

Máte-li se totiž podle smlouvy na poškození podílet například fixní částkou rovnající se 10 tisícům korun, přičemž by se ukázalo, že škoda je menší, než oněch 10 000 Kč, ve výsledku byste na takové situaci pouze a jen prodělali. Oprava by šla výhradně z vaší kapsy, a navíc by vám vaše pojišťovna ještě zvýšila samotné pojistné, jelikož byste přišli o část svého bonusu, jehož smyslem je vyjádřit, jak dlouho jezdíte bez nehod. Dojde-li ale oproti tomu k několikasettisícové nehodě na dálnici, s největší pravděpodobností – v závislosti na velikosti sjednané spoluúčasti – „havarijko“ uvítáte všema deseti. Fixní částku, ať už vyjádřenou procenty, nebo v absolutních číslech, zaplatíte vždy, cokoliv nad hradí pojišťovna.

Čtěte také:

Jak postupovat při dopravní nehodě? Zachovejte klid a buďte duchapřítomní

Stali jste se obětí dopravní nehody? Přečtete si, kdy máte ze zákona nárok na odškodné

Bez zelené karty ani kilometr. Kdo ji při kontrole nepředloží, dostane pokutu


Čtěte také

 Dálnice v Česku - ilustrační foto

Havlíček: Zakázku na IT systém na dálniční známky zrušíme bez sankce. Nová bude jednodušší

Zakázka na IT systém k elektronickým dálničním známkám bude zrušena bez jakékoliv sankce.…

24. ledna 2020

 Zásobovací loď Viking Energy

Těžař Equinor bude zelenější. Začne provozovat první loď na čistý čpavkový pohon

Zásobovací loď Viking Energy se po modernizaci se stane první lodí na amoniakový…

24. ledna 2020

 Kandidáti na předsedu KDU-ČSL: europoslanec Tomáš Zdechovský, předseda lidoveckého poslaneckého klubu a místopředseda strany Jan Bartošek a poslanec Marian Jurečka,

Hledá se krizový manažer. Dva veteráni a nováček se utkají o post šéfa lidovců

KDU-ČSL volí nového předsedu. Střetnou se poslanci Marian Jurečka, Jan Bartošek a…

24. ledna 2020

Kryptoměny  Venezuelský prezident Nicolás Maduro představuje kryptoměnu petro

Maduro má plán na záchranu Venezuely. Otevře luxusní kryptoměnové kasino

Venezuelský prezident Nicolás Maduro se dál snaží zachránit ekonomickými problémy…

24. ledna 2020

 Nemocnice, ilustrační foto

Nemocnice pod palbou. Kyberútoků na zdravotnická zařízení přibývá

Nemocnice jsou pro hackery lákavým cílem. Už v minulosti si ověřili, že jsou nedostatečně…

24. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Zvýšení minimální mzdy daňovým pohledem
Jak vypočítat daň z nemovitých věcí v daňovém přiznání?
Pravděpodobné pojistné je opět vyšší
Růst průměrné mzdy - co všechno ovlivní v roce 2020?
Zaměstnanci a daně: roční zúčtování a slevy
Auta
Škoda potvrdila Octavii RS s hybridním pohonem. Odhalí ji…
VW Arteon Shooting Brake míří i k českým zákazníkům. Dorazí na podzim spolu s faceliftem
Elektrický a pro každodenní ježdění. Bugatti plánuje svůj druhý sériový model
Škoda Kodiaq vozí záchranáře nejen u nás, ale i v Británii
Nový ředitel Renault Trucks pro ČR a SR
Hry pro příležitostné hráče