Dokončeno: nádraží patří SŽDC. Stát slibuje lepší „časy“

24. června 2016, 10:31 - čtk
24. června 2016, 10:31

České dráhy a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes podepsaly smlouvu o převodu nádraží v hodnotě 3,3 miliardy korun. Státní správce kolejí tím získá zhruba 1500 nádražních budov včetně 316 zaměstnanců, kteří se o ně starají. Fyzicky nabude převod části závodu Českých drah účinnosti k 1. červenci, řekl předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek.

Přesun nádraží od dopravce ke státnímu správci infrastruktury schválila vláda už koncem loňského roku a následně jej potvrdily i všechny orgány Českých drah.

Od převodu nádraží si stát slibuje zlepšení údržby mnohdy zanedbaných stanic, protože státní správa může na jejich opravy čerpat více peněz z fondů EU než České dráhy, které jsou akciovou společností, byť je rovněž vlastní stát.

Na rozdíl od Českých drah, které mohou z dotací do oprav vložit maximálně 40procentní podíl evropských peněz, státní správce infrastruktury může dosáhnout až na 85procentní dotaci.

První fáze oprav spolkne miliardu

Během dvou měsíců provedou zaměstnanci SŽDC inventarizaci nového majetku, kupní cena se poté může ještě drobně změnit, uvedl mluvčí správy železnic Jakub Ptačinský. V prví fázi oprav nádraží má SŽDC přichystánu zhruba miliardu korun.

Ještě letos chce začít s drobnějšími opravami, na které nebude nutné získávat stavební povolení. Mezi nádražími má správce železnic vytipovaných šest desítek budov, které jsou v nejkritičtějším stavu.


Připomeňte si: Vítek nabídl drahám za všechna nádraží čtyři miliardy


České dráhy plánují část získaných peněz použít na snížení zadlužení a část na modernizaci provozu. „V posledních letech se investovalo zejména do nákupu kolejových vozidel, nyní budeme investovat do zázemí pro zaměstnance,“ uvedl Krtek.

Peníze tak budou směřovat na modernizaci vlakových dep a opraven, nákup nových strojů a obecně na zlepšení pracovních podmínek zaměstnanců.

"Masaryčka" a Brno až v dalším balíku

Součástí prodeje nádražních budov má být i pražské hlavní nádraží, naopak se netýká pražského Masarykova nádraží nebo hlavního nádraží v Brně.

U Masarykova nádraží nejsou vyřešeny vlastnické vztahy a převod brněnského nádraží komplikuje nedořešená otázka přesunu stanice do jiné lokality.

Tato nádraží by měla být součástí převodu dalšího balíku majetku. Kromě nich se mluví rovněž o převodu některých prvních nástupišť ve stanicích, která rovněž nejsou součástí nynějšího převodu. Další položkou pak mají být pozemky pod kolejemi.


Čtěte také:

ČD převádí nádraží na správu železnic. Za 3,3 miliardy

Bývalý šéf Zelený prohrál s ČD bitvu o 7 milionů



Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zaplatit daň z nemovitostí za rok 2018 musíte do 31. května
Kdy se nezvýší penze při práci v důchodu?
Zálohy za elektřinu. Jak se vyhnout vysokým nedoplatkům?
9 rizikových suvenýrů, které si raději z dovolené nevozte
10 ekologických „kazítek“, která prodražují provoz auta
Auta
Také McLaren prodává nejvíc aut v historii. Přestože…
Řada webů se nepřizpůsobila GDPR. Řešení? Uživatelům z EU se nezobrazí
Test Porsche Cayenne S 2018: Dokonale univerzální
Subaru WRX STI se dočkalo vyššího výkonu, ale jen na americkém trhu
Nissan Leaf také jako kabriolet? Naštěstí vznikne jen jeden kus
Technologie
Hráčské 4K monitory s G-Sync HDR a 144Hz panelem budou příští měsíc, cena 53 tisíc
PC hry na Applu nepůjdou. Apple zablokoval Steam Link pro iOS
Řada webů se nepřizpůsobila GDPR. Řešení? Uživatelům z EU se nezobrazí
10 důvodů, proč už nepoužívat optickou mechaniku
Znáte World of Tanks? Otestujte své znalosti!
Hry pro příležitostné hráče