Dokončeno: nádraží patří SŽDC. Stát slibuje lepší „časy“

24. června 2016, 10:31 - čtk
24. června 2016, 10:31

České dráhy a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes podepsaly smlouvu o převodu nádraží v hodnotě 3,3 miliardy korun. Státní správce kolejí tím získá zhruba 1500 nádražních budov včetně 316 zaměstnanců, kteří se o ně starají. Fyzicky nabude převod části závodu Českých drah účinnosti k 1. červenci, řekl předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek.

Přesun nádraží od dopravce ke státnímu správci infrastruktury schválila vláda už koncem loňského roku a následně jej potvrdily i všechny orgány Českých drah.

Od převodu nádraží si stát slibuje zlepšení údržby mnohdy zanedbaných stanic, protože státní správa může na jejich opravy čerpat více peněz z fondů EU než České dráhy, které jsou akciovou společností, byť je rovněž vlastní stát.

Na rozdíl od Českých drah, které mohou z dotací do oprav vložit maximálně 40procentní podíl evropských peněz, státní správce infrastruktury může dosáhnout až na 85procentní dotaci.

První fáze oprav spolkne miliardu

Během dvou měsíců provedou zaměstnanci SŽDC inventarizaci nového majetku, kupní cena se poté může ještě drobně změnit, uvedl mluvčí správy železnic Jakub Ptačinský. V prví fázi oprav nádraží má SŽDC přichystánu zhruba miliardu korun.

Ještě letos chce začít s drobnějšími opravami, na které nebude nutné získávat stavební povolení. Mezi nádražími má správce železnic vytipovaných šest desítek budov, které jsou v nejkritičtějším stavu.


Připomeňte si: Vítek nabídl drahám za všechna nádraží čtyři miliardy


České dráhy plánují část získaných peněz použít na snížení zadlužení a část na modernizaci provozu. „V posledních letech se investovalo zejména do nákupu kolejových vozidel, nyní budeme investovat do zázemí pro zaměstnance,“ uvedl Krtek.

Peníze tak budou směřovat na modernizaci vlakových dep a opraven, nákup nových strojů a obecně na zlepšení pracovních podmínek zaměstnanců.

"Masaryčka" a Brno až v dalším balíku

Součástí prodeje nádražních budov má být i pražské hlavní nádraží, naopak se netýká pražského Masarykova nádraží nebo hlavního nádraží v Brně.

U Masarykova nádraží nejsou vyřešeny vlastnické vztahy a převod brněnského nádraží komplikuje nedořešená otázka přesunu stanice do jiné lokality.

Tato nádraží by měla být součástí převodu dalšího balíku majetku. Kromě nich se mluví rovněž o převodu některých prvních nástupišť ve stanicích, která rovněž nejsou součástí nynějšího převodu. Další položkou pak mají být pozemky pod kolejemi.


Čtěte také:

ČD převádí nádraží na správu železnic. Za 3,3 miliardy

Bývalý šéf Zelený prohrál s ČD bitvu o 7 milionů



Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik…
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Technologie
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Procesory ARM proráží už i v superpočítačích. Na ThunderX2 s jádry Vulcan sází sám Cray
Parádní akce: Samsung Galaxy S7 za 8200 Kč a S7 Edge za 10 600 Kč
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít