ČD převádí nádraží na správu železnic. Za 3,3 miliardy

25. května 2016, 10:01 - čtk
25. května 2016, 10:01

Řídící výbor Českých drah schválil převod nádraží na státní Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Souhlas výboru složeného z náměstků ekonomických ministerstev byl posledním bodem schvalovacího procesu dlouhodobě připravované transakce zhruba 1500 nádražních budov za 3,3 miliardy korun.

Dráhy budovy i zaměstnance, kteří se o ně starají, převedou nejpozději k 1. srpnu. V tiskové zprávě to uvedly České dráhy. Správa zaplatí Českým drahám z prostředků ministerstva dopravy.

„Můžeme začít opravovat zanedbaná nádraží, která to už velmi potřebují. Cestující to, doufám, brzy pocítí, že do nádraží začneme investovat národní i evropské peníze,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Právě evropských peněz může správa železnic na opravy nádraží čerpat více. Na rozdíl od Českých drah, které mohou z dotací do oprav vložit maximálně 40procentní podíl evropských peněz, státní správce infrastruktury může dosáhnout až na 85procentní dotaci.

S opravou zhruba 60 nejzanedbanějších nádraží by správa železnic měla začít do dvou let, řekl mluvčí organizace Marek Illiaš. „Při vytváření seznamu budov, které potřebují stavební zásah nejnutněji, jsme vycházeli jak z technického stavu budov, tak míry rozpracování projektové přípravy rekonstrukce jejich původním vlastníkem,“ uvedl mluvčí. Mezi prioritními nádražími, která by měla být nejdříve opravena, je například nádraží v Hradci Králové, Děčíně, Chebu, Liberci a Teplicích.

Částku stanovila Evropská komise

Plánovanou transakci už koncem loňského roku schválila vláda a v dubnu s převodem souhlasila i dozorčí rada Českých drah. ČD původně očekávaly za převod nádraží výrazně vyšší sumu, zhruba dvojnásobek současné částky. Částku na úrovni tří miliard korun nicméně v loňském roce prakticky stanovila Evropská komise. Uvedla, že převod nádraží mezi státem vlastněnými drahami a SŽDC za tuto cenu nebude považovat za nedovolenou podporu.

Součástí prodeje nádražních budov má být i pražské hlavní nádraží, naopak se netýká pražského Masarykova nádraží nebo hlavního nádraží v Brně. U Masarykova nádraží nejsou vyřešeny vlastnické vztahy a převod brněnského nádraží komplikuje nedořešená otázka přesunu stanice do jiné lokality. Tato nádraží by měla být součástí převodu dalšího balíku majetku.

Přečtěte si o velkých změnách, které chystá ministr dopravy

Ťok chystá velkou čistku v ČD

Kromě nich se mluví rovněž o převodu některých prvních nástupišť ve stanicích, která rovněž nejsou součástí nynějšího převodu. Další položkou pak mají být pozemky pod kolejemi.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dlužíte na zdravotním pojištění? Co dělat? Ošetří vás lékař?
Jak se nenechat nachytat na internetu
Chcete hlasovat v českých volbách ze zahraničí? Tak si pospěšte!
Kdy se bude měnit čas a na kterou stranu posunout ručičku?
Banka vám nechce dát spotřebitelskou půjčku? Zkuste online půjčku od lidí
Auta
Audi A7 Sportback nové generace se představí ve čtvrtek.…
Kolik stojí provoz auta na daních? Stát si z vás ročně vezme desítky tisíc
Může být Volkswagen Amarok rychlejší než Golf GTI? Australané dokázali, že ano
Pět hrubých řidičských chyb, které vás mohou na silnici stát život
Opel Crossland X dostal originální verzi na LPG. Sportovec to ale nebude
Technologie
Sedm dopravních značek, které řidiči nejčastěji ignorují nebo chápou špatně
Huawei představil špičkové telefony Mate 10 a dělal si srandu z Applu i Samsungu
Ryzen Mobile aneb APU Raven Ridge na cestě, objevil se v laptopu HP i s parametry
Wi-Fi už možná není bezpečné. Šifrování WPA2 prý bylo prolomeno
Když mobil nestačí a zrcadlovku nechcete. Canon představil superkompakt G1 X Mark III
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít