Bývalý šéf Zelený prohrál s ČD bitvu o 7 milionů

21. června 2016, 11:57 - čtk
21. června 2016, 11:57

Bývalý generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený nemá nárok na kompenzaci za konkurenční doložku, která mu po odchodu od dopravce zakazovala po dobu jednoho roku působit v totožném oboru. Rozhodl o tom pravomocně odvolací Městský soud v Praze, podle nějž je doložka neplatná, protože ji neschválila dozorčí rada drah.

Zelený chtěl celkem sedm milionů korun, v aktuální první žalobě požadoval 607.000 korun a úroky. „Ve shodě se soudem prvního stupně mám za to, že žalobci Zelenému právo na žalované plnění nenáleží. Zásadní je otázka, zda plnění, které bylo ujednáno v konkurenční doložce, bylo, či nebylo řádně schváleno tak, jak předpokládaly stanovy žalované společnosti… Mezi účastníky řízení přitom není sporu o tom, že doložka nebyla schválena dozorčí radou,“ konstatovala předsedkyně odvolacího senátu Jana Knotková.

„Připadám si podveden,“ řekl Zelený s tím, že soudní rozhodnutí respektuje, ale souhlasit s ním nemůže. Zdůraznil, že se musel doložkou po 12 měsíců řídit, protože mu hrozila smluvní pokuta ve výši dvanáctinásobku měsíčního platu, tedy sedmi milionů korun. Podle něj mu firma měla sdělit při jeho odchodu, že ujednání považuje za neplatné, což neučinila. Stejně tak nevyužila možnost doložku vypovědět a její platnost prý začala zpochybňovat až po dvou měsících.
České dráhy podle Zeleného rozšířily nepravdivou informaci, že se s nimi soudí kvůli takzvanému „zlatému padáku“. Poukázal na to, že po svém nástupu do funkce výplaty odchodného zrušil jako nemravnou věc. „Asi mi to má spousta lidí za zlé,“ poznamenal.

Právnička Českých drah Lenka Příkazská úspěšně argumentovala tím, že Zelený nerespektoval vnitřní normy a pravidla firmy, když konkurenční doložku uzavřel se svým přímým podřízeným. „Měl dostatek možností, aby nechal doložku náležitě projednat. Z jakého důvodu se to nestalo, nevím,“ řekla soudnímu senátu. Podotkla, že dráhy se nemohly vyvázat ze závazku, který byl absolutně neplatný.

Zelený řídil České dráhy zhruba půl roku. Funkci získal za ministra dopravy Zdeňka Žáka z úřednické vlády Jiřího Rusnoka. Odvolán byl za Žákova nástupce, ministra Antonína Prachaře (ANO).

Nárok Zeleného zamítl loni v prosinci obvodní soud, muž se proti rozhodnutí odvolal. Dnes nevyloučil, že ve věci podá i dovolání – podle něj by to bylo „rozumné“, nejprve se chce ale poradit s právníkem.

Nyní se Zelený živí jako dopravní poradce především zahraničních firem. Co dělal po dobu 12 měsíců, kdy dodržoval konkurenční doložku, specifikovat nechtěl. Uvedl pouze, že si doplňoval kvalifikaci.

Přečtěte si také:

Nákup vlaků Railjet bude pro ČD definitivně bez pokuty

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
OneDrive rozšiřuje zálohování starších verzí na všechny typy souborů
Tip: Chtějí po vás telefonní číslo kvůli registraci? Která SIM je pro to nejlepší?
Microsoftu se daří hlavně díky Office a cloudu. Zdvojnásobil zisk
Podíl používanosti Creators Updatu poprvé překonal Anniversary Update
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít