Číňané si stěžují na pach interiéru nových aut. Vadí jim víc než vysoká spotřeba - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Číňané si stěžují na pach interiéru nových aut. Vadí jim víc než vysoká spotřeba

,
Číňané si stěžují na pach interiéru nových aut. Vadí jim víc než vysoká spotřeba
Zdroj: Profimedia.cz

Typickou vůni zbrusu nového auta si majitelé většinou chtějí užít co nejvíce, než po pár týdnech vyprchá. Číňané ji však považují spíše za zápach, deset procent z nich si na ni při nákupu auta stěžuje. Dokonce ji považují za větší problém než vysokou spotřebu. Americká automobilka Ford už si nechala patentovat technologii, která typický pach překrývá.

„Je velice charakteristická a většina lidí ji má ráda,“ říká o typické vůni nového auta prodejce chevroletů z Michiganu Jeff Diesing pro web CNBC. Podle něj ji zákazníci „nasávají“ jako vůni svého oblíbeného jídla v kuchyni. Sám však potvrzuje, že řadě nových automobilů už ona charakteristická vůně chybí.

Jedním z důvodů je stále rostoucí počet důkazů o škodlivosti látek, které typický pach způsobují. Jedná se o kombinaci odérů například z lepidel či tkanin v sedadlech a kobercích. Jde až o 50 těkavých organických látek, včetně bromu či antimonu. „Automobily fungují jako chemické reaktory. Vytváří jedno z nejnebezpečnějších prostředí, ve kterém trávíme čas,“ tvrdí Jeff Gearhart, ředitel výzkumu organizace na ochranu životního prostředí Ecology Center.

Už v roce 2001 zjistila studie australské výzkumné organizace CSIRO, že tyto těkavé organické látky mohou u řidičů způsobit bolesti hlavy, podráždění či dokonce zhoršenou schopnost orientace. Výrobci aut ale podobná zjištění dlouhodobě odmítají.


Jak auta poškozují plíce? Vědcům to pomáhá zjistit jaderný reaktor

Smog ve městě a cyklista, ilustrační foto


Automobilky však přesto tuto problematiku řeší. Také kvůli tomu, že se snaží zavděčit čínskému trhu. Podle letošního průzkumu společnosti J.D. Power si deset procent kupujících stěžovalo na odér nového vozu. „Nepříjemný zápach interiéru vozu zůstává největším problémem na tamním trhu,“ říká Brent Gruber, ředitel pro globální automobilový průmysl v J.D. Power. Druhým nejčastějším problémem kupujících je vysoká spotřeba vozu, ta pro ně však má poloviční důležitost, upozorňuje Gruber.

Americká automobilka Ford už vymyslela novou metodu eliminace problematického pachu, během které dochází doslova k vypalování vůně z vozidla. Tento postup už si dokonce nechala patentovat na americkém úřadu patentů a ochranných známek.

Ford se na čínském trhu zatím drží ve stínu General Motors či Volkswagenu, i proto bere problematiku automobilového odéru vážně. V Číně působí jeho oddělení s úkolem identifikovat pachy, které by čínským motoristům mohly být nepříjemné.

Ať už řidiči považují odér nového auta za vůni či zápach, dlouho jim nevydrží. Chemikálie, které jsou za něj zodpovědné, totiž slábnou v průměru o 20 procent za týden. Prodloužit tento pocit mohou pomoci jen speciální osvěžovače vzduchu.

Dále čtěte:

Pomalý rozjezd. Elektromobilita v Česku je pořád v plenkách

Svět v roce 2040: díky elektromobilům klesne spotřeba ropy o 7 procent

Chceš, nechceš, musíš! Nucení automobilek do elektromobilů se prodraží

Roboti brzy budou muset mít řidičák, tvrdí muž, který jim vyvíjí paměť

Kupředu, elektrická! Automobilový průmysl v Evropě se dramaticky mění

Ohodnoťte tento článek
Diskuze