Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Robot řidič, ilustrační foto
Robot řidič, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Roboti brzy budou muset mít řidičák, tvrdí muž, který jim vyvíjí paměť

22. listopadu 2018, 14:05  -  František Novák
Robot řidič, ilustrační foto
Robot řidič, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
22. listopadu 2018, 14:05

Sepp Hochreiter z univerzity v Linci vyvíjí krátkodobou paměť pro umělou inteligenci a pracuje také pro automobilku Audi na autonomním řízení. Tvrdí, že v budoucnu budou muset mít roboti řidičák, aby prokázali, že umí řídit. Systém autonomního řízení bude fungovat na principu strojového učení. Výhoda je v tom, že umělá inteligence nepije alkohol nebo netelefonuje. Proto je přesvědčen, že v dlouhodobé perspektivě bude robot lepším řidičem, než jsou lidé.

Hochreiter už dvacet let pracuje na konceptu vytváření krátkodobé paměti pro stroje. Bez ní by například nemohly fungovat jazykové programy, protože by si nepamatovaly první slovo věty, kterou mají přeložit. V současné době vede na univerzitě v Linci institut pro strojové učení, kde pro automobilku Audi pracují také na vývoji autonomního řízení.

Vývoj samočinného řízení se ubírá směrem, kdy se umělá inteligence sama učí, jak bezpečně řídit automobil, tvrdí Hochreiter. Narůstajícími zkušenostmi se stroj stává lepším řidičem, podobně jako je tomu u člověka. Nejde o to, aby se robot učil příkazy typu „Před semaforem na červenou zastav“, spíše půjde o příkazy „Nezpůsob žádnou nehodu“.

Proto v budoucnu budou roboti, respektive autonomní vozidla, skládat testy, které se podobají současným řidičským zkouškám pro nové řidiče. Hochreiter ale zdůraznil, že se jedná ještě o dlouhou cestu, jak se stroje budou učit poznávat svět kolem nás.


Facka Muskovi: Cadillac porazil Teslu v testu autonomního řízení


„Představuji si to tak, že umělá inteligence po fázi simulací začne trénovat s „fyzickým tělem“, tedy s automobilem v reálném prostředí,“ prohlásil Hochreiter pro německou odnož časopisu Wired.

Roboti by se ale neměli učit řídit v reálném provozu od lidí, protože ti často chybují, konzumují před jízdou alkohol nebo během řízení telefonují, a tím způsobují dopravní nehody. Takové chyby umělá inteligence dělat nebude. Také bude reagovat rychleji než člověk.

Člověk by neměl robotům stanovovat svá pravidla, tvrdí Hochreiter. Že je umělá inteligence připravena samostatně řídit, má prokázat právě test, že to umí. Může trvat i několik měsíců. „Proto budou automobily pravděpodobně potřebovat řidičský průkaz,“ míní počítačový odborník.

Dále čtěte:

Švédský autonomní kamion Einride čekají první testy. Vyzkouší ho Lidl i DB Schenker

Konkurence pro řidiče. V Kalifornii testují autonomní rozvoz potravin

Světová premiéra: mezi Mnichovem a Norimberkem jezdí autonomní kamiony

Nikola proti Tesle: Američané chystají expanzi vodíkových kamionů


Čtěte také

Zelená fasáda, ilustrační foto

Špinavé miliardy se zazelenají. Fond životního prostředí chystá podporu šetrných opatření pro budovy

Využití srážkových vod a šedé vody, recyklace té odpadní, zelené střechy a fasády by měly…

před 51 minutami

Ilustrační foto

Po stopách zmizelých miliard: zpackaná privatizace i solární šílenství

Nejdražší selhání státu? Zpožděný zásah proti solárnímu boomu, privatizace firem pod…

před 6 hodinami

 David Beran

Zavírání poboček a propouštění. Beranův Profi Credit v Polsku drtí zákony proti lichvě

Polsko bývalo po dlouhé roky největším trhem pro český Profi Credit, působící v oboru…

14. listopadu 2019

Černínský palác, sídlo ministerstva zahraničí

Zákaz Člověka v tísni v Rusku: ministerstvo zahraničí si předvolalo ruského velvyslance

Ministerstvo zahraničí si dnes předvolalo ruského velvyslance Alexandera Zmejevského…

14. listopadu 2019

 Jaromír Manhart (uprostřed), archivní foto

„Pán odpadu” končí. Ředitel Manhart odchází z ministerstva životního prostředí

Přestože se nyní ostře sledovaná nová odpadová legislativa řeší na vládě, její autor se…

14. listopadu 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Změnil jsem dodavatele a platím víc! I k tomu může dojít
Jak žádat o mateřskou?
Kdy letos začíná advent?
O kolik se v roce 2020 zvednou platy ve veřejné sféře?
Jaké příjmy může mít předčasný důchodce?
Auta
Setrvačník nemusí být jen součást motoru. Lze s ním i…
Ferrari Roma je kupé s parádním designem a výkonem 620 koní
Honda S-MX vznikla jako milenecký azyl na kolech. Značka se tím nijak netajila
Videodojmy Audi SQ8 TDI – Sem se dívej, BMW
Elva je moderní interpretací monopostů McLaren-Elva z 60. let. Vznikne v sérii 399 kusů
Hry pro příležitostné hráče