Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Výnos z dražby sběratelské kolekce „Muži 28. října“ získají váleční veteráni a děti po úrazech

Unikátní sběratelská kolekce „Muži 28. října“ vytvořená na počest 100. výročí vzniku…

Na internetu můžete díky PayU a Google Pay platit na jedno kliknutí

Budoucnost online plateb na internetu je v jednoduchosti. Zákazník chce zaplatit snadno a…

Kávovar JURA je tradice v moderním obalu

Pokud se řekne švýcarská přesnost, zřejmě si jako první představíte švýcarské hodinky,…

Roboti brzy budou muset mít řidičák, tvrdí muž, který jim vyvíjí paměť

22. listopadu, 14:05  -  František Novák
22. listopadu, 14:05

Sepp Hochreiter z univerzity v Linci vyvíjí krátkodobou paměť pro umělou inteligenci a pracuje také pro automobilku Audi na autonomním řízení. Tvrdí, že v budoucnu budou muset mít roboti řidičák, aby prokázali, že umí řídit. Systém autonomního řízení bude fungovat na principu strojového učení. Výhoda je v tom, že umělá inteligence nepije alkohol nebo netelefonuje. Proto je přesvědčen, že v dlouhodobé perspektivě bude robot lepším řidičem, než jsou lidé.

Hochreiter už dvacet let pracuje na konceptu vytváření krátkodobé paměti pro stroje. Bez ní by například nemohly fungovat jazykové programy, protože by si nepamatovaly první slovo věty, kterou mají přeložit. V současné době vede na univerzitě v Linci institut pro strojové učení, kde pro automobilku Audi pracují také na vývoji autonomního řízení.

Vývoj samočinného řízení se ubírá směrem, kdy se umělá inteligence sama učí, jak bezpečně řídit automobil, tvrdí Hochreiter. Narůstajícími zkušenostmi se stroj stává lepším řidičem, podobně jako je tomu u člověka. Nejde o to, aby se robot učil příkazy typu „Před semaforem na červenou zastav“, spíše půjde o příkazy „Nezpůsob žádnou nehodu“.

Proto v budoucnu budou roboti, respektive autonomní vozidla, skládat testy, které se podobají současným řidičským zkouškám pro nové řidiče. Hochreiter ale zdůraznil, že se jedná ještě o dlouhou cestu, jak se stroje budou učit poznávat svět kolem nás.


Facka Muskovi: Cadillac porazil Teslu v testu autonomního řízení


„Představuji si to tak, že umělá inteligence po fázi simulací začne trénovat s „fyzickým tělem“, tedy s automobilem v reálném prostředí,“ prohlásil Hochreiter pro německou odnož časopisu Wired.

Roboti by se ale neměli učit řídit v reálném provozu od lidí, protože ti často chybují, konzumují před jízdou alkohol nebo během řízení telefonují, a tím způsobují dopravní nehody. Takové chyby umělá inteligence dělat nebude. Také bude reagovat rychleji než člověk.

Člověk by neměl robotům stanovovat svá pravidla, tvrdí Hochreiter. Že je umělá inteligence připravena samostatně řídit, má prokázat právě test, že to umí. Může trvat i několik měsíců. „Proto budou automobily pravděpodobně potřebovat řidičský průkaz,“ míní počítačový odborník.

Dále čtěte:

Švédský autonomní kamion Einride čekají první testy. Vyzkouší ho Lidl i DB Schenker

Konkurence pro řidiče. V Kalifornii testují autonomní rozvoz potravin

Světová premiéra: mezi Mnichovem a Norimberkem jezdí autonomní kamiony

Nikola proti Tesle: Američané chystají expanzi vodíkových kamionů


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Lucemburčané si odchodem do penze pohorší nejméně
Jak banka rozhodně, jestli vám dá, nebo nedá půjčku?
Jak a kde sehnat výpis z obchodního rejstříku snadno a rychle
3 tipy, jak si snížit daňovou povinnost ještě do konce roku
Kdy potřebujete výpis z katastru nemovitostí?
Auta
V Německu na zemní plyn bez mýta
Sedm ojetých aut, která se vám rozbijí už cestou z bazaru
Největší riziko smrtelné nehody vám hrozí při cestování v Libérii. Nejmenší na Maledivách
„Vodíková“ dobíjecí stanice s prezentací vozidel Zebra
Nejprodávanější značky aut na světě: Vede Toyota, nejvíc roste Mitsubishi a Lada
Technologie
OnePlus 6T přichází v edici McLaren. Má více paměti, rychlejší nabíjení a vyšší cenu
Takhle zní Mars. NASA pořídila první záznam z rudé planety
Spojení Vodafonu a UPC není jisté. Evropská komise zahájila vyšetřování
Vyšel Firefox 64. Umožňuje hromadně pracovat s panely
Instagram teď můžete používat pro hlasové zprávy jako vysílačku
Hry pro příležitostné hráče