Češi letos utratili v e-shopech o 11 procent víc, hlavní nápor ale teprve přijde - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Češi letos utratili v e-shopech o 11 procent víc, hlavní nápor ale teprve přijde

, čtk,
Češi letos utratili v e-shopech o 11 procent víc, hlavní nápor ale teprve přijde
Zdroj: Profimedia.cz

Češi utratili v e-shopech v prvním pololetí za zboží 51,5 miliardy korun, což je ve srovnání s předchozím rokem o 11 procent víc. Meziroční nárůst zbrzdilo letní počasí, které přišlo do Česka už v dubnu. Vyplývá to z údajů srovnávače cen Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci.

„Tempo růstu se mírně zpomaluje, ale první polovina roku bývá každoročně z pohledu čísel slabší než druhá. Hlavní sezona obchodníků, a to nejen těch internetových, ještě přijde,“ uvedl ředitel Heureky Tomáš Braverman.

Do letošního vývoje se promítlo mimořádně teplé počasí, které do Česka přišlo už v dubnu. Ve vedrech lidé on-line nakupují méně. Například nákupy zboží v kategoriích, jako je dům a zahrada nebo sport, vrcholily letos podstatně dříve, než je obvyklé.

Zvyšuje se počet kategorií zboží, které nakupující z e-shopů pravidelně objednávají. „Ještě poměrně nedávno nebylo zcela zvykem nakupovat potraviny či drogistické zboží prostřednictvím internetových obchodů, dnes už to je ve velkých městech standard,“ dodal ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.


Jak vydělat na starém kole. Bazarové prodeje se definitivně přesouvají na internet

 Šéf Aukra.cz David Vychytil


Platební kartou je on-line už zaplacena více než pětina objednávek v internetových obchodech. Ve srovnání s loňským rokem začali Češi platit kartou více zboží z kategorií zdraví (+25 procent), kosmetika (+20 procent) nebo hračky (+ 12 procent). Oblibu si zachovává vyzvednutí a zaplacení objednaného zboží na pobočce obchodu, preferuje ho stále 30 procent zákazníků internetových obchodů. I přes klesající oblibu si prvenství ve způsobu placení drží český fenomén – dobírka, kterou využívá 32 procent lidí.

V Česku je v přepočtu na obyvatele nejvíce e-shopů v Evropě. Loni jich v Česku přibylo meziročně 3900 na celkem 40 100. Od roku 2013 přitom počet stagnoval. Stále více kamenných řetězců nyní začíná prodávat on-line. V roce 2017 stouply tržby e-shopů o 18 procent na 115 miliard korun.

Česko je velmocí v prodejích na internetu. Více než 43 procent prodejů technického (nepotravinářského) zboží se v Česku uskuteční v internetových obchodech. Až s odstupem následují Nizozemsko (35 procent), Slovensko (34 procent), Británie (33 procent) a Německo (29 procent). Vyplývá to z údajů GfK. Průměr v Evropě je u tohoto ukazatele 24 procent. Vůbec nejvíce zboží se v Česku on-line prodá v kategoriích informační technologie (36,5 procenta) a fotoaparáty (32,4 procenta). Největší meziroční růst prodejů přes internetové portály byl u malých domácích spotřebičů (24,5 procenta) a spotřební elektroniky (21,6 procenta).

Dále čtěte:

Čupr: Rohlik.cz se letos poprvé dostal do zisku, chystá privátní značku

E-shopy se bouří: plán Bruselu staví zákazníky na úroveň zločinců

Kupte si svůj e-shop. V Česku vzniklo první tržiště s online obchody

Kámen versus internet. Kdo vyhraje souboj o zákazníka?


Ohodnoťte tento článek
Diskuze