zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Vybíráte vysokozdvižné vozíky? Prověřte si, jak je to s jejich servisem

Dobré zařízení nestačí. U manipulační techniky to platí rovněž. Důležitý je i kompletní…

 Big data. Zákazníci už jsou proti tradičnímu marketingu imunní. Je jim proto třeba vlézt do soukromí a šít nabídku přímo na tělo.
Big data. Zákazníci už jsou proti tradičnímu marketingu imunní. Je jim proto třeba vlézt do soukromí a šít nabídku přímo na tělo.
Autor: Hynek Glos

Kámen versus internet. Kdo vyhraje souboj o zákazníka?

 Boříková 09. června 2018, 10:00  -  Hana Boříková
 Big data. Zákazníci už jsou proti tradičnímu marketingu imunní. Je jim proto třeba vlézt do soukromí a šít nabídku přímo na tělo.
Big data. Zákazníci už jsou proti tradičnímu marketingu imunní. Je jim proto třeba vlézt do soukromí a šít nabídku přímo na tělo.
Autor: Hynek Glos
09. června 2018, 10:00

Maloobchodní souboj kámen versus internet připomíná dobu před deseti lety, kdy mnozí věštili zánik tištěným médiím. Ano, internet navždy změnil mediální trh, papírové noviny a časopisy ale přežily a vydavatelství dnes řeší, jak je co nejlépe zkombinovat a propojit s webem. Podobný vývoj lze očekávat v nakupování. Už nyní lze zaznamenat dva trendy: e-shoppové „borce“ budující síť „offline" obchodů a naopak tradiční retailové ikony obklopující se „online“ nadstavbou.

„Studie GfK Retail Vision 2020 jasně potvrdila, že hlavním tématem pro další roky je srůstání obou kanálů. Během několika let tu nebudeme mít žádného významného obchodníka, který by nebyl přítomný jak online, tak v kamenných obchodech,“ prorokuje analytik trhu Zdeněk Skála. Propojování bude mít různé formy a ty se od sebe budou učit navzájem - třeba jak udělat nákup větším zážitkem (kámen) nebo jak personalizovat nabídku (internet).

Křížení trhu

„Zjednodušeně by šlo vztah e-commerce a klasického maloobchodu ukázat na příkladu, kdy (americký, v roce 1858 založený řetězec obchodních domů - pozn. red.) Macy’s za posledních deset let ztratil 46 procent své hodnoty a Amazon si naopak 1910 procent připsal - tolik populární srovnání. Tradiční obchodníci jsou pod tlakem těch internetových, a proto se řada z nich buď pustila, nebo pouští, do obchodování na internetu“ vysvětluje Martina Štegová, která má v poradenské společnosti KPMG na starost maloobchod. Příkladem budiž Lidl, Tesco, Hornbach nebo IKEA. Na druhé straně jsme svědky, jak internetoví obchodníci včetně dvou v Česku nejsilnějších - Alzy a Mallu - budují vlastní kamenné pobočky a showroomy. Expanzi do ulic nedávno oznámil také úspěšný online prodejce parfémů Notino s obratem přes šest miliard korun. Během pěti let chce vybudovat 50 kamenných obchodů a před pár měsíci koupil německou sít parfumerií s pěti obchody ve Stuttgartu.

Objem internetových obchodů ( Autor: Euro )

Vývoj u nás koresponduje se zahraničím, kde původně čistě online prodejci, jako jsou Missquided, Bohoo, Alibaba či Amazon, začali podporovat své prodeje po internetu zřizováním fyzických poboček. „Opravdu se nejedná o oslabení důležitosti kamenných obchodů ve prospěch internetového prodeje, jak by se mohlo na první pohled zdát. Jde o hlubší propojení online a offline prodeje a hovoříme o omnichannelu. Ten je dnes velmi důležitý. Zákazník nevnímá či nekomunikuje se značkou jen online, nebo jen offline,“ podotýká Katarína Brydone ze společnosti CBRE. Často se stává, že hledání informací o výrobku probíhá online a samotný nákup offline, ale bývá to i naopak. „Dnes už víme, že offline faktory ovlivňují zhruba dvě třetiny online nákupů“ dodává Brydone. CBRE zjistila, že otevření nového kamenného obchodu může zvýšit povědomí značky a více než zdvojnásobit její online vyhledávání. „Tento fenomén se liší značka od značky, každopádně pozitivní dopad vidíme ve všech případech. Platí to i naopak,“ říká. Mnozí obchodníci proto momentálně analyzují optimální nastavení svého portfolia kamenných prodejů co do počtu, lokality, typu a velikosti.

Udělej si radost

Není u nás snad lepší příklad spojení „on“ a „off“ než koncept internetového obchodu s oděvy Zoot, který podle slov zakladatelů roste tak rychle, že se ještě nevyškrabal do černých čísel. Každopádně investoři konceptu věří a po dluhopisech Zootu se jen zaprášilo. S mottem „Udělejte si radost“ propojila firma výběr oblečení z pohodlí domova se zážitkem z klasického nakupování - vyzkoušet (a zdarma vrátit) objednané zboží může zákazník nejen doma, ale také na „výdejně radosti“, kde s ním komunikuje člověk z masa a kostí. Zoot navíc kontaktní místa využívá k impulzivnímu prodeji zboží: když už tu jsem kvůli objednané sukni, proč bych si na místě nekoupila tričko? „Podobný trend pozorujeme například také u Notina,“ říká Jan Voslář ze společnosti Cushman & Wakefield. Podle Tomáše Soukupa z Jones Lang LaSalle je Zoot zároveň dobrou příležitostí pro zahraniční značky, které nechtějí na český trh vstoupit přímo.


Online vs. offline. Viking v čele Adidasu skáče střemhlav


Právě oděvy jsou podle některých expertů nejvíce „ohroženým druhem“. Nad optimální internetovou strategií jejich prodeje aktuálně dumají takoví tahouni nákupních center, jako jsou H&M, Zara nebo C&A. A dá se očekávat, že se - podobně, jako se to už docela dávno stalo s elektronikou a bílým zbožím - s virtuální konkurencí nakonec nějak poperou. Stejně tak málokdo pochybuje o tom, že online shopping bude čím dál více pronikat do segmentů, které pro něj bývaly tabu, jako například potraviny. Vedle tradičního Tesca, které šlo na internet jako první, se u nás během posledních pár let stihly uchytit zcela nové internetové obchody jako Rohlík nebo Košík.

Magická hranice pokořena

Online prodeje u nás loni poprvé pokořily hranici sto miliard korun. Jen za posledních deset let vzrostly více než šestkrát - ze zhruba 20 miliard v roce 2007 na celkem 115 miliard v roce 2017. Tento trend jde ruku v ruce s růstem počtu domácností, které mají přístup k internetu. Jejich počet narostl podle ČSÚ za posledních deset let z 32 na zhruba 77 procent. „Dnes vidíme, že trh ve věkové kategorii od 16 do 44 roků je téměř plně pokrytý (97 procent) a do 54 let daleko nezaostává (92 procent). Další vývoj růstu e-commerce proto už nebude diktovaný růstem počtu uživatelů, ale bude se pracovat s omnichannelem jednotlivých značek a internetových prodejců,“ je přesvědčena Brydone.

Na druhé straně je důležité si uvědomit, že e-commerce v Česku reprezentuje asi osm až jedenáct procent celkových maloobchodních obratů. Z evropského hlediska vykazujeme podobný vývoj jako v Německu. Země s nejvyšším podílem e-commerce je Velká Británie, která má zhruba 15 procent a očekává se, že dosáhne 20 procent v roce 2022. Naopak jižní země jako Itálie nebo Španělsko mají podíl e-commerce asi tři až čtyři procenta a očekává se, že tento podíl naroste do roku 2022 na zhruba šest až osm procent.

Pošťák zvoní dvakrát

Vítězem se tak v budoucnu stane ten, kdo dokáže nejlépe využít všechny zdroje informací. Zákazník už začíná být proti tradičnímu marketingu imunní, možná ale nebude vůči tomu cílenému přímo na něj. Datová analýza a využití big dat je aktuálně obrovské téma. „Internet je již nyní velkým zdrojem informací o nákupním chování spotřebitelů a díky tomu budou moci maloobchodníci předvídat požadavky zákazníků ještě předtím, než si je uvědomí sami zákazníci,“ uvedla agentura CBRE ve své vizionářské studii Retail 2030, kde mimo jiné předpovídá, že až 85 procent emočních interakcí zákazníka se značkou bude v budoucnu řízených.

Jak lze cílená data využít, názorně popsali analytici ze společnosti KPMG. Americký módní obchod Stitchflx.com zaznamenal v poslední době obrovský růst, aniž by investoval jediný dolar do akvizičních kampaní. Princip je jednoduchý: Firma do detailu analyzuje chování zákazníků a zákaznic na svém e-shopu (v potaz kromě toho bere spoustu dalších věcí včetně fotograflí klientů na internetu), poté jim na míru sestaví balíček a vybrané oblečení fyzicky pošle na jejich adresu. Vrací se jí v průměru 25 procent věcí. A to je velmi slušný výsledek.

Dále čtěte:

Filip Brodan: S pomocí barvově objektové analýzy brzy odhalíme i alzheimera

Tesla je Amazon autoprůmyslu, s Muskem ale nejednáme, říká šéf firmy Cortica Raichelgauz

Jak vydělat na starém kole. Bazarové prodeje se definitivně přesouvají na internet

Uječený mimozemšťan stále roste. Alza se každé čtyři roky zdvojnásobí



Čtěte také

Ilustrační foto

Drážní bianco. Manažeři Českých drah otálejí s podpisem prázdných směnek

Několik českých bank se podle zdrojů týdeníku Euro už dlouhé měsíce marně pokouší dohnat…

před 1 hodinou

Kryptoměny  Šéf francouzské centrální banky François Villeroy de Galhau

Guvernér francouzské centrální banky: Kryptoměny ano, ale jen v rukou státu

Šéf francouzské centrální banky François Villeroy de Galhau uznal užitečnost digitálních…

před 1 hodinou

 Donald Trump a Benjamin Netanjahu

Trumpův mírový plán: nezávislá Palestina a Jeruzalém jako nedělitelné hlavní město Izraele

Americký prezident Donald Trump dnes oznámil, že jeho mírový plán pro Blízký východ…

před 1 hodinou

 Počítačové hry - ilustrační foto

Univerzita Karlova vstupuje na trh počítačových her. Studio Charles Games je začne vyvíjet i prodávat

Dceřiná společnost Univerzity Karlovy, Charles University Innovations Prague, založila…

před 1 hodinou

Generální ředitel ČEZ Daniel Beneš

Tržby ČEZ v energetických službách loni stouply o třetinu na 22 miliard korun

Tržby energetické společnosti ČEZ v komplexních energetických službách (ESCO) loni…

před 1 hodinou

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Kdy si budete muset v roce 2020 doplatit zdravotní pojištění z vlastní kapsy?
Kalendář státních svátků 2020, kdy budou mít obchody zavřeno?
Sleva na manželku (manžela) 5x jinak
Termín pro odevzdání daňového přiznání: v roce 2020?
Lze požadovat odškodné při havárii vozidel MHD?
Auta
Dáváte nohy na palubní desku? Airbag vám je zpřeráží,…
Mercedes pokořil výškový rekord. Jeho Unimog se dostal do 6700 metrů nad mořem
BMW M340d xDrive se vyzradilo předčasným únikem. A to hned v obou karosářských provedeních
Koronavirus zasahuje i automobilky. Stahují zaměstnance z Číny
Nové Caddy a Caddy Cargo se představí už v únoru
Hry pro příležitostné hráče