Billa a Penny si nechaly platit od dodavatelů za odběr zboží. Dostaly pokutu 164 milionů - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Billa a Penny si nechaly platit od dodavatelů za odběr zboží. Dostaly pokutu 164 milionů

, čtk, red,
Billa a Penny si nechaly platit od dodavatelů za odběr zboží. Dostaly pokutu 164 milionů
Zdroj: Martin Pinkas/Euro

Obchodní řetězce Billa a Penny Market ze skupiny Rewe dostaly od antimonopolního úřadu pokutu 164 milionů za zneužití významné tržní síly. Rozhodnutí je pravomocné. Souhrnná pokuta je nejvyšší pravomocná sankce, jakou dosud ÚOHS za zneužití významné tržní síly uložil. Jediná vyšší pokuta, 183 milionů korun pro řetězec Globus z roku 2017, pravomocná není, protože Globus proti ní podal rozklad. Skupina Rewe postih akceptovala.

Billa a Penny Market podle ÚOHS požadovaly od svých dodavatelů poplatek, označovaný jako RGB bonus, šlo ale v podstatě o zalistovací poplatek za to, že od nich odebírají zboží. Po novelizaci zákona o významné tržní síle z roku 2016, který takové poplatky zakázal, označovaly tento poplatek za množstevní nebo cenovou slevu, kterou jim dodavatel poskytuje, uvedl antimonopolní úřad.

„Úřad ve svém rozhodnutí dospěl k závěru, že RBG bonus je ve všech výše uvedených podobách poplatkem bez reálného protiplnění, který byl vyžadován bez oprávněného důvodu a je nezákonný. Současně byl v některých případech RBG bonus podmínkou dodávek potravin do předmětných obchodních řetězců,“ uvedl předseda úřadu Petr Rafaj.

Rozhodnutí úřadu i pokuta už jsou pravomocné, protože řetězce přistoupily na takzvanou proceduru narovnání. Znamená to, že přiznaly vinu výměnou za snížení pokuty o 20 procent. Proti rozhodnutí tak už nemohou podat rozklad ani jej napadnout žalobou u soudu.


Lidl vstupuje do byznysu zpracování odpadů. Ušetří miliardy

Plastové obaly v řetezci Lidl, ilustrační foto


Podle ředitele komunikace Rewe Group Michaela Šperla je pokuta výsledkem dohody po několikaměsíčním, „intenzivním a konstruktivním“ vyjednávání mezi společností a úřadem. „Skupina Rewe dále podnikla odpovídající opatření, aby se podobné pochybení v budoucnu již neopakovalo. Je nutné zdůraznit, že úřadem vytknuté jednání bylo ukončeno již dávno před společnou dohodou, protože neodpovídalo obchodnímu konceptu skupiny Rewe,“ dodal Šperl.

Spolu s řetězci Billa a Penny Market dostala pokutu i společnost Rewe Buying Group (RGB) ze stejné skupiny, která poplatky administrovala. Právě podle zkratky jejího názvu – RGB – byly poplatky označeny jako RGB bonus.

Ze souhrnné pokuty 164 372 000 korun nejvíce zaplatil Penny Market, kterému úřad vyměřil 93 377 000 korun, Billa musí zaplatit 70 971 000 korun a 24 000 korun pak uhradí RGB.

Za jiné prohřešky, než je zneužití významné tržní síly, uděloval ÚOHS i vyšší pokuty, ne vždy ale věc dospěje až k jejich zaplacení. Například za stavebnický kartel padla v roce 2016 pokuta 1,66 miliardy, o rok později ji ale zrušil krajský soud, jeho rozhodnutí potvrdil tento týden i Nejvyšší správní soud, a úřad se tak případem bude zabývat znovu. O týden dříve NSS potvrdil zrušení třísetmilionové pokuty za stavební kartel v jiném případě.

Také devět mezinárodních strojírenských firem dostalo v únoru 2007 vysokou pokutu za kartel. Sankce se týkala 16 společností z holdingů Siemens, Alstom, Areva, Fuji Electric, Hitachi, Japan AE Power Systems, Mitsubishi Electric, Toshiba a Nuova Magrini. V dubnu téhož roku ÚOHS společnostem Areva T&D Holding a Siemens AG pokutu snížil. Souhrnná sankce činila 941,9 milionu korun. Pokutu opakovaně řešily soudy, existenci kartelu potvrdil i Krajský soud v Brně. V dubnu 2013 Nejvyšší správní soud (NSS) potvrdil, že ÚOHS musí o výši pokut rozhodnout znovu. V únoru 2016 ÚOHS řízení zastavil, protože uplynula lhůta pro uložení pokuty. Ve výsledku na tom vydělaly pokutované firmy, kterým stát musel vyplatit úroky z neoprávněně vybraných pokut.

Dále čtěte:

Lidl okopíroval naši biolimonádu a napustil ji cukrem a barvivy, stěžuje si startup

Lidl chtěl dobýt Ameriku. Skončilo to debaklem

Modelka Heidi Klum měla pomoci řetězci Lidl uspět na americkém trhu, ilustrační foto

Ohodnoťte tento článek
Diskuze