Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

S Erikem Štefanovičem o digitalizaci, BIM a úspěšných projektech bytových domů

Skupina firem DELTA s hlavním sídlem v rakouském Welsu patří k vedoucím společnostem v…

Proč se vyplatí investovat do drahých kovů?

V dnešní době existuje celá řada investičních příležitostí, a to i pro lidi, kteří nejsou…

Siemens představí na MSV digitální budoucnost průmyslu

Expozice novinek a řešení společnosti Siemens na Mezinárodním strojírenském veletrhu …

Vizualizace plachetnice firmy Neoline.
Vizualizace plachetnice firmy Neoline.
Autor: Mauric/Neoline

Bezemisní retro: plachetnice se vracejí do nákladní dopravy

22. července, 06:28  -  František Novák
Vizualizace plachetnice firmy Neoline.
Vizualizace plachetnice firmy Neoline.
Autor: Mauric/Neoline
22. července, 06:28

Plachetnice se přestaly pro přepravu nákladu používat už před více než sto lety. Nyní roste naděje, že nabídka bezemisní dopravy po mořích má opět šanci získat ztracené pozice zpět.

Plachetnice patří mezi nejstarší vynálezy lidské civilizace. Používaly se už před čtyřmi tisíci lety v Indonésii, později ve starověkém Egyptě a Mezopotámii. V Evropě zažily zlatý věk v 18. a 19. století jak ve vojenském, tak obchodním sektoru. Později je vytlačily parníky. Nyní by se ale mohly do námořní nákladní dopravy opět vrátit. Současná námořní nákladní doprava je totiž extrémně neekologická a tlak na snížení znečištění, které obří nákladní lodě způsobují, roste.

Jedním z propagátorů ekologické námořní dopravy je britská firma vyrábějící kosmetiku Lush. Její zásilku od dodavatelů z Portugalska, Francie a Belgie nedávno poprvé obstarala právě plachetnice. Je tak jednou z rostoucího počtu firem, jež zkoumají možnosti dopravy pomocí plachetnic, které neprodukují skleníkové plyny.

„Přeprava zboží pomocí plachetnic je v souladu s naší etikou a ambicí, co nejvíce snížit poškozování planety,“ vysvětlil pro web Fast Company obchodní ředitel firmy Lush Derek Hallé.

na objednávku BMW M4 Coupé
Benzín
Manuální
Motor:
M4 Coupé
Výbava:
M4
1 500 590 Kč
s DPH
na objednávku Audi Q7
Nafta
Automatická
Motor:
45 TDI quatro 170kW
Výbava:
Q7
1 594 710 Kč
s DPH
na objednávku Mazda CX-30
Benzín
Manuální
Motor:
2.0 Skyactiv/90 kW
Výbava:
Skyaktiv-G
557 653 Kč
s DPH
skladem Lexus RX
Hybrid
Automatická
Motor:
450h AWD
Výbava:
Executive Plus Panoramatic
1 520 000 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Touareg
Nafta
Automatická
Motor:
3.0 TDI 210kW 4x4 AT
Výbava:
Elegance
1 442 232 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Kamiq
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 TSI/70 kW
Výbava:
Ambition
360 905 Kč
s DPH
na objednávku BMW 5 Touring
Nafta
Automatická
Motor:
530d xDrive AT
Výbava:
Sériové provedení
1 312 311 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i 73 kW
Výbava:
Start
294 990 Kč
s DPH
skladem Hyundai Tucson
Benzín
Manuální
Motor:
1.6 GDi 97 kW
Výbava:
TUCSON
444 990 Kč
s DPH
na objednávku Peugeot Rifter
Nafta
Manuální
Motor:
1.5 BlueHDI 96kw
Výbava:
Active
532 000 Kč
s DPH
na objednávku Jeep Grand Cherokee
Nafta
Automatická
Motor:
3.0 V6 Diesel 140 kW
Výbava:
Laredo
1 095 920 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Passat
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI 110 kW
Výbava:
Business
7 264 Kč
s DPH

Britský výrobce kosmetiky se spojil s firmou New Dawn Traders, jež koordinuje dodávky zboží pomocí plachetnic. Cesta plachetnice z Portugalska trvala čtyři týdny. Pokud by si zákazník najal kamionovou dopravu, zboží by dorazilo do ústředí firmy v jihoanglickém přístavu Poole za pět dní.

Francouzi plánují stavbu plachetnic, jež uvezou 500 aut

Rozšíření tohoto tradičního způsobu dopravy ale brání současná úprava přístavů, které nejsou na velké plachetnice připraveny. Navíc jejich využití je v současné době dražším logistickým řešením než využití kamionové dopravy a trajektů. Hallé však chce přesvědčit další firmy, aby se k jejich iniciativě přidaly a využívaly pro nákladní dopravu plachetnice. Tím by se podle něj podařilo náklady postupně snižovat.

Francouzská firma Neoline chce vyrábět 136 metrů dlouhé plachetnice, jež uvezou 500 osobních automobilů nebo 280 kontejnerů. „Vítr je energií úplně zadarmo a je dostatečný i k pohonu velkých lodí,“ tvrdí šéf firmy Jean Zanuttini. Tím se odlišuje například od trajektů, jež mají být poháněny elektromotory. Automobilka Renault zase plánuje, že by byla jednou z prvních v sektoru, jež by plachetnice využívala pro cesty mezi Evropou a Amerikou.


Říční doprava na Labi:

Jez v Děčíně je nesmysl. Česko může přijít o dotace, varují ekologové


Manažeři z firmy Neoline zdůrazňují, že nové technologie, jako je přesnější předpověď počasí, pomohou lépe plánovat trasy lodí podle toho, jak fouká vítr. Nové materiály umožní také vyrábět větší plachty. Elektřinu na lodi mají zajistit palivové a solární články. Zanuttini tvrdí, že přeprava zboží jejich plachetnicí bude finančně srovnatelná se stejně velkou lodí s naftovým motorem. Navíc od roku 2020 se má kvůli emisím palivo do lodí zdražit.

Nákladní plachetnice bude nicméně o něco pomalejší než klasické nákladní lodě. Jejich rychlost má být 11 uzlů oproti 15 uzlům u klasických trajektů. To by na trase Francie - USA představovalo několik dní navíc.

Nákladní námořní doprava produkuje přibližně tři procenta celkové produkce emisí skleníkových plynů na Zemi, letectví přispívá zhruba dvěma procenty.

Dále čtěte:

Lodní doprava produkuje víc emisí než Německo. Je čas jednat

I lodní doprava zelená. Klasická loď má emise jako 5 milionů aut

Disruptor na moři. Dánský elektrický trajekt za půl miliardy upluje 40 kilometrů


Čtěte také

 Jaroslaw Kaczyński

Volby v Polsku jasně vyhrála strana Právo a spravedlnost. Směřuje k další vládě

V Polsku bude zřejmě další čtyři roky vládnout národně-konzervativní Právo a spravedlnost…

13. října 2019

Události  Turecká ofenziva na severu Sýrie

Syrská vládní vojska vyrazila na sever bránit zemi proti Turkům

Na severu Sýrie pokračuje pátým dnem ofenziva turecké armády, která dnes pronikla…

13. října 2019

 Německá kancléřka Angela Merkelová

Merkelová vyzvala Erdogana k zastavení intervence v Sýrii, USA stahují vojáky

Německá kancléřka Angela Merkelová v dnešním telefonátu vyzvala tureckého prezidenta…

13. října 2019

Autor zprávy o kondici jaderného průmyslu Mycle Schneider.

Autor zprávy o jádru Schneider: Vítr a slunce jsou levnější

Pomalá, drahá, nekonkurenceschopná, tak vidí atomovou energetiku autor renomované ročenky…

13. října 2019

Ilustrační foto

Konec pivního romantismu v Česku: nadšenci uvolňují místo tradičním značkám

Český trh řemeslných piv se proměnil. Doba, kdy k dobrému odbytu stačilo, že pivo uvařil…

13. října 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 3.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak pomůže dětem v exekuci novela insolvenčního zákona?
Jak s námi operátoři jednají? Vata to tedy není
Svátek Všech Svatých a Dušičky, aneb proč to není státní svátek?
Jak se bude počítat důchod v roce 2020?
Česko a boom cirkulární ekonomiky
Auta
Fiat Talento modelový rok 2020
Kupé Škoda 763 bylo rychlejší než auta VB. Skončilo fiaskem, přispělo však ke vzniku Favoritu
DB Schenker posiluje pozici v logistice pro automobilový průmysl
Vodíková Toyota Mirai ve druhé generaci zcela mění podobu. Už vypadá jako auto
S Mercedesem třídy X na Sahaře: V poledne jsou duny nejzrádnější
Hry pro příležitostné hráče