Bez karty ani ránu. Průzkum společnosti Mastercard ukázal, že bezkontaktní platby hrají v Česku jasný prim - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Bez karty ani ránu. Průzkum společnosti Mastercard ukázal, že bezkontaktní platby hrají v Česku jasný prim

,
Bez karty ani ránu. Průzkum společnosti Mastercard ukázal, že bezkontaktní platby hrají v Česku jasný prim
Zdroj: Depositphotos
  • Většina Čechů, která si pamatuje dobu před zavedením bezkontaktního placení, považuje nyní tyto technologie za mnohem rychlejší a bezpečnější než dříve. Ukázal to průzkum společnosti Mastercard

  • Kromě supermarketů upřednostňují bezkontaktní platby třeba v MHD, restauracích i na výletech

  • Průzkum rovněž odhalil, že postávání ve frontách nevadí pouze jedné pětině obyvatel. Pokud na nějakou takovou narazí, 40 procent zákazníků raději automaticky zamíří k samoobslužným pokladnám

Řada lidí považuje nakupování za velmi stresující aktivitu. Tím spíš, když se k potřebě kličkovat s velkým vozíkem mezi regály a kolemjdoucími v přeplněném supermarketu přidá ještě dlouhá fronta u pokladny, sahající až na konec zóny se zeleninou a ovocem. Na druhou stranu, právě proto, že podobné situace zažíváme celkem pravidelně, si spousta Čechů osvojila různé návyky, díky nimž se s nástrahami v obchodních domech dokáže popasovat. Vyplývá to z průzkumu, jenž si u agentury G82 nechala zpracovat společnost Mastercard.

Data 301 respondentů, kteří se statistického šetření zúčastnili, ukázala, že jen zhruba jednu pětinu lidí nechávají takovéto fronty zcela chladnou. Naproti tomu hned 42 procent zákazníků se rozhořčí, když někteří před nimi nemají dopředu vybráno. Stejně tak jim ale vadí, že někdo nakupuje i pro své známé a kamarády, kteří se s čekáním ve frontě raději nijak neobtěžují. V sedmadvaceti procentech případů pak zazněly výtky vůči pomalé obsluze.

Lidé si díky pandemii na e-shopy zvykli a ani po rozvolnění na ně nezanevřou, shodují se přepravci působící v Česku

Výše uvedenou situaci u pokladen se Češi snaží řešit tak, že raději zvolí možnost samoobslužné kasy. Pro tuto alternativu se vyslovily hned dvě pětiny dotázaných. Pakliže žádnou takovou supermarket nedisponuje, pohledem zanalyzují obsah nákupních vozů lidí před nimi, a teprve poté se zařadí tam, kde podle nich čekání zabere nejkratší dobu.

„Pro každého z nás je čas velmi cennou komoditou a určitě ho rádi trávíme jinak než ve frontách,“ konstatuje Michal Čarný, generální ředitel společnosti Mastercard pro Česko a Slovensko.

Rychlejší a bezpečnější zároveň

Chování spotřebitelů se v čase vyvíjí, dříve praktikované návyky se mění nebo dostávají novou podobu. A nejinak je tomu i v případě těch nákupních:

„Oproti dřívějším dobám, kdy nakupující ve frontách rozčilovala platba kartou, se situace po deseti letech bezkontaktních plateb otočila, a naopak emoce zdvihá primárně zdlouhavé přepočítávání hotovosti.“

K zavedení bezkontaktních technologií umožňujících bezhotovostní transakce došlo na území Česka právě před 10 roky, přičemž naprostá většina jejich uživatelů, která zažila obě tyto doby (jde o 87 procent dotázaných), souhlasí s tím, že zmíněná technologie nabízí aktuálně rychlejší variantu placení. Takto se konkrétně vyslovilo celých 98 procent respondentů. Dvě třetiny lidí zároveň považují bezkontaktní platby za bezpečnější než jiné formy úhrady.

Logistika, PR i platební metody. Průzkum ukazuje, kde české e-shopy vidí své největší nedostatky

Zdaleka ne všechno v souvislosti s bezhotovostním placením se ale točí pouze kolem zmiňovaných supermarketů. Že jsou platební karty a mobilní aplikace nedílnou součástí našich každodenních životů i v jiných případech, dokládají následující čísla. Z průzkumu americké společnosti totiž vyplynulo, že 62 procent Čechů je preferuje například i k zakoupení jízdenky v městské hromadné dopravě nebo při výletování po tuzemsku. Ještě častěji – konkrétně ve třiasedmdesáti procentech případů – jimi lidé v restauracích barech.

Bezkontaktně od začátku do konce

Pokud jde o poslední jmenovanou skupinu zařízení, je potřeba zmínit ještě jednu věc. Není to totiž pouze samotná forma platby, která v průběhu uplynulých měsíců a let doznala změny. Stejně tak se totiž proměnil upřednostňovaný způsob objednávání pokrmů a nápojů. Tradiční papírová menu jsou čím dál častěji nahrazována QR kódy.

Jak loni v létě informoval web The Business Insider, zejména ve Spojených státech amerických, Dánsku či Francii se s touto technologií doslova roztrhl pytel. A rostoucí zájem lze vypozorovat i na straně tuzemských provozovatelů. Richard Beníšek, šéf české společnosti Speedlo, která jednu takovou službu do zdejších restaurací a barů dlouhodobě dodává, se v polovině letošního května nechal slyšet, že společně s kolegy eviduje po jejich platformě až čtyřikrát větší poptávku než koncem loňského roku.

Do budoucna by navíc dle jeho názoru mělo takových zařízení pouze a jen přibývat: „Věřím, že se z QR objednávek a plateb může stát běžná věc, jako je třeba placení mobilem.“