ilustrační foto
ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Ilona Švihlíková k 15 letům v EU: Potřebujeme střízlivý pohled, ne mávání vlaječkou

07. května, 09:08 - Ilona Švihlíková
ilustrační foto
ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
07. května, 09:08

15 let Česka v Evropské unii, to je doba, která už vybízí k bilancování. Co jsme díky EU získali, a co ztratili, teď můžeme vzhledem k blížícím se volbám do Evropského parlamentu slyšet i od politických stran, bohužel spíše jen v redukované formě - buď v podobě nadšeného mávání vlaječkou s 12 hvězdičkami, nebo absolutního odmítání čehokoli spojeného s Bruselem. Střízlivého pohledu je pomálu.

Evropská unie je v hluboké krizi, na tom žádné oslavné zpěvy nic nezmění – ba co víc, mohou realitu jen zamlžit. Když si nalijeme čistého vína, uvidíme, že EU má velmi malou schopnost řešit krize, dokonce ani ty ne, které sama vyvolala.

Už jsem mnohokrát psala o chybné architektuře eurozóny a politikách s tím spojených. Z minoritního řeckého problému (řecká ekonomika je něco přes jedno procento eurozóny) se stalo kvůli zvoleným „řešením“ břemeno celé EU. Byl to jeden z očividných příkladů, kdy si představitelé EU (a zejména Německa) odmítali přiznat realitu – tedy že řecký dluh je prostě nesplatitelný, a zařídit se podle toho v raných fázích dluhové krize.


Čtěte: Ilona Švihlíková: Proč má eurozóna k funkční měnové unii hodně daleko

na objednávku Hyundai Kona
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI
Výbava:
Kona
364 990 Kč
s DPH
na objednávku Volvo XC90
Nafta
Automatická
Motor:
B5 AWD
Výbava:
Momentum
1 453 405 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Santa Fe
Benzín
Automatická
Motor:
2.4 GDI e-CVVT 4x4 AT
Výbava:
Confidence
794 990 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Touareg
Nafta
Automatická
Motor:
3.0 TDI 210kW 4x4 AT
Výbava:
Elegance
1 442 232 Kč
s DPH
na objednávku Jeep Grand Cherokee
Nafta
Automatická
Motor:
3.0 V6 Diesel 140 kW
Výbava:
Laredo
1 095 920 Kč
s DPH
na objednávku Jeep Wrangler Unlimited
Nafta
Automatická
Motor:
2.2 CRD
Výbava:
Sport
1 115 334 Kč
s DPH
na objednávku Kia XCeed
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI/88kW
Výbava:
Comfort
455 881 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Kodiaq RS
Nafta
Automatická
Motor:
2.0 TDI 176 kW 4x4 DSG
Výbava:
RS
1 103 908 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Passat
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI 110 kW
Výbava:
Business
585 810 Kč
s DPH
na objednávku Peugeot Rifter
Nafta
Manuální
Motor:
1.5 BlueHDI 96kw
Výbava:
Active
532 000 Kč
s DPH
skladem Lexus NX
Hybrid
Automatická
Motor:
300h AWD
Výbava:
Luxury
1 280 000 Kč
s DPH
na objednávku Mazda CX-30
Benzín
Manuální
Motor:
2.0 Skyactiv/90 kW
Výbava:
Skyaktiv-G
557 653 Kč
s DPH

Ale tento případ provozní slepoty „nevidím, neslyším“ a umanuté (a arogantní) trvání na „pseudořešeních“, která neřeší problém, pouze vyjadřují chuť velkých aktérů EU ostatní zválcovat a vnutit jim svou vůli, se netýkal jen eurozóny. Stačí si vzpomenout na „skvělý“ nápad přerozdělování uprchlíků.

Představitelé EU ovšem vidí nepřátele všude jinde, než aby je viděli u svých vlastních rozhodnutí. Místo přiznání nefunkční eurozóny, která je pro jižní země (a už to začíná platit i u Francie) prostě neudržitelná, jsou podle nich na vině nebezpeční „populisté“, kteří mají tu drzost zpochybňovat politiku uškrtání se k smrti.

Populistická hnutí ovšem jen odrážejí to, že v EU se vytvořila dvojí periferie – východní a jižní. Jaké možnosti dává ekonomická architektura EU možnosti zemím východním skutečně dohánět vyspělé jádro? Když i ty potraviny tak jasně ukazují, že někteří jsou si jaksi rovnější než jiní. Nebo se mají východní země opájet tím, že „konvergují“ k průměru, protože situace jižních zemí, které neunesou euro, se tak zhoršila, že se jim vlastně přibližují?

Místo podpory mírové a stabilizační politiky se někteří agresivní členové EU angažovali v rozbití Libye na kusy, titíž se pak domnívají, že „stabilizace“ spočívá v tom, že si členské země EU mezi sebou rozdělí veškeré uprchlíky z Afriky. A když ne, seberou jim peníze ze strukturálních fondů, které ovšem nejsou žádný milodar, ale vyjádření elementárního faktu, že jednotný trh více prospívá silnějším ekonomikám a může vykonávat značné tlaky na ekonomiky slabší.


Čtěte eseje komentátorů týdeníku Euro k 15 letům Česka v EU:

Miroslav Zámečník k 15 letům v EU: Nejlepší, co nás mohlo potkat

Pavel Páral k 15 letům v EU: Czexit? A odkud?


Rozumím tomu, že někteří nevidí vně EU pro Česko alternativu - oceňují možnost cestování i studia v zahraničí či jen možnost „být přitom“ a spolupodílet se na rozhodování. To ale neznamená, že je možné před fatálními chybami představitelů EU zavírat oči nebo každého, kdo je vůči současnému vývoji kritický, označovat automaticky za ruského (dnes jistě i čínského) agenta.

Domnívám se, že členství v EU nám přineslo především ponaučení z počátečních nereálných očekávání. Ukázalo se, že EU je prostě mocenská organizace a že některé velké země využívají všechny možnosti, aby své zájmy prosadily na úkor ostatních; navíc ještě předstírají, že se jejich zájmy rovnají evropským zájmům. To je lekce z reálpolitiky a bylo by dobré, aby si to naše politická reprezentace uvědomila a zařídila se podle toho.

Ilona Švihlíková je ekonomka, vysokoškolská pedagožka a koordinátorka občanské iniciativy Alternativa Zdola, která mimo jiné promýšlí alternativní ekonomické systémy. Je autorkou knih „Globalizace a krize“, „Přelom. Od Velké recese k Velké transformaci“ a „Jak jsme se stali kolonií“.

Od Ilony Švihlíkové dále čtěte:

Bezradnost v Davosu

Itálie není Řecko. Proč Brusel opakuje stejnou chybu?

Poučení z Velké recese? Jaksi nikde

Ekonomická demokracie má obrovský potenciál. Politiky to ale nezajímá

Sankce, kam se podíváš

Renta jako rozšiřující se patologie


Čtěte také

 Umělá inteligence, ilustrační foto

Lidé se učí pracovat s umělou inteligencí, věří jí více než svým šéfům

Příchod robotů mění stovky let zaběhlé zvyklosti na pracovištích. Podle průzkumu…

před 6 hodinami

Boris Johnson a Jean-Claude Juncker

Lídři zemí Evropské unie podpořili novou brexitovou dohodu, britský parlament bude hlasovat v sobotu

Lídři zemí Evropské unie dnes podpořili uzavřenou dohodu o britském odchodu ze…

17. října 2019

Prezident Miloš Zeman a jeho čínský protějšek Si Ťin-pching, archivní foto

Zeman ujistil Si Ťin-pchinga o respektování politiky jedné Číny. A požádal o další spolupráci

Prezident Miloš Zeman ve středu v dopise požádal čínského prezidenta , aby pokračovaly…

17. října 2019

 Výroba součástek v továrně CITIC Dicastal

Číňané chtějí postavit se Žďasem závod za osm miliard. Vytvoří 500 pracovních míst

CITIC Dicastal, výrobce hliníkových automobilových součástek, plánuje s firmou Žďas…

17. října 2019

Britský premiér Boris Johnson

Británie a Evropská unie se shodly na podmínkách brexitu. Opozice ale dohodu odmítla

Británie a Evropská unie se dohodly na podmínkách brexitu. Informovali o tom dnes…

17. října 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 22 | Průměrné hodnocení: 4.64

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Čeho se nejvíce bojí začínající řidiči?
O kolik je zboží z DM drogerie v Česku dražší než v Německu?
Co když srazíte autem nějaké zvíře?
Počítač, internet a děti: Ano, či ne?
Pět příznivých důchodových zpráv pro rok 2020
Auta
Pátý člen řady motorů Scania 13 l
Nová Octavia na oficiálních skicách. Další únavný maraton postupného odhalování začíná
I u nás bude možné získat dotace na elektromobil. Citigoe iV pak bude stát zhruba 230 tisíc
Test Yamaha Tracer 700 GT: Cestování nalehko
Videodojmy: Mercedes S 560e je tak trochu podfuk, jako všechny plug-iny. Ale jezdí parádně
Hry pro příležitostné hráče