Ilustrace k eseji Nejlepší, co nás mohlo potkat
Ilustrace k eseji Nejlepší, co nás mohlo potkat
Autor: Vojtěch Velický

Miroslav Zámečník k 15 letům v EU: Nejlepší, co nás mohlo potkat

 Zámečník 05. května, 17:03  -  Miroslav Zámečník
 Ilustrace k eseji Nejlepší, co nás mohlo potkat
Ilustrace k eseji Nejlepší, co nás mohlo potkat
Autor: Vojtěch Velický
05. května, 17:03

Vstup do Evropské unie byl jedním z nejzdařilejších počinů v dějinách Česka.

K tomu, aby si člověk uvědomil, že být Evropanem znamená něco víc než jen geografické označení původu nebo barvu pleti, stačí vyjet jednou za čas na jiný kontinent. Není nad osobní zkušenost, přičemž je jedno, zda se pocit „evropanství“ projeví, když se trmácíte narvaným autobusem někde v Indočíně, nebo při debatách ve studentském klubu někde na univerzitě. Důležité je potkat jiné lidi z Evropy mimo ni, pak to každého hned trkne.

Před čtvrt stoletím na School of Foreign Service Georgetownské univerzity studenti z kontinentální „západní“ Evropy podstatně lépe chápali třeba to, jak mocensky fungují totalitní režimy, a projevovali mnohem větší empatii než jejich protějšky ze Spojených států. Na druhé straně, „nejameričtější“ z profesorů byli bez výjimky přistěhovalci z Evropy.

na objednávku Audi Q7
Nafta
Automatická
Motor:
50TDI quattro 210kW
Výbava:
Q7
27 829 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Passat
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI 110 kW
Výbava:
Business
7 264 Kč
s DPH
na objednávku Volvo XC90
Nafta
Automatická
Motor:
B5 AWD
Výbava:
Momentum
1 453 405 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Kona
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI
Výbava:
Kona
364 990 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 Fastback N Line
Benzín
Manuální
Motor:
1.4 T-GDI/103 kW
Výbava:
N Line
474 990 Kč
s DPH
na objednávku Audi Q7
Nafta
Automatická
Motor:
45 TDI quattro 170kW
Výbava:
Q7
1 594 710 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Santa Fe
Benzín
Automatická
Motor:
2.4 GDI e-CVVT 4x4 AT
Výbava:
Confidence
794 990 Kč
s DPH
na objednávku BMW M4 Coupé
Benzín
Manuální
Motor:
M4 Coupé
Výbava:
M4
1 500 590 Kč
s DPH
na objednávku Jeep Wrangler Unlimited
Nafta
Automatická
Motor:
2.2 CRD
Výbava:
Sport
1 115 334 Kč
s DPH
na objednávku Kia XCeed
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI/88kW
Výbava:
Comfort
455 881 Kč
s DPH
skladem Lexus NX
Hybrid
Automatická
Motor:
300h AWD
Výbava:
Luxury
1 280 000 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Kamiq
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 TSI/70 kW
Výbava:
Ambition
368 505 Kč
s DPH

Bankovnictví a monetární teorii přednášel Lotyš, mikroekonomii rumunský Žid a teorii podnikání vyučoval Fin - všechno velcí vyznavači Rakušana Josefa Schumpetera. V kolektivní paměti se prý ani velmi silné zážitky či traumata neudrží déle než tři generace, což vysvětluje jak prvogenerační zápal přistěhovalců, tak ignoranci v generaci třetí a každé další.


Proč není možné vrátit jednou ukradené národní kompetence tam, kam patří. Čtěte více v komentáři:

Dneska by to šlo


Co je Evropská unie, to také nejlépe poznáte jejím porovnáním s tím, jak to mají v Severní Americe, zvlášť teď, kdy prezident Donald Trump zatlačil na Kanadu a Mexiko. Volný pohyb pracovní síly? Zapomeňte na to, na mexické hranici je plot a ani Kanaďan se nemůže jen tak rozhodnout, že si něco zkusí najít na jih od 49. rovnoběžky.

Pokud se domníváte, že alespoň obchod zbožím a službami je zcela volný, pak ani toto zdaleka neplatí. O nějakých finančních transferech ze Spojených států do Mexika, kde je spousta méně rozvinutých oblastí, ani nemluvě. Když jsem se ptal Američanů - připusťme, že ne zcela vážně - zda by se jim líbilo zavedení ekvivalentu evropských čtyř svobod a zda by nějaký kandidát na prezidenta s takovým programem mohl uspět, jenom si ťukali na čelo.

Když se díváte na to, co (ne)existuje ani jako vážně míněné konverzační téma na druhé straně Atlantiku, teprve doceníte, co se v Evropě podařilo. To platí i při vědomí všech slabin a iritujících věcí od byrokracie přes dvojí standardy až po jistou aroganci moci.


15 let v Unii: očekávání spjatá s EU se naplnila, shodl se Špidla s Dzurindou


Pro moji generaci pořád ještě představuje možnost odjet na občanku bez zastavení na hranicích až na poslední výspu Portugalska nebo Řecka splněný sen, a vždycky to tak bude. Kdo zažil tu pohraniční šikanu za starého režimu, bude pro něj Schengen představovat největší hmatatelný výdobytek členství v Unii. Podle průzkumu veřejného mínění provedeného u příležitosti 15. výročí vstupu do EU agenturou Median se na tom shodne 82 procent Čechů, přičemž jako rozhodně přínosnou tuto oblast vnímá 56 procent dotazovaných.

Nejsme hňupi, když vidíme dobrou věc - plných 83 procent lidí vidí jako přínos možnost vyjet do ciziny za prací a 77 procent podpory náleží volnému obchodu bez cel. Dotace prostřednictvím strukturálních fondů a roaming patří k dalším oceňovaným výhodám. Češi jsou však ve svých postojích ambivalentní - skoro dvě třetiny uznávají, že Česko má z EU prospěch, ale na druhé straně třicet procent se domnívá, že se členství EU zemi nevyplatilo. Podpora tedy existuje, ale je ryze praktická a mělká.

To opravdu chceme?

„Odejdeme po anglicku!“ vyzýval kdysi na billboardech jistý korejsko-japonsko-zlínský míšenec, ovšem s přihlédnutím k výkonu britského mančaftu už slogan dostal lehce ironický kontext. Jediné, čím si můžeme být jisti, je, že česká byrokracie by při jednáních zakopla daleko před taxisem a vyjednala by leda kulové. Nepřivolávejme něco, co by se nám mohlo škaredě vymstít.

Zkuste si jen na chvíli představit, že v Německu někdo přijde ve volební kampani s návrhem, že nechce vidět jediného českého „pendlera“ bez speciální povolovací procedury, i kdyby to byl doktor nebo zdravotní sestra. A že auta musejí mít minimálně poloviční „německý“ obsah, abyste je mohli vyvézt bezcelně. Zkuste si představit, jaké věci by byli schopni si vymyslet třeba Francouzi nebo Italové, když bychom přešli na čistou verzi „Evropy národů“.


Šéfka francouzské restaurace i zakladatel největší realitky: český byznys míří do europarlamentu


Čtyři svobody by opravdu nevydržely dlouho. Kdo tvrdí opak, je buď naivní, nebo cíleně manipuluje veřejnost, asi jako Nigel Farage před referendem o brexitu.

Jak silné je Česko samo o sobě?

Nějakou indikativní zkušenost tady máme. V podstatně jasné právní nároky ČEZ, nejmocnější české korporace, ovládané státem, s naprostým klidem ignorovaly úřady ze zemí, jako jsou Albánie nebo Bulharsko, jakmile se ceny elektřiny promítly do nespokojenosti tamních voličů.

Ve světě bez pravidel, která se dodržují proto, že se někým mocným vymáhají, vynikne fakt, že sami představujeme 0,3 procenta světového HDP.

Fascinace mýtem

Jen zcela rozpolcená bytost chce volný pohyb zboží, služeb, kapitálu a pracovní síly a zároveň odmítá instituce, které mají pravidla hry„pískat“. Politici na národní úrovni se nechtějí dělit o více moci, než je nezbytně nutné. Ukažte mi někoho z nich, kdo by chtěl, aby se nějaký „Spitzenkandidat“ rekrutoval z opravdových těžkých vah. Charismatický šéf či šéfka Evropské komise, zastiňující svojí osobností kancléře, premiéry a prezidenty - to je oxymóron.


Výhody společného trhu mohou být bez urychleného opuštění federalizační politiky brzy zcela irelevantní. Čtěte více v eseji Pavla Párala k k 15 letům v EU:

Czexit? A odkud?


Jakákoli byrokratická instituce, která má moc a vliv, je téměř z definice neoblíbená, zejména u těch, kteří jsou spíše na periferii než v centru dění. Maximum, co mohou instituce tohoto typu žádat, je respekt. Milována není žádná, a všichni na ně rádi svádějí všechny problémy.

Při zpětném ohlédnutí za některými drahými blamážemi najdete rukopis nějakého českého legislativního kutila a místní finanční zájmy, které se v „tom chtějí vidět“. Třeba konkrétní provedení podpory obnovitelných zdrojů bylo ryze české provenience.

Ilustrace k eseji Nejlepší, co nás mohlo potkat ( Zdroj: Vojtěch Velický, Autor: Vojtěch Velický )

Když jsme u toho respektu vůči evropským institucím, tak ten dostal hned dvakrát za posledních deset let těžkou ránu. A nejen v Česku reputace Evropské komise velmi utrpěla. Poprvé vinou těžkých improvizací při řešení dluhové a bankovní krize, která ukázala, jak dalece nedodělaným projektem je eurozóna. Podruhé o pár let později při nezvládání krize migrační, na níž se potvrdilo, jak zranitelná a vydíratelná EU vlastně je. Protože se kupříkladu nedokáže shodnout na sdělení „australského typu“, že „nikdy nedostanete v jakékoli zemi EU legální status, když k nám přijdete ilegálně“.

Nakonec se i v Evropě ukázalo, že tranzitním zemím se musí zaplatit, vysílajícím zemím zvýšit objem rozvojové pomoci výměnou za přijímání repatriantů a také je nutné, aby třeba takového Mattea Salviniho brali na druhé straně Středozemního moře vážně, když říká, že „je zavřeno“.

Nic si nenamlouvejme: kombinace ztráty respektu, reputační újmy a nátlaku ve věci přerozdělení migrantů těžce poškodila celý evropský projekt v Česku. V pozoruhodném propletenci stereotypů, oprávněné kritiky, odůvodněných obav a obecné nelásky vůči vrchnosti (zvlášť když nemluví česky) by ovšem nemělo zaniknout to hlavní. Z hlediska českých národních zájmů byl náš vstup do EU před patnácti lety jedním z nejzdařilejších počinů v dějinách této země. Vlastně ani nevím, co lepšího nás mohlo potkat.

Čtěte také:

Mistři a Markétka. Eurokomisařka Vestagerová chce do čela Evropské komise

===== Evropský projekt čelí největšímu ohrožení od války, říká kandidát na šéfa komise Weber

Nacionalistické strany spojují síly, po evropských volbách vytvoří společnou frakci


Čtěte také

 Umělá inteligence, ilustrační foto

Lidé se učí pracovat s umělou inteligencí, věří jí více než svým šéfům

Příchod robotů mění stovky let zaběhlé zvyklosti na pracovištích. Podle průzkumu…

před 6 hodinami

Boris Johnson a Jean-Claude Juncker

Lídři zemí Evropské unie podpořili novou brexitovou dohodu, britský parlament bude hlasovat v sobotu

Lídři zemí Evropské unie dnes podpořili uzavřenou dohodu o britském odchodu ze…

17. října 2019

Prezident Miloš Zeman a jeho čínský protějšek Si Ťin-pching, archivní foto

Zeman ujistil Si Ťin-pchinga o respektování politiky jedné Číny. A požádal o další spolupráci

Prezident Miloš Zeman ve středu v dopise požádal čínského prezidenta , aby pokračovaly…

17. října 2019

 Výroba součástek v továrně CITIC Dicastal

Číňané chtějí postavit se Žďasem závod za osm miliard. Vytvoří 500 pracovních míst

CITIC Dicastal, výrobce hliníkových automobilových součástek, plánuje s firmou Žďas…

17. října 2019

Britský premiér Boris Johnson

Británie a Evropská unie se shodly na podmínkách brexitu. Opozice ale dohodu odmítla

Británie a Evropská unie se dohodly na podmínkách brexitu. Informovali o tom dnes…

17. října 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Čeho se nejvíce bojí začínající řidiči?
O kolik je zboží z DM drogerie v Česku dražší než v Německu?
Co když srazíte autem nějaké zvíře?
Počítač, internet a děti: Ano, či ne?
Pět příznivých důchodových zpráv pro rok 2020
Auta
Pátý člen řady motorů Scania 13 l
Nová Octavia na oficiálních skicách. Další únavný maraton postupného odhalování začíná
I u nás bude možné získat dotace na elektromobil. Citigoe iV pak bude stát zhruba 230 tisíc
Test Yamaha Tracer 700 GT: Cestování nalehko
Videodojmy: Mercedes S 560e je tak trochu podfuk, jako všechny plug-iny. Ale jezdí parádně
Hry pro příležitostné hráče