Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Bohemia Energy: Z malé firmy mezi stovku největších

V roce 2005 první – a dnes v segmentu domácností a malých a středních firem největší…

Jablotron: Z půdy rodinného domku mezi renomované výrobce

Ryze česká technologická společnost s dvoumiliardovým obratem, vlastním vývojem i výrobou…

Česká zbrojovka a.s.: Nadnárodní firma s regionální odpovědností

Česká zbrojovka a.s. Uherský Brod je dlouhodobě nejdůležitější český výrobce a současně…

Křižovatka hotového úseku kanálu Odra–Dunaj s Gliwickým průplavem u města Kędzierzyn-Koźle v Polsku
Křižovatka hotového úseku kanálu Odra–Dunaj s Gliwickým průplavem u města Kędzierzyn-Koźle v Polsku
Autor: Jaroslav Kubec, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Zemanův sen se tenčí. Přípravy na vodní kanál se zřejmě omezí jen na Dunaj a Odru

23. ledna, 20:17 - čtk
Křižovatka hotového úseku kanálu Odra–Dunaj s Gliwickým průplavem u města Kędzierzyn-Koźle v Polsku
Křižovatka hotového úseku kanálu Odra–Dunaj s Gliwickým průplavem u města Kędzierzyn-Koźle v Polsku
Autor: Jaroslav Kubec, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)
23. ledna, 20:17

Přípravy vodního kanálu Dunaj-Odra-Labe budou zřejmě dále pokračovat pouze na propojení Dunaje a Odry. Centrální komise ministerstva dopravy navrhla kvůli vysokým nákladům dále již nesledovat tzv. labskou větev. Oznámilo to dnes ministerstvo dopravy. Náklady na dunajsko-oderskou část jsou odhadovány na 283 miliard korun, připojení Labe by stálo dalších více než 300 miliard korun.

O dalších krocích v přípravě vodního koridoru bude rozhodovat vláda. Ta se většinou řídí doporučením centrální komise ministerstva dopravy.

„Podle ekonomického hodnocení má smysl pokračovat v plánování vodního koridoru, který propojí řeky Dunaj a Odra. Vládě proto doporučím dále pokračovat v přípravě dunajsko-oderské části vodního kanálu,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Labská větev kanálu podle něj kvůli nutnosti vybudování dlouhých plavebních tunelů snižuje efektivitu celého projektu, centrální komise proto navrhla ji dále již při přípravách nesledovat.


Podle ekologa Fanty je kanál Dunaj-Odra-Labe „ptákovina“. Čtěte rozhovor:

Přestali jsme uvažovat selským rozumem, říká ekolog Josef Fanta


Studie, kterou loni představilo ministerstvo dopravy, podle tvůrců ukázala, že propojení Dunaje s Odrou je téměř za všech okolností efektivní. Labská větev byla naopak vyhodnocena jako riziková. Stavbu na Labi by komplikovaly například nutné lodní výtahy, které by musely vytahovat lodi do výšky několika desítek metrů.

Ministerstvo chce nyní dále jednat i s Polskem a Slovenskem o vedení koridoru přes hranice a provést další hodnocení dopadů vodního díla na životní prostředí.

Projekt vodního kanálu dlouhodobě podporuje prezident Miloš Zeman, proti jsou naopak ekologové. Podle zastánců projektu by koridor přinesl velké ekonomické možnosti, zároveň by pomohl skomírající lodní dopravě v tuzemsku. Ekologové naopak namítají, že koridor by zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy a měl by výrazný dopad na krajinu a vodní režim v zemi.

Čtěte také:

Kanál Dunaj-Odra-Labe by ze silnic odvedl 5000 kamionů denně, tvrdí studie

Kanál Dunaj-Odra-Labe by vyšel na 582 miliard. Ekonomicky se ale vyplatí, tvrdí studie


Čtěte také

Události  Studentská okupační stávka v budově Filozofické fakulty Univerzity Karlovy

Stávky za klima nic nezmění, myslí si dvě třetiny Čechů

Studentské stávky za klima nemají podle většiny Čechů velký význam. Jen desetina lidí…

19. listopadu 2019

 Český premiér Andrej Babiš a ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj

Česko anexi Krymu neuznává a odsuzuje, řekl Babiš na Ukrajině

Za nový začátek česko-ukrajinských vztahů označil premiér Andrej Babiš svou návštěvu v…

19. listopadu 2019

Události  Demonstrace Milionu chvilek pro demokracii na Letné

Výzvu Milionu chvilek podepsalo 150 tisíc lidí, cílová hranice se posunula na 200 tisíc podpisů

Novou občanskou výzvu Milionu chvilek podepsalo na webu 150 tisíc lidí, což si spolek…

19. listopadu 2019

Události  Mýtná brána, ilustrační foto

Do nového mýta je přihlášena polovina aut. Při jeho spuštění hrozí kolony, varuje dál CzechToll

Dva týdny před spuštěním nového mýta je do systému přihlášeno 234 tisíc vozidel, což je 5…

19. listopadu 2019

Saudi Aramco, ilustrační foto

Na 100 miliard dolarů zapomeňte. Rijád získá z privatizace Saudi Aramco pouze čtvrtinu

Pouštní království musí krotit svá vysoká očekávání ze vstupu největší ropné společnosti…

19. listopadu 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Nezkusíte energii ze Slunce?
Kdy letos chodí Mikuláš?
Kdo v Brně nebude muset platit za komunální odpad?
Tipy na knihy, které vám pomohou zvýšit vaši finanční gramotnost
Jaké sociální dávky jsou jednorázové?
Auta
Modernizované Muzeum DAF se otevřelo pro návštěvníky
Nechcete si udělat na Vánoce radost? Na prodej je pěkná Tatra 813 8×8 Kolos
Jak je to s nehodovostí na měřených úsecích D1? Kamery žádný přínos nemají, potvrzuje to i studie MDČR
Vánoce aneb čas zaneprázdněných kurýrů
Vzkaz pražským radním: Nekousejte do ruky, která vás živí. Když chcete dostat lidi z aut, nabídněte jim lepší alternativu
Hry pro příležitostné hráče