Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Pomozte ochránit uživatele internetu a zachovat svobodný internet

12. září se bude v Evropském parlamentu hlasovat o evropské směrnici o autorském právu.…

Konference o coworkingu TechoCon 2018

Kanceláře se čím dál rychleji mění, práce v nich stejně tak. Jak funguje moderní…

Konec výmluvám a začátek mluvení anglicky se blíží!

Lidský druh je mistrem ve vymlouvání se. Vymlouváme se na počasí, na únavu, na děti, na…

Zavoral před radními zkritizoval Kroupovy reportáže ohledně Agrofertu

31. ledna, 17:06 - čtk
31. ledna, 17:06

Reportáže a výstupy Janka Kroupy ohledně pozemků, na kterých hospodaří koncern Agrofert, byly nevyvážené a neobjektivní. Uvádí to analýza Institutu komunikačních studií a žurnalistiky (IKSŽ) Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze, kterou si nechal zpracovat Český rozhlas (ČRo). Dnes to na jednání Rady ČRo řekl generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral.

Zavoral před radními uvedl, že bude požadovat školení pro pracovníky rozhlasu. Rada následně jednomyslně odhlasovala, aby se rozhlas snažil do budoucna o objektivitu, což se v „tomto případě zcela nestalo“.

Český rozhlas v reportáži Janka Kroupy informoval loni na konci listopadu o tom, že koncern Agrofert, který do loňského února vlastnil současný předseda vlády v demisi Andrej Babiš (ANO), hospodaří na 1700 hektarech polností s neujasněnou majetkovou strukturou. Na většinu pozemků podle reportáže navíc pobírá dotace.

Následně o příspěvku diskutovala Rada ČRo, kde si na neobjektivní reportáž stěžoval místopředseda rady Tomáš Kňourek. Podle zápisu z rady uvedl, že Kroupova reportáž měla být zpracována lépe a její znění a načasování zavánělo účelovostí. V té době Babiš přebíral vládu od odcházejícího kabinetu Bohuslava Sobotky (ČSSD). V den vydání reportáží byl Babiš na Pražském hradě za prezidentem Milošem Zemanem, kde mu předal seznam navrhovaných ministrů. Kroupy se poté zastala desítka šéfredaktorů zpravodajských webů i novin.

Zavoral médiím tehdy přislíbil, že do konce ledna nechá vypracovat analýzu Kroupových příspěvků. Nechal vypracovat tři - od společnosti Newton, od IKSŽ a od Karla Hvížďaly. Všechny chce v krátké době nechat zveřejnit buď na webu rozhlasové rady, nebo rozhlasu. Hvížďalova analýza podle něj nenaplňovala požadavky na kvantitativní výstup, další pak nerámovala mediální obsah, vycházel tak především z analýzy IKSŽ a svých konzultací s právníky.


Rozhlasový inzertní trh roste jen minimálně. Provozovatelé investují do digitálních projektů


Za problematické části kromě výběru řečníků v Kroupových reportážích označil Zavoral i použitou propagandistickou předpojatost, například že se hospodaření Agrofertu hodnotilo, jako by šlo o trestný čin. „Přešlapy“ byly podle ředitele i v Kroupově výstupu v pořadu 20 minut Radiožurnálu, kde o případu hovořil. „Práce nebyla kvalitní - podotýkám, že právě způsob zpracování ve mně vzbuzoval pochybnosti, nikdy jsem nezpochybňoval téma,“ uvedl Zavoral.

Kroupa uvedl, že si Zavoral nechal zpracovat tři analýzy a vybral si z nich jednu, která se mu hodila. Ta podle něj ještě nehodnotila celý reportážní obsah. Do budoucna zváží své působení v této instituci. „Je to úplně absurdní, protože pan generální ředitel si objednal tři analýzy. Ty, které se mu nehodily, tak zjevně úplně ignoroval,“ řekl Kroupa.

„Dozvěděl jsem se z médií, že na tomto tématu se pracovalo půl roku - tak by mne zajímalo, jak po půl roce vznikne takovýhle paskvil, to nechápu,“ řekl dnes místopředseda rady Kňourek.

Naopak Kroupy se zastal ředitel rozhlasového zpravodajství Jan Pokorný, podle kterého rozhodně o žádný „paskvil“ nešlo. „Myslel jsem, že bych vysvětlil některým radním, kteří mají pochybnost o naší práci, že to není tak, že přijde redaktor, má na flešce reportáže a ty dá do vysílacího zařízení. To prochází editoriální schvalovací politikou, to prochází ušima a mozky minimálně pěti zkušených novinářů,“ řekl Pokorný po jednání rady. Při projednávání bodu na radě nebyl osloven.

Na reportáž si stěžoval také Agrofert. Jeho mluvčí Karel Hanzelka po jednání rady řekl, že firma chtěla po rozhlasu omluvu. Kvituje analýzu IKSŽ i stanovisko generálního ředitele, uvidí, jak se situace dále bude vyvíjet.

Pracovníci rozhlasu by nyní měli absolvovat školení, kde se Kroupovy reportáže budou ukazovat jako modelový případ, jak by objektivní zpravodajství nemělo vypadat a jak se vyvarovat chyb, řekl radním Zavoral s tím, že to navrhne Pokornému.

Čtěte také:

Odměna za výkon. Šéf Českého rozhlasu obdrží 432 tisíc



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Máte alergii na podzim?
Studenti a podnikání: 6 věcí, na které si dát pozor
Kolik vás bude stát, když vám ukradnou peněženku?
Nabídka ropy roste na rekordní úrovně
O kolik se od ledna zvýší důchody?
Auta
Opel Combo Life je zajímavá alternativa k MPV (české ceny +…
Jaguar E-Type, Range Rover a Land Rover Series I: Za volantem britských klasiků
Práva poškozených při dopravní nehodě: Krácení odškodnění pro nepřivolání policie
Za řídítky KTM 790 Duke: Skalpel, prosím
Peugeot veze do Paříže koncept nového kupé. Bude to nástupce slavné 504?
Technologie
Nvidia GeForce RTX 2080 a RTX 2080 Ti definitivně venku. Co o nich říkají recenze?
Sony vzkřísilo legendu: znovu vydá první PlayStation s HDMI a dvacítkou her
Jaké funkce Microsoft odstraní z Windows 10 v rámci aktualizace October 2018 Update?
Vyjdou 7nm procesory AMD s jádry Zen 2 až v druhé polovině roku 2019?
Vyšel Chrome OS 69. Podporuje linuxové aplikace a předvádí nový kabát
Hry pro příležitostné hráče