zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

 Ropovod na Sibiři
Ropovod na Sibiři
Autor: Profimedia.cz

30 let svobody: co předcházelo sametu v sovětském impériu

 Zámečník 14. listopadu 2019, 06:12  -  Miroslav Zámečník
 Ropovod na Sibiři
Ropovod na Sibiři
Autor: Profimedia.cz
14. listopadu 2019, 06:12

Abychom porozuměli posledním 30 rokům svobody, musíme si je zarámovat tím, co jim těsně předcházelo.

Na polních cestách, u kukuřičných polí před slovensko-maďarskou hranicí, bylo před třiceti lety nápadně hodně zaparkovaných aut s východoněmeckou espézetkou. Maďarští reformní komunisté nejdříve vypnuli v pohraničních drátech s Rakouskem elektrický proud a pak je jejich ministr zahraničí koncem června přestřihl. Pro občany Německé demokratické republiky byla cesta do západního Německa, uzavřená o generaci dřív Berlínskou zdí, volná Jenom museli překonat československo-maďarské hranice, což autem nešlo. Ale co je trabant nebo wartburg proti svobodě? Navíc se brzy přišlo na to, že se nemusí harcovat do Maďarska, když stačí přelézt plot západoněmecké ambasády na pražské Malé Straně. Vedení NDR, které se připravovalo na říjnové oslavy 40. výročí republiky pod heslem „DDR - vierzig Jahre jung“, začalo ze všeho nejvíce připomínat kapry lapající po vzduchu ve vypuštěném rybníku. Pár měsíců nato komunismus skončil v celé východní Evropě a v březnu 1990 zanikla změnou ústavního článku šest vedoucí úloha komunistické strany i v Sovětském svazu. Tomu zbývalo k rozpadu jen rok a pár měsíců.

80. léta pod psa

Dnes se hodně zapomíná, že celá 80. léta byla z hlediska sovětského impéria tristní, což do značné míry souviselo s ropným cyklem. Sovětská ekonomika dostala ohromný impulz v podobě nových nalezišť ropy a plynu v 60. a 70. letech, kdy cenový růst ze dvou ropných krizí se potkal s prudce rostoucí produkcí a vývozem.

V roce 1970 vytěžil Sovětský svaz ropu v ekvivalentu 502 milionů tun „standardního paliva“ a k tomu ještě 233,5 milionu tun zemního plynu, opět v přepočtu na standardní palivo. O deset let později stoupla těžba ropy více než o 70 procent a plynu o 120 procent. Ceny ropy se ovšem za stejné období v běžných dolarech zdvacetinásobily.

Brežněv měl peníze, a tak je utrácel. Koho ze satelitů měl rád, toho podržel, svoji roli sehrála i recyklace petrodolarů prostřednictvím snadno dostupných půjček od západních bank, z nichž část měla modernizovat hospodářství, část mířila do spotřeby stoupajících nároků obyvatelstva.


Přečtěte si rozhovor:

Bez svazáků by se revoluce nepovedla, tvrdí studentský vůdce Marcel Hájek


Bod zvratu nastal v momentě, kdy komodity spadly a vyvolaly v řadě rozvojových zemí dlužnickou krizi, ovšem v „Ostblocku“ to bylo podbarveno ještě zvýšením napětí. Sověti se vrhli do Afghánistánu, Jaruzelski vyhlásil výjimečný stav v Polsku a v Bílém domě seděl Ronald Reagan.

Dobový západní tisk v roce 1981 konstatoval, že závazky východní Evropy vůči západním bankám dosáhly 72 miliard dolarů, což nebyla úplně malá riziková expozice vůči kapitálu věřitelských bank (v případě dvacítky amerických bank to byla v roce 1981 čtvrtina jejich kapitálu). Co čert nechtěl, padaly nejen ceny, ale i objem produkce. „Peak oil“, tedy vrchol těžby, zažil Sovětský svaz v roce 1988 a pak padal do doby, než změnil pravidla hry (už za kapitalismu). Maďaři byli sice zadlužení až po uši, ale nikdy nepřestali splácet, Polsko nebylo schopné splácet už od začátku 80. let (a prošlo po revoluci oddlužením).
Ceausescovo Rumunsko se sice oddlužilo, ovšem za cenu strašlivého ožebračení obyvatelstva. Československu se podařilo totéž za cenu velmi pomalého tempa ekonomického růstu a slabé nabídky na vnitřním trhu.

Impéria končí tím, že jim dojdou peníze a ochota prolévat krev za něco, co přestane dávat smysl. Proč dotovat satelity dodávkami surovin, když se dají prodat za „tvrdé“ a koupit obilí a spotřební zboží pro uspokojení poptávky vlastní populace? Proč si nechat platit nekvalitním zbožím, které se dá levněji pořídit v Číně? Proč dovážet z Východu technologie, které na další desítky let zakonzervují odstup za Západem?

Vývoj ceny ropy ( Autor: Euro )

Sovětský svaz s kalkulačkou v ruce, to byla pro spoustu fabrik vyrábějících zastaralé a na dolarových trzích nekonkurenceschopné výrobky děsivá představa. Zvlášť když ekonomický chaos v Sovětském svazu postupně dospěl do stadia, kdy sice bylo možné zboží vyvézt, ale nikoli za ně dostat zaplaceno. Platební morálka se hroutila se starým systémem sovětské ekonomiky. Jenže perestrojka byla v ekonomické rovině klasický kočkopes. Tržní disciplínu systém nedostal a ta stranicko-aparátnická už nefungovala.

Jednotlivé středo- a východoevropské země nestály na stejné startovací čáře.
Maďarsko mělo zákon o společných podnicích se zahraniční majetkovou účastí o patnáct let dřív než Československo a tamní elitní stranicko-ekonomické kádry se uklízely do předem připravených pozic v dobách, kdy jejich československé protějšky chodily s mávátky do prvomájového průvodu.

Klekl kůň, koukej přesedlat

Univerzálně platilo, že všechny země byly strašně vyhladovělé po alternativních odbytištích a modernizačním kapitálu. Lišily se ovšem mírou připravenosti jej získat a manévrovacími schopnostmi. Maďaři nemohli majetek rozdávat za symbolické ceny obyvatelstvu, ale museli kvůli zahraničnímu dluhu natvrdo privatizovat.

Separátní kapitolu psala NDR, která byla předmětem gigantické fúze se Spolkovou republikou. Když budete přemýšlet, co jsme měli a mohli dělat po roce 1989 zásadně jinak, tak to porovnejme s NDR, před svým pádem srovnatelně vyspělou ekonomikou s tou československou.


Jak se změnil život od listopadu 1989?


Vývoz strojů a zařízení z NDR v polovině 80. let představoval vysokých 80 procent východoněmeckého vývozu do Sovětského svazu, který odebíral 40 procent východoněmeckého exportu (kalkulace jsou docela ošidné, ale budiž). Východoněmecké podniky v roce 1990 převzal Treuhandanstalt (něco na způsob Fondu národního majetku) a zoufale se snažil podniky na (post)sovětském trhu udržet. Co zůstalo z východoněmeckého strojírenství navzdory všem subvencím? Nic. Takže jiná forma privatizace, jiná kvalita institucí, úplně jiné finanční možnosti sjednoceného státu při podpoře vývozu, masivní subvencování, garance za provozní úvěry -nic z toho nedovedlo kompenzovat fakt, že po rozpadu Sovětského svazu se v nástupnických zemích Společenství nezávislých států na jedno desetiletí skoro zastavila investiční aktivita - existující zásoba kapitálu se kanibalizovala do poslední součástky. V Africe dodnes létají letadla z Kunovic, kdysi vyvezená do SSSR. Co chcete dělat s koněm, který „klekne“? Siouxové vědí, že musejí přesedlat.

Pracovní příležitosti zhruba stejně kvalifikovaných lidí v NDR zanikly, když cokoli obchodovatelného bylo k dostání v Česku za šestinu ceny (marka NDR byla asi tři koruny, po devalvaci koruny asi 18 korun) a i po zohlednění všech transakčních nákladů vyšlo Česko mnohem levněji. Česko má nejtěsnější integraci na Německo ze všech jeho sousedů a mělo zdaleka nejdostupnější „levnou“ kompatibilní strukturu ekonomiky, poté co si Německo nevyhnutelně vytvořilo z bývalé NDR jednu velkou „dotační oblast“. Mimochodem deficit běžného účtu nových spolkových zemí je dost odpudivý dodnes.

Před třiceti lety začal v kukuřičných polích na slovensko-maďarské hranici jeden z nejzajímavějších experimentů v dějinách. A pořád pokračuje.

Čtěte také:

Jak se změnil život od listopadu 1989?

Sametovou revoluci hodnotí kladně třetina lidí nad 40 let. Stejný podíl si myslí, že lépe bylo za socialismu

Jedovatá teplická předehra. Zdevastované ovzduší vyhnalo lidi do ulic už před 17. listopadem

Od sametové revoluce se průměrná mzda zvedla desetkrát, penze sedmkrát

13 potravin, které přežily od socialismu až dodnes


Čtěte také

Události Boeing 707 společnosti Korean Air

Nečekaný nález. Televizní štáb zřejmě objevil vrak boeingu, který před 32 lety vyhodili do vzduchu agenti KLDR

Dlouhou dobu spočívaly trosky stroje Boeing 707 letu Korean Air 858 klidně na dně…

před 3 hodinami

Rybolov - ilustrační foto

Pobrexitová jednání mohou zkomplikovat sporné body: banky, zemědělství či rybolov

Týden před odchodem Británie z Evropské unie dokončuje Brusel přípravy na vyjednávání…

před 3 hodinami

 Dálnice v Česku - ilustrační foto

Havlíček: Zakázku na IT systém na dálniční známky zrušíme bez sankce. Nová bude jednodušší

Zakázka na IT systém k elektronickým dálničním známkám bude zrušena bez jakékoliv sankce.…

před 3 hodinami

 Pavel Koutný z prostějovské oděvní firmy Koutný

Jehly, nitě, miliony. Módní byznys přinesl Prostějovu šedesátimilionovou investici

Oděvní firma Koutný z Prostějova spouští investici ve výši 60 milionů korun. Jde o jeden…

před 3 hodinami

 Kandidáti na předsedu KDU-ČSL: europoslanec Tomáš Zdechovský, předseda lidoveckého poslaneckého klubu a místopředseda strany Jan Bartošek a poslanec Marian Jurečka,

Hledá se krizový manažer. Dva veteráni a nováček se utkají o post šéfa lidovců

KDU-ČSL volí nového předsedu. Střetnou se poslanci Marian Jurečka, Jan Bartošek a…

před 3 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak vypočítat daň z nemovitých věcí v daňovém přiznání?
Pravděpodobné pojistné je opět vyšší
Růst průměrné mzdy - co všechno ovlivní v roce 2020?
Zaměstnanci a daně: roční zúčtování a slevy
Sociální pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Auta
VW Arteon Shooting Brake míří i k českým zákazníkům. Dorazí…
Elektrický a pro každodenní ježdění. Bugatti plánuje svůj druhý sériový model
Škoda Kodiaq vozí záchranáře nejen u nás, ale i v Británii
Nový ředitel Renault Trucks pro ČR a SR
Skladem, ale za tři čtvrtě milionu. Suzuki Jimny je nedostatek, z Evropy asi odejde
Hry pro příležitostné hráče