Adam Gebrian: Po Praze cestujeme zbytečně moc. Město není chytře rozvržené - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Adam Gebrian: Po Praze cestujeme zbytečně moc. Město není chytře rozvržené

,

Architekt, který sice nenavrhuje domy, ale je velkým fanouškem architektury. Tak se sám nazývá Adam Gebrian, kritik veřejného prostoru a architektury, který o světě kolem nás točí seriály, vyučuje na vysokých školách nebo pořádá různé konference. Stál také u zrodu Centra pro architekturu a městské plánování v Praze (CAMP). Teď se chce vrhnout do politiky. Prvním krokem bude účast v odborných komisích v Praze 1. Tamní nová koalice už ho oslovila a Gebrian nabídku přijal.

„Dlouho jsem měl potřebu vzbuzovat pozornost veřejnosti. Když jdete ven, abyste se rozhlédnul, abyste se podíval na chodník, abyste se podíval na sousední dům a abyste si o tom něco pomyslel. A připadá mi, že v tom zájmu o své okolí jsme jako společnost udělali poměrně velký pokrok. Něco jiného je reakce úřadů a politické reprezentace na tento zájem. Tam je ještě spousta práce. Proto uvažuji o sobě v této pozici,” vysvětlil v rozhovoru pro Euro TV.

Mezi své první úkoly řadí prozkoumání rezerv parkovacích míst či městských bytů v centru Prahy. Vše chce umístit na internet.

Ke vstupu do politiky ho motivoval mimo jiné Andrej Babiš. „On posunuje úroveň chování nebo vyjadřování svým vlastním chováním a vyjadřováním na daleko nižší úroveň než před několika lety. Najednou je normální neodpovědět na novinářský dotaz. Najednou je normální převádět všechny kulturní hodnoty jen na peníze. Postavíme vládní čtvrť, protože je to finančně výhodné a nezajímají nás jiné konsekvence tohoto kroku,” kritizuje Babišův nápad na výstavbu nové vládní čtvrti.

Gebrian kritizuje také mimo jiné špatné funkční rozvržení Prahy. „Nutí nás to cestovat víc, než bychom měli. Zajímá mě proto promíchávání různých funkcí na jednom místě. Blízko sebe může být výroba a další funkce. Všechny různé předpisy nás ale doteď spíš nutily, abychom stavěli domy od podlahy až ke stropu s jednou jedinou funkcí. Pokud se to změní, doprava se zlepší,” říká Gebrian.

Praha má v oblasti architektury, urbanismu a práce s veřejným prostorem co dohánět. Sledujte náš seriál Nářky zpovykaného Pražana:

Oblíbená místa zpovykaných Pražanů: chodník, ze kterého padáte přímo pod kola aut

Nářky zpovykaného Pražana

Závod s kufry na Veleslavíně

Nářky zpovykaného Pražana

Ohodnoťte tento článek
Diskuze