zavřít

Ty to zvládneš.cz - NEPOZORNOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

 Facebook, ilustrační foto
Facebook, ilustrační foto
Autor: čtk

Facebook si posvítí na eurovolby. Chystá se regulovat politickou reklamu

28. ledna 2019, 19:05 - čtk
 Facebook, ilustrační foto
Facebook, ilustrační foto
Autor: čtk
28. ledna 2019, 19:05

Společnost Facebook zavede ve druhé polovině března opatření, která mají zprůhlednit politickou reklamu na její sociální síti před květnovými volbami do Evropského parlamentu. Bude kontrolovat zadavatele sdělení o politických stranách či kandidátech, ale také ta o "hojně diskutovaných a významných tématech týkajících se" těchto voleb. Facebook chce tímto krokem zkomplikovat ovlivnění hlasování zahraničními aktéry.

Nástroje chystané pro evropské volby podle webu Politico v zásadě kopírují ty, které Facebook loni na jaře uvedl ve Spojených státech a na podzim také v Británii. „Inzerenti budou muset potvrdit svou totožnost a poskytnout dodatečné informace o tom, kdo je za reklamy zodpovědný,“ popisuje Facebook.

U reklam publikovaných v rámci kampaní a u „tematických reklam“ o významných společenských problémech se bude zobrazovat štítek s informací, kdo jejich šíření platí. Kliknutí na toto políčko uživatele přesměruje do „knihovny reklam“, kde budou k dispozici údaje o rozsahu dané reklamní kampaně či o tom, komu se zobrazila. Politico píše, že „významná témata“, na která by se regulace měly vztahovat, budou určena ve spolupráci se skupinou akademiků.

Komisařka pro spravedlnost Věra Jourová dnes o volbách a sociálních sítích v Bruselu diskutovala s Nickem Cleggem, bývalým britským vicepremiérem, který má nyní ve společnosti Facebook na starosti „globální problematiku a komunikace“. „Předpokládám, že Facebook pomůže vyřešit problémy, které právě on způsobil,“ poznamenala Jourová. Nové plány firmy ji těší, čekala by však méně slov a více konkrétních kroků, pokud se týká boje s dezinformacemi a pokusy manipulovat s volbami. Nyní oznámené nástroje Evropská komise podle ní do detailů vyhodnotí.


Čtěte také: Když se kradou volby


Cílem ohlášených opatření je zprůhlednit politickou reklamu na facebooku a pomoci zabránit ovlivnění evropských voleb ze zahraničí, uvádí kalifornská společnost provozující platformu. Facebook zároveň sdělil, že jsou si jeho pracovníci vědomi, že nikdy nemohou zastavit všechny „škodlivé hráče“.

„Čelíme odhodlaným protivníkům, kteří se snaží útočit na mnoha frontách, a uvědomujeme si svou roli a zodpovědnost,“ napsala v dnešním blogu manažerka Facebooku Anika Geiselová, aniž hrozby blíže specifikovala. Kvůli lepší koordinaci aktivit v souvislosti s evropskými volbami Facebook plánuje spustit nová operační centra včetně jednoho v Dublinu.

Společnost vedená Markem Zuckerbergem je v EU pod velkým tlakem, aby zabránila zásahům zvenčí do květnových voleb, obzvláště ze strany Ruska, píše Politico. Po medializaci ruských snah ovlivnit poslední prezidentské volby v USA Facebook do boje proti dezinformacím investoval značné prostředky a loni před volbami do amerického Kongresu kvůli tomuto problému zřídil ve své centrále speciální „válečnou místnost“ s desítkami pracovníků.


Čtěte také: Sociální přesycení. Facebooku a spol. v USA přestali přibývat uživatelé


Otázkou však zůstává, jak jsou tyto iniciativy nebo regulace politické reklamy efektivní. Média v USA a v Británii loni ukázala, že systém, kterým chce podle všeho Facebook chránit i volby do europarlamentu, bylo možné velmi snadno zmanipulovat.

Deník The New York Times nejdříve upozornil na to, že jakmile objednavatel reklamy získal povolení zadávat politická sdělení, mohl už políčko o plátci reklamy vyplnit libovolně. Novinářům z amerického webu VICE či britského Business Insider se následně podařilo objednat reklamy ve jménu amerického viceprezidenta Mikea Pence či nechvalně známé poradenské firmy Cambridge Analytica.

Facebook v reakci na tyto zprávy mechanismy na kontrolu reklam v Británii pozastavil, z dnešního oznámení ale není jasné, zda firma identifikované nedostatky odstranila. Geiselová v prohlášení pouze uvádí, že společnost je spokojena s pokrokem, který učinila v zemích, kde již nástroje pro ztransparentnění reklam zavedla.

Dále čtěte:

11 věcí, které si budete chtít vymazat z Facebooku

Facebook a Evropský parlament. Jak Zuckerberg (ne)vysvětlil ochranu uživatelských dat

Facebook brojí na americké volby. Aktivitu na síti pohlídá „válečný kabinet“

Za smazání příspěvku na sociální síti vězení a pokuta, navrhuje Klaus mladší a další poslanci


Čtěte také

 Brexit, ilustrační foto

Brexit jako komplikace i příležitost. Praktické otázky zůstávají nevyjasněné

Nastavení nových obchodních dohod v souvislosti s odchodem Velké Británie z Evropské unie…

26. ledna 2020

Šéf Ryanairu Michael O’Leary

Byrokracie i umělé překážky. Aerolinky se brání placení náhrad za zpožděné spoje

Letecké společnosti se snaží vyhýbat placení náhrad za zpozděné či zrušené lety. Vyřízeni…

26. ledna 2020

Praha  Pražský primátor Zdeněk Hřib

Hřib: Zastavili jsme zbytečné technologické projekty za více než 100 milionů

Vede studenou válku s premiérem i s Čínou. Jedním z hlavních cílů Zdeňka Hřiba je ale…

26. ledna 2020

 Americké osvobození od diktátu ropného trhu může vtáhnout Washington do další zbytečné války - a svět do ekonomické recese

Perský paradox. Osvobození od diktátu ropného trhu může USA vtáhnout do války a svět do recese

Když americká ekonomika kýchne, říká se, že svět dostane chřipku. Nejméně od šedesátých…

26. ledna 2020

 Novozélandský Queenstown láká dobrodruhy.

Adrenalinem napumpovaný. Novozélandský Queenstown přitahuje turisty, dobrodruhy i investory

Novozélandský Queenstown láká dobrodruhy. Není divu. Všechno je tu crazy.

26. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Lze požadovat odškodné při havárii vozidel MHD?
Penzisté a platba sociálního pojištění
Zvýšení minimální mzdy daňovým pohledem
Jak vypočítat daň z nemovitých věcí v daňovém přiznání?
Pravděpodobné pojistné je opět vyšší
Auta
KAMAZ vyhrál Dakar na standardních pneumatikách Goodyear
BMW 8 (1990): Tehdejší účetní katastrofa je dodnes překrásné auto
Škoda potvrdila Octavii RS s hybridním pohonem. Odhalí ji už v březnu
VW Arteon Shooting Brake míří i k českým zákazníkům. Dorazí na podzim spolu s faceliftem
Elektrický a pro každodenní ježdění. Bugatti plánuje svůj druhý sériový model
Hry pro příležitostné hráče