Menu Zavřít

Čína se aktivně snaží ovlivňovat média po celém světě, varují Reportéři bez hranic

25. 3. 2019
Autor: Profimedia.cz

Čína se aktivně pokouší ovlivňovat globální média a umlčet tak své kritiky a šířit vlastní propagandu. Využívá k tomu celou řadu strategií včetně rozšiřování mezinárodního vysílání, rozsáhlých reklamních kampaní i infiltrace do zahraničních médií. Vyplývá to ze zprávy organizace Reportéři bez hranic (RSF). Čínské ministerstvo zahraničí informace popřelo.

Peking investuje každoročně zhruba 1,3 miliardy dolarů (asi 295 miliard korun) do šíření čínských médií na globální úrovni, tvrdí autoři nové zprávy RSF. Tyto investice umožnily v posledních letech čínským státním médiím drasticky zvýšit jejich mezinárodní dosah. Čínská globální televizní síť vysílá nyní ve 140 zemích, rádio China Radio International vysílá v 65 jazycích, píše agentura AFP.

Až 250 tisícdolarů (5,6 milionu korun) utratí čínské úřady za reklamu, jenž propaguje čínské zájmy v západním tisku. Čínská vláda navíc aktivně skupuje podíly v zahraničních médiích, což často vede k sebecenzuře sdělovacích prostředků a v některých případech i propouštění redaktorů. Podle RSF loni v září propustil jihoafrický server IOL, v němž má Peking 20procentní podíl, redaktora, který psal o utlačování etnických menšin v Číně.

Podle zprávy RSF pořádají čínské úřady mimo jiné řadu vzdělávacích akcí, jimiž cílí zejména na novináře z rozvojových zemí. „Peking získá na svou stranu mnoho žurnalistů tím, že je pozve na okázalé, proplacené cesty a semináře v Číně,“ píší autoři zprávy, podle nichž si tak vláda zajišťuje příznivou publicitu.

Prodat, či neprodat: giganti řeší, zda vládám poskytnout technologii detekce obličejů

 Rozpoznávání obličeje, ilustrační foto

BRAND24

Dále čtěte:

Kauza skvělého úspěchu. Huawei je bezpečnostní hrozba prvního kalibru

Černá listina se plní. Čínský velký bratr už rozhoduje, kdo smí do vlaku

Nejnebezpečnější lidé na internetu: Trump, Putin, Zuckerberg

Facebook, ilustrační foto

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).